Forbeholdt at det er turboen og ikke toppakningen som er gåen så vil det hjelpe 100% med ny turbo. Litt oljeforbruk har alltid en turbobil, men røyken vil i alle fall forsvinne helt. Penger ut vinduet er det da uansett ikke, for en sliten turbo vil ryke før eller siden, og da må den byttes umiddelbart. Du vil ikke oppleve et turbohavari, det er ikke noen behagelig opplevelse. Hvis din beskrivelse av røyken som tåke stemmer (og igjen, forbeholdt at det er turboen som er gåen), vil jeg tro den ikke har så lenge igjen å leve før den går heden.
Som Aleks sier, skal du ha større turbo må du også ha software. Du vil ikke merke noen som helst effektøkning av den uten, da trionic 7 (motorstyringen) søker å levere en gitt motoreffekt. Ladetrykket er dermed ikke konstant, det blir justert til det som gir den rette effekten. Aleks tar nok feil i at det vil være noen skadelig effekt av det dog, T7 overvåker forbrenningen til den minste detalj og vil justere hvis blandingsforholdet er feil. På eldre modeller vil man riktig nok kunne få slike problemer siden motorstyringen der ikke er like avansert. Husk også at en større turbin vil bruke lenger tid på å bygge opp trykk, så du vil få mer turbolag (lenger tid fra du trykker på pedalen til du har fullt ladetrykk).
Å begynne trimming med å kjøpe en større turbo er uansett å begynne i helt feil ende, en orginal en holder ganske mye mer enn orginal effekt, så du skal trimme mye før det lønner seg med noe annet. Skal du trimme bør du se over de forskjellige alternativene til leverandørene, det har ikke noe for seg å handle hardware som ikke passer til deres trimalternativer (spesialtilpasset trim vil du ikke vite prisen på). Det enkleste og sikkert også billigste er uansett å kjøpe komplett trimsats som inneholder både hardware og software.
At du vil merke litt mer futt av å ikke ha en turbo som sender fullt av olje inn i motoren din er en helt annen ting, olje brenner som kjent ikke like godt som bensin.
