Feil Air/Fuel?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Anders91
Innlegg: 19
Registrert: 03 jun 2009, 23:16
Navn: Anders
Bil: 9-3 -00 2.0t 154hp
Sted: Ålgård, (Sandnes)

Feil Air/Fuel?

Legg inn av Anders91 » 03 feb 2010, 21:34

Hei
Nå har jeg hatt bilen min på dyno for og finne utav litt forskjellige ting.
fant da ut at den får for mye bensin på høyere turtall.
som dere ser på bildet her så går den litt magert i begynnelsen så får den for mye etter 4250rpm ca.
nå viser det ingen graf på ladetrykket men det er det som er hovedproblemet. Der den går for magert lader den 1.3-1.4bar åsså på 4000rpm så synker den helt ned til ca 1bar.

Jeg har hatt bilen inne på et verksted som kan trimming og di klarte ikke og finne ut hvorfor ladetrykket varierer sånn.

Så mitt egentlige spørsmål, det er en T5 motor og jeg ville hatt litt synspunkter på og sette på en sånn manuell boostcontroller eller blåkran som dere kaller det vell. Viss jeg skal ha det så har jeg mulighet til og få kjørt bilen på rulle når jeg skal stille inn trykket slik at bilen får rett bensin mengde ivertfall. Men hva kan skje når jeg bytter ut magnetventilen med en sånn?

Bilde

Anders N1660
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 179
Registrert: 23 sep 2008, 19:01
Medlemsnummer: 1660
Navn: Anders Meisingset
Bil: 12 BMW x3
Sted: romsdal

Re: Feil Air/Fuel?

Legg inn av Anders N1660 » 03 feb 2010, 21:42

hvis du har original turbo så er nok det der helt som forventet........

burde vel kanskje vært postet under trim..... :^o
2012 BMW X3

Anders N1660
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 179
Registrert: 23 sep 2008, 19:01
Medlemsnummer: 1660
Navn: Anders Meisingset
Bil: 12 BMW x3
Sted: romsdal

Re: Feil Air/Fuel?

Legg inn av Anders N1660 » 03 feb 2010, 21:44

blåkran brukes forøvrig til å stenge av kaldtvannet med, ikke til å justere turbotrykk på en saab [-X
2012 BMW X3

Anders91
Innlegg: 19
Registrert: 03 jun 2009, 23:16
Navn: Anders
Bil: 9-3 -00 2.0t 154hp
Sted: Ålgård, (Sandnes)

Re: Feil Air/Fuel?

Legg inn av Anders91 » 03 feb 2010, 21:59

ja okei så det er turboen som er for liten og ikke klarer og levere nokk.
Men uansett takk for hjelp :D

Anders N1660
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 179
Registrert: 23 sep 2008, 19:01
Medlemsnummer: 1660
Navn: Anders Meisingset
Bil: 12 BMW x3
Sted: romsdal

Re: Feil Air/Fuel?

Legg inn av Anders N1660 » 03 feb 2010, 22:05

men hvor har du fått ifra at den går magert i begynnelsen?? ser ikke sånn ut på utskriften :shock:

hva slags sw sitter i bilen din?
2012 BMW X3

Anders91
Innlegg: 19
Registrert: 03 jun 2009, 23:16
Navn: Anders
Bil: 9-3 -00 2.0t 154hp
Sted: Ålgård, (Sandnes)

Re: Feil Air/Fuel?

Legg inn av Anders91 » 03 feb 2010, 22:11

Anders N1660 skrev:men hvor har du fått ifra at den går magert i begynnelsen?? ser ikke sånn ut på utskriften :shock:

hva slags sw sitter i bilen din?
Magert og magert, den får ivertfall mindre enn anbefalt. jeg har SP steg 2

Anders N1660
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 179
Registrert: 23 sep 2008, 19:01
Medlemsnummer: 1660
Navn: Anders Meisingset
Bil: 12 BMW x3
Sted: romsdal

Re: Feil Air/Fuel?

Legg inn av Anders N1660 » 03 feb 2010, 22:14

skal vel ha en af på 14,7-14,8 og det er vel der den ligger......
2012 BMW X3

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Re: Feil Air/Fuel?

Legg inn av Edward N812 » 03 feb 2010, 22:15

Ja det ser ikke for magert ut i begynnelsen mener jeg. Ser jo veldig ut som det ligger på 15 cirka? Men ja, 10 er for mye bensin. Om det skulle vise seg å være fordi hjernen leverer nok bensin til den luftmengden den egentlig skal få, så vil jeg tippe du burde bytte ut turboen eller rett og slett se over magnetventil eller ha en strammere wastegate. Dessuten, sjekk grunnladetrykket ditt, når man snuser på så høye ladetrykk har man ofte litt høyere grunnladetrykk enn vanlig.

ALLER mest tror jeg det er no gærent med softwaren din.
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Anders91
Innlegg: 19
Registrert: 03 jun 2009, 23:16
Navn: Anders
Bil: 9-3 -00 2.0t 154hp
Sted: Ålgård, (Sandnes)

Re: Feil Air/Fuel?

Legg inn av Anders91 » 03 feb 2010, 22:18

Edward N812 skrev:Ja det ser ikke for magert ut i begynnelsen mener jeg. Ser jo veldig ut som det ligger på 15 cirka? Men ja, 10 er for mye bensin. Om det skulle vise seg å være fordi hjernen leverer nok bensin til den luftmengden den egentlig skal få, så vil jeg tippe du burde bytte ut turboen eller rett og slett se over magnetventil eller ha en strammere wastegate. Dessuten, sjekk grunnladetrykket ditt, når man snuser på så høye ladetrykk har man ofte litt høyere grunnladetrykk enn vanlig.

ALLER mest tror jeg det er no gærent med softwaren din.
Jeg vet at GLT er litt høyt, kan det forårsake slik varierende ladetrykk?

Anders N1660
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 179
Registrert: 23 sep 2008, 19:01
Medlemsnummer: 1660
Navn: Anders Meisingset
Bil: 12 BMW x3
Sted: romsdal

Re: Feil Air/Fuel?

Legg inn av Anders N1660 » 03 feb 2010, 22:23

ladetrykkskurven din skal se slik ut når du har original turbo.
2012 BMW X3

Anders91
Innlegg: 19
Registrert: 03 jun 2009, 23:16
Navn: Anders
Bil: 9-3 -00 2.0t 154hp
Sted: Ålgård, (Sandnes)

Re: Feil Air/Fuel?

Legg inn av Anders91 » 03 feb 2010, 22:26

Anders N1660 skrev:ladetrykkskurven din skal se slik ut når du har original turbo.
Det mener jeg er feil for jeg har snakket med speedparts og de har sagt at ladetrykket med steg 2 skal IKKE opp mot 1.4 bar

JPS N1230
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 149
Registrert: 30 des 2007, 21:38
Medlemsnummer: N1230
Navn: Jon Petter Salberg
Bil: 900 98't-talladega
Sted: Stjørdal

Re: Feil Air/Fuel?

Legg inn av JPS N1230 » 03 feb 2010, 22:37

Hei!

Jeg har litt av samme problemet, at turbotrykket dør ut ved høye turtall. Bilen min er glad i magnetventiler, og driver litt slalomkjøring med turbotrykket ( det varierer fra 1 til 1,2 bar ved fult skuv)..hos meg går dette direkte på magnetventilen har jeg funnet ut. MV'en blir dårlig ganske fort..type halvår. Det som kan være forbekjempningen som gjør at MV'en ryker gjevnlig fort kan være trimhjernen din. Jeg har st 3 sp. Har sett litt på linker etc, og det kan visstnok være drivstegene som ikke er helt optimal i trimhjernen. Jeg skal sende inn hjernen min for sjekk, da bilen ikke spiser mv'er med org hjerne. Omhandler kanskje ikke akkurat det samme spesifike problem som du har, men dette kan ha noe med saken å gjøre hos deg også!

Du får legge ut skriveri hvis du får løst problemet, det kan hjelpe fler som du ser!
Jon Petter Salberg / Saab 900 Turbo Talladega 98'mod Steg 3

Anders91
Innlegg: 19
Registrert: 03 jun 2009, 23:16
Navn: Anders
Bil: 9-3 -00 2.0t 154hp
Sted: Ålgård, (Sandnes)

Re: Feil Air/Fuel?

Legg inn av Anders91 » 03 feb 2010, 22:42

jeg skal sjekke opp det med GLT først. viss ikke det funker så får jeg prøve en ny magnetventil og prøve. Viss din bil spiser opp magnetventiler kan det jo godt være min og gjør det :?

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Feil Air/Fuel?

Legg inn av Ingvar N629 » 03 feb 2010, 23:14

Andycandy skrev:Hei
Nå har jeg hatt bilen min på dyno for og finne utav litt forskjellige ting.
fant da ut at den får for mye bensin på høyere turtall.
som dere ser på bildet her så går den litt magert i begynnelsen så får den for mye etter 4250rpm ca.
Den går ikke magert noen steder, for den er aldri over lambda 1.

Siden du kjører på full last så vil den ligge utenfor lambdaregulert område, i tillegg til turtall så spiller jo last inn (full blås regner jeg med). Fra AFR-kurven begynner å falle til 4250 ligger lambda på 0,82, litt lavt men det er normalt at den ligger under 1 da du ikke er i lambdaregulert område og dermed går den etter mappede punkter. Deretter detter lambda til 0,7. Dersom du har høy adapsjon så kan det være en grunn til at den ligger lavt i lambda. Om du har en høy adapsjonsverdi så finn ut hvorfor. I tillegg kan styreenheten legge på mer bensin pga tenningsbank for å kjøle. Det trenger heller ikke være likt ute på veien som på rulla, det skal store vifter til for å gjenskape fartsvinden.
For å finne ut hvordan dette ser ut i forhold til hvordan det er tenkt, så må du nok kontakte din trimleverandør.
nå viser det ingen graf på ladetrykket men det er det som er hovedproblemet. Der den går for magert lader den 1.3-1.4bar åsså på 4000rpm så synker den helt ned til ca 1bar.

Jeg har hatt bilen inne på et verksted som kan trimming og di klarte ikke og finne ut hvorfor ladetrykket varierer sånn.
At trykket reguleres ned er rett og slett fordi turboen ikke er større enn den er, den vil gå utenfor arbeidsområdet sitt og få alt for høyt turtall dersom det siktes på å holde trykket oppover i turtall.

At WG-klokka ikke holder trykket stabilt er heller ikke uvanlig på de der.
Så mitt egentlige spørsmål, det er en T5 motor og jeg ville hatt litt synspunkter på og sette på en sånn manuell boostcontroller eller blåkran som dere kaller det vell. Viss jeg skal ha det så har jeg mulighet til og få kjørt bilen på rulle når jeg skal stille inn trykket slik at bilen får rett bensin mengde ivertfall. Men hva kan skje når jeg bytter ut magnetventilen med en sånn?
Det der vil ikke funke slik som du tenker, og blåkran har ingenting i den bilen å gjøre.

EDIT: Nå har jeg latt denne ligge, men vi får vel vurdere om denne tråden bør ligge i trim-forumet.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Re: Feil Air/Fuel?

Legg inn av Edward N812 » 04 feb 2010, 07:18

Andycandy skrev:Det mener jeg er feil for jeg har snakket med speedparts og de har sagt at ladetrykket med steg 2 skal IKKE opp mot 1.4 bar
kanskje en ting som er lurt å nevne i aller første post, at softwaren din faktisk ikke er satt opp for så høye ladetrykk?! slik du beskriver det, virker det jo som alt er som det skal nettopp når ladetrykket er så høyt.
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Svar