Andycandy skrev:Hei
Nå har jeg hatt bilen min på dyno for og finne utav litt forskjellige ting.
fant da ut at den får for mye bensin på høyere turtall.
som dere ser på bildet her så går den litt magert i begynnelsen så får den for mye etter 4250rpm ca.
Den går ikke magert noen steder, for den er aldri over lambda 1.
Siden du kjører på full last så vil den ligge utenfor lambdaregulert område, i tillegg til turtall så spiller jo last inn (full blås regner jeg med). Fra AFR-kurven begynner å falle til 4250 ligger lambda på 0,82, litt lavt men det er normalt at den ligger under 1 da du ikke er i lambdaregulert område og dermed går den etter mappede punkter. Deretter detter lambda til 0,7. Dersom du har høy adapsjon så kan det være en grunn til at den ligger lavt i lambda. Om du har en høy adapsjonsverdi så finn ut hvorfor. I tillegg kan styreenheten legge på mer bensin pga tenningsbank for å kjøle. Det trenger heller ikke være likt ute på veien som på rulla, det skal
store vifter til for å gjenskape fartsvinden.
For å finne ut hvordan dette ser ut i forhold til hvordan det er tenkt, så må du nok kontakte din trimleverandør.
nå viser det ingen graf på ladetrykket men det er det som er hovedproblemet. Der den går for magert lader den 1.3-1.4bar åsså på 4000rpm så synker den helt ned til ca 1bar.
Jeg har hatt bilen inne på et verksted som kan trimming og di klarte ikke og finne ut hvorfor ladetrykket varierer sånn.
At trykket reguleres ned er rett og slett fordi turboen ikke er større enn den er, den vil gå utenfor arbeidsområdet sitt og få alt for høyt turtall dersom det siktes på å holde trykket oppover i turtall.
At WG-klokka ikke holder trykket stabilt er heller ikke uvanlig på de der.
Så mitt egentlige spørsmål, det er en T5 motor og jeg ville hatt litt synspunkter på og sette på en sånn manuell boostcontroller eller blåkran som dere kaller det vell. Viss jeg skal ha det så har jeg mulighet til og få kjørt bilen på rulle når jeg skal stille inn trykket slik at bilen får rett bensin mengde ivertfall. Men hva kan skje når jeg bytter ut magnetventilen med en sånn?
Det der vil ikke funke slik som du tenker, og blåkran har ingenting i den bilen å gjøre.
EDIT: Nå har jeg latt denne ligge, men vi får vel vurdere om denne tråden bør ligge i trim-forumet.