sliten motor, bytte turbo?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
PlenKlipper
Innlegg: 18
Registrert: 25 feb 2009, 23:41

sliten motor, bytte turbo?

Legg inn av PlenKlipper » 01 nov 2009, 23:17

Hei!

Har hatt et lite problem med oljeforbruk i det siste. Det er også ekstremt mye røyk fra eksosen når bilen er kald.
Har vert hos en lokal saab forhandler, der de sa at det kanskje er turboen som er litt sliten. Og for en ny turbo ville de ha så mye som 14 000 lapper! har googlet litt å funnet diverse trimturboer til halvparten av prisen, og dette ser fristende ut.
Tror dere det vil hjelpe på oljeforbruket med en ny turbo, og vil bilen slutte med å lage tåke bak meg hver gang jeg starter bilen på kald motor? eller er dette å hive penger ut av vinduet?
Og til slutt kanskje det viktigste, vil jeg merke noe forskjell på motoreffekten med en ny sprekere turbo? :D

- takker for alle svar =)

Brukeravatar
Aleks_
Overload!!!
Innlegg: 1679
Registrert: 02 mar 2007, 18:45
Medlemsnummer: N1025
Navn: Aleksander
Bil: MY01 9-5 2,3t
Sted: Stange v/ Hamar og Bodø

Re: sliten motor, bytte turbo?

Legg inn av Aleks_ » 02 nov 2009, 00:12

Det kan være sliten turbo ja, eller gåen toppakning.

Ikke glem at om du bytter til større turbo, du ha tilpasset programvare.
Om du kjører med en større/mer effektiv turbo vil den gi mer luft inn enn den gamle, og om du da kjører på samme programvare, vil bilen din da gå for mager, fordi den ikke pumper inn mer bensin.
Så om du finner ut at du vil ha større turbo, må du skaffe deg programvare som er tilpasset for motoren din med den turboen.

Speedparts selger forresten orginal-turbo til 5850,-. Med mindre du har Aero, da koster den 6350,-.

EDIT: Regner med det er 9-5 det er snakk om, med tanke på profilbildet ditt..
N1025
- 2001 Saab 9-5 2,3t Sedan
x 1997 Saab 900S
http://www.garaget.org/Aleksander

“Horsepower sells cars, torque wins races” - Carol Shelby

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Re: sliten motor, bytte turbo?

Legg inn av EdHunter N815 » 02 nov 2009, 00:35

Forbeholdt at det er turboen og ikke toppakningen som er gåen så vil det hjelpe 100% med ny turbo. Litt oljeforbruk har alltid en turbobil, men røyken vil i alle fall forsvinne helt. Penger ut vinduet er det da uansett ikke, for en sliten turbo vil ryke før eller siden, og da må den byttes umiddelbart. Du vil ikke oppleve et turbohavari, det er ikke noen behagelig opplevelse. Hvis din beskrivelse av røyken som tåke stemmer (og igjen, forbeholdt at det er turboen som er gåen), vil jeg tro den ikke har så lenge igjen å leve før den går heden.

Som Aleks sier, skal du ha større turbo må du også ha software. Du vil ikke merke noen som helst effektøkning av den uten, da trionic 7 (motorstyringen) søker å levere en gitt motoreffekt. Ladetrykket er dermed ikke konstant, det blir justert til det som gir den rette effekten. Aleks tar nok feil i at det vil være noen skadelig effekt av det dog, T7 overvåker forbrenningen til den minste detalj og vil justere hvis blandingsforholdet er feil. På eldre modeller vil man riktig nok kunne få slike problemer siden motorstyringen der ikke er like avansert. Husk også at en større turbin vil bruke lenger tid på å bygge opp trykk, så du vil få mer turbolag (lenger tid fra du trykker på pedalen til du har fullt ladetrykk).

Å begynne trimming med å kjøpe en større turbo er uansett å begynne i helt feil ende, en orginal en holder ganske mye mer enn orginal effekt, så du skal trimme mye før det lønner seg med noe annet. Skal du trimme bør du se over de forskjellige alternativene til leverandørene, det har ikke noe for seg å handle hardware som ikke passer til deres trimalternativer (spesialtilpasset trim vil du ikke vite prisen på). Det enkleste og sikkert også billigste er uansett å kjøpe komplett trimsats som inneholder både hardware og software.

At du vil merke litt mer futt av å ikke ha en turbo som sender fullt av olje inn i motoren din er en helt annen ting, olje brenner som kjent ikke like godt som bensin. :)
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: sliten motor, bytte turbo?

Legg inn av Ingvar N629 » 02 nov 2009, 15:49

Det kan jo godt være veivhusventilasjonen som gir deg røyk ved oppstart, så før du kaster den gamle turboen og kjøper ny, så er det lurt å skru av framrøret og kjenne på turbinen.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
oddi N108
Overload!!!
Innlegg: 1337
Registrert: 26 feb 2003, 01:00
Sted: Sandefjord
Kontakt:

Re: sliten motor, bytte turbo?

Legg inn av oddi N108 » 02 nov 2009, 18:43

Bah, glemte å lese innlegget fra edhunter, så da blir dette innlegget overflødig:)

mvh oddi
900 T16 cab, 1990 <-- solgt :(

9-5 2,3 t 1998

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: sliten motor, bytte turbo?

Legg inn av Tor N12 » 02 nov 2009, 22:00

Men så det er sagt.. om nå turboen din er utslitt så kan det alikevel være verd å kjøpe en bedre turbo. Aero-turboen (Mitsubishi TD04) holder MYYYYE bedre en den Garrett'n, og skulle du alikevel klare å slite ut en slik så er de også mye lettere å overhale med et bra resultat.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
PlenKlipper
Innlegg: 18
Registrert: 25 feb 2009, 23:41

Re: sliten motor, bytte turbo?

Legg inn av PlenKlipper » 02 nov 2009, 22:34

takk for mange gode svar =)

veivhus er byttet i fjor, så tviler på at det er dette som er problemet.

EdHunter N815 skrev:Det enkleste og sikkert også billigste er uansett å kjøpe komplett trimsats som inneholder både hardware og software.
hvor kan jeg få tak i dette? =)
-98 9-5 SE 2.0t

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Re: sliten motor, bytte turbo?

Legg inn av EdHunter N815 » 02 nov 2009, 22:40

PlenKlipper skrev:hvor kan jeg få tak i dette? =)
Det finnes mange leverandører av trim til Saab, blant annet klubbens sporsorer Hirsch, Maptun/TD Tuning og Speedparts (linker ute til høyre her).
Har du videre spørsmål om trim hører det hjemme på trimforumet, men du finner uansett det meste av informasjon på leverandørenes nettsider.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
Paul N1176
Overload!!!
Innlegg: 1160
Registrert: 05 okt 2007, 19:28
Medlemsnummer: N1176
Navn: Paul Kristensen
Bil: MY09 9-3 1,8t + MY03 9-5 2,0T
Sted: Rognan

Re: sliten motor, bytte turbo?

Legg inn av Paul N1176 » 02 nov 2009, 22:41

PlenKlipper skrev:takk for mange gode svar =)

veivhus er byttet i fjor, så tviler på at det er dette som er problemet.

EdHunter N815 skrev:Det enkleste og sikkert også billigste er uansett å kjøpe komplett trimsats som inneholder både hardware og software.
hvor kan jeg få tak i dette? =)

se til høyre på siden.... NÅ! :D
- 03 SAAB 9-5 2,0t Vector estate automat
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower

Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo

LN-8PV N1601
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 62
Registrert: 12 des 2006, 20:41
Medlemsnummer: N1601
Navn: Sven Tore Lermo
Bil: SAAB 9-5 2.0t Aut Estate 2006

Re: sliten motor, bytte turbo?

Legg inn av LN-8PV N1601 » 18 nov 2009, 19:58

Jeg hadde noen ganger stygg farge på eksosen ved oppstart. Og etter noen få måneder/uker røyk turboen. Det ble det plutselig noen ekle skrape/rasle lyder og veldig dårlig effekt. Turbo er nå byttet og bilen går som en klokke igjen. Betalte ca 11.000,- for turbo og arbeid. Merker ikke noe særlig forskjell på effekten ved lavt turtall. Men på høyere turtall synes jeg det har blitt litt mer krefter.

Byttet også toppakning i sommer pga. en liten kjøleveske lekasje inn i en sylinder. Men dette gå mye hvitere eksos nesten hver gang jeg startet på kald motor.
9-5 2006 Estate 2.0t Aut.

Svar