9-5 02, 2.0l: Effektfall og ulyd i turbo med Hirsch
Moderator: Moderatorer
Re: 9-5 02, 2.0l: Effektfall og ulyd i turbo med Hirsch
Jeg har idag snakket med noen kompetente Saab-folk.
De mente om turboen streiket, så var det ikke noe problem å kjøre 15 mil så lenge jeg fylte rikelig på med olje underveis.
Skulle følge med på oljenivå og temperaturen.
Er det noen som er helt uenige i dette? Og hva er det verste jeg risikerer med en gåen turbo bortsett fra lavt oljenivå?
Takk for gode svar tidligere!
De mente om turboen streiket, så var det ikke noe problem å kjøre 15 mil så lenge jeg fylte rikelig på med olje underveis.
Skulle følge med på oljenivå og temperaturen.
Er det noen som er helt uenige i dette? Og hva er det verste jeg risikerer med en gåen turbo bortsett fra lavt oljenivå?
Takk for gode svar tidligere!
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: 9-5 02, 2.0l: Effektfall og ulyd i turbo med Hirsch
Uenig i det ja. Raser den helt underveis så kan du IKKE kjøre videre.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Aleks_
- Overload!!!
- Innlegg: 1679
- Registrert: 02 mar 2007, 18:45
- Medlemsnummer: N1025
- Navn: Aleksander
- Bil: MY01 9-5 2,3t
- Sted: Stange v/ Hamar og Bodø
Re: 9-5 02, 2.0l: Effektfall og ulyd i turbo med Hirsch
Ja, helt uenig!
Raser turboen din ordentlig, så vil også oljetrykket ditt bli lavere, pga at det vil gå mer olje enn vanlig gjennom turboen, noe som igjen gir lavere trykk(og dermed mindre smøring) til andre motorkomponenter.
Da ender du fort opp med å bytte mye mer enn bare turboen, om du gjør dette.
Det koster mer for en ny motor, enn det koster å få en bergningsbil til å hente deg.
Raser turboen din ordentlig, så vil også oljetrykket ditt bli lavere, pga at det vil gå mer olje enn vanlig gjennom turboen, noe som igjen gir lavere trykk(og dermed mindre smøring) til andre motorkomponenter.
Da ender du fort opp med å bytte mye mer enn bare turboen, om du gjør dette.
Det koster mer for en ny motor, enn det koster å få en bergningsbil til å hente deg.
N1025
- 2001 Saab 9-5 2,3t Sedan
x 1997 Saab 900S
http://www.garaget.org/Aleksander
“Horsepower sells cars, torque wins races” - Carol Shelby
- 2001 Saab 9-5 2,3t Sedan
x 1997 Saab 900S
http://www.garaget.org/Aleksander
“Horsepower sells cars, torque wins races” - Carol Shelby
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Re: 9-5 02, 2.0l: Effektfall og ulyd i turbo med Hirsch
Den siste bilen jeg så med turbohavari var en 9-5 m04.. der hadde eieren lusket seg noen få km hjem etter turbohavariet..
Bilen ble fraktet til verksted på bilfrakter og når bunnpanna da ble plukket ned så lå det store lagerbiter fra turboen i bunnpanna og sila var nesten tett som følge av all metalldritten...
Så jeg er nok 100% enig med Ingvar og Aleks
Bilen ble fraktet til verksted på bilfrakter og når bunnpanna da ble plukket ned så lå det store lagerbiter fra turboen i bunnpanna og sila var nesten tett som følge av all metalldritten...
Så jeg er nok 100% enig med Ingvar og Aleks
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
Re: 9-5 02, 2.0l: Effektfall og ulyd i turbo med Hirsch
Ja, dette er bare bevis på hvor bra holdninger det er på de fleste her inne! Trenger man hjelp og spør pent, så er det svar ila kort stund
Mvh. Pål

Mvh. Pål
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
- Dopus
- 2.0 bar
- Innlegg: 529
- Registrert: 15 mar 2007, 23:28
- Bil: 9-5 2.0T stg2 Bilste lesjofors
- Sted: Haugalandet
Re: 9-5 02, 2.0l: Effektfall og ulyd i turbo med Hirsch
kunne kjøre hjem da min turbo nr 2 tok kvelden, men den lekket kun i pakningen når turboen begynnte å lade skikklig, så jeg klarte å komme meg hjem ved å holde lavt turtall og lav hastighet, men dersom det er så galt at det for eksempel ryker av eksosen på tomgang, så hadde jeg ALDRI kjørt den så langt. Ring falken eller NAF eller Viking hvis du har medlemmskap hos noen av dem, så trenger det ikke koste skjorta å få bilen på verksted...turbobytte kan fort bli motorbytte.
Saab 9-5 2.0T SE 2001modell
2,5"catback eksos og sportsfilter
Bilstein Sport og Lesjöfors senkefjærer
speedparts steg 2
http://www.garaget.org/?car=138459
2,5"catback eksos og sportsfilter
Bilstein Sport og Lesjöfors senkefjærer
speedparts steg 2
http://www.garaget.org/?car=138459
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1346
- Registrert: 27 mar 2003, 01:00
- Sted: Sarpsborg
- Kontakt:
Re: 9-5 02, 2.0l: Effektfall og ulyd i turbo med Hirsch
Kompetent på hva?. OM du nå på død og liv må kjøre bilen hjem, så ta en diger tang og klem igjen oljerørert til turboen. Da får ihvertfall motoren olje. Turboen er jo ferdig uansett, og et nytt oljerør er aldri feil sammen med en ny turbo. God tur.MSH skrev:Jeg har idag snakket med noen kompetente Saab-folk.
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.
... if you`re sitting in a Saab.
Re: 9-5 02, 2.0l: Effektfall og ulyd i turbo med Hirsch
Igjen, takk for gode svar.
Da står bilen i Oslo og jeg velger å ikke kjøre den opp til Elverum.
Da gjenstår det å finne et kompetent verksted i Oslo som klarer å gjøre en ordentlig jobb på bilen.
Er det noen som har gode verksted de kan anbefale? Har noen erfaringer?
Jeg er redd for det blir en lang ventetid uten min kjære Saab, og en dyr affære midt i Oslo.
Da står bilen i Oslo og jeg velger å ikke kjøre den opp til Elverum.
Da gjenstår det å finne et kompetent verksted i Oslo som klarer å gjøre en ordentlig jobb på bilen.
Er det noen som har gode verksted de kan anbefale? Har noen erfaringer?
Jeg er redd for det blir en lang ventetid uten min kjære Saab, og en dyr affære midt i Oslo.
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Re: 9-5 02, 2.0l: Effektfall og ulyd i turbo med Hirsch
Få den ut til Enebakk, Tommy på Saab Service Senter (TD Tuning) er i allefall meget kompetent på de bilene 

M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: 9-5 02, 2.0l: Effektfall og ulyd i turbo med Hirsch
Lavt oljetrykk blir nå det minste problemet, tar ikke lange tida å tømme all olja i motoren ut eksosrøret.Aleks_ skrev:Ja, helt uenig!
Raser turboen din ordentlig, så vil også oljetrykket ditt bli lavere, pga at det vil gå mer olje enn vanlig gjennom turboen, noe som igjen gir lavere trykk(og dermed mindre smøring) til andre motorkomponenter.
Da ender du fort opp med å bytte mye mer enn bare turboen, om du gjør dette.
Det koster mer for en ny motor, enn det koster å få en bergningsbil til å hente deg.
I tillegg er det ikke trivelig om det begynner å komme småbiter på avveie hist og her.
Gjør som Tor sier, få bilen til Tommy Dørmænen på Saab Servicesenter i Enebakk. http://www.saabservice.no/
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Dopus
- 2.0 bar
- Innlegg: 529
- Registrert: 15 mar 2007, 23:28
- Bil: 9-5 2.0T stg2 Bilste lesjofors
- Sted: Haugalandet
Re: 9-5 02, 2.0l: Effektfall og ulyd i turbo med Hirsch
eller bytt turboen selv...Er ikke så utrolig vansklig, med litt tålmodighet så burde det gå greit.Fordel med garasje da..spesielt hvis du tar ned bunnpanna og renser oljesilen i samme slengen.
Saab 9-5 2.0T SE 2001modell
2,5"catback eksos og sportsfilter
Bilstein Sport og Lesjöfors senkefjærer
speedparts steg 2
http://www.garaget.org/?car=138459
2,5"catback eksos og sportsfilter
Bilstein Sport og Lesjöfors senkefjærer
speedparts steg 2
http://www.garaget.org/?car=138459