9-5 02, 2.0l: Effektfall og ulyd i turbo med Hirsch

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

MSH
Innlegg: 8
Registrert: 19 aug 2008, 16:29

Re: 9-5 02, 2.0l: Effektfall og ulyd i turbo med Hirsch

Legg inn av MSH » 26 mai 2010, 20:38

Jeg har idag snakket med noen kompetente Saab-folk.

De mente om turboen streiket, så var det ikke noe problem å kjøre 15 mil så lenge jeg fylte rikelig på med olje underveis.
Skulle følge med på oljenivå og temperaturen.

Er det noen som er helt uenige i dette? Og hva er det verste jeg risikerer med en gåen turbo bortsett fra lavt oljenivå?

Takk for gode svar tidligere!

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: 9-5 02, 2.0l: Effektfall og ulyd i turbo med Hirsch

Legg inn av Ingvar N629 » 26 mai 2010, 22:31

Uenig i det ja. Raser den helt underveis så kan du IKKE kjøre videre.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Aleks_
Overload!!!
Innlegg: 1679
Registrert: 02 mar 2007, 18:45
Medlemsnummer: N1025
Navn: Aleksander
Bil: MY01 9-5 2,3t
Sted: Stange v/ Hamar og Bodø

Re: 9-5 02, 2.0l: Effektfall og ulyd i turbo med Hirsch

Legg inn av Aleks_ » 26 mai 2010, 23:18

Ja, helt uenig!
Raser turboen din ordentlig, så vil også oljetrykket ditt bli lavere, pga at det vil gå mer olje enn vanlig gjennom turboen, noe som igjen gir lavere trykk(og dermed mindre smøring) til andre motorkomponenter.
Da ender du fort opp med å bytte mye mer enn bare turboen, om du gjør dette.

Det koster mer for en ny motor, enn det koster å få en bergningsbil til å hente deg.
N1025
- 2001 Saab 9-5 2,3t Sedan
x 1997 Saab 900S
http://www.garaget.org/Aleksander

“Horsepower sells cars, torque wins races” - Carol Shelby

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: 9-5 02, 2.0l: Effektfall og ulyd i turbo med Hirsch

Legg inn av Tor N12 » 26 mai 2010, 23:41

Den siste bilen jeg så med turbohavari var en 9-5 m04.. der hadde eieren lusket seg noen få km hjem etter turbohavariet..
Bilen ble fraktet til verksted på bilfrakter og når bunnpanna da ble plukket ned så lå det store lagerbiter fra turboen i bunnpanna og sila var nesten tett som følge av all metalldritten...

Så jeg er nok 100% enig med Ingvar og Aleks
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Re: 9-5 02, 2.0l: Effektfall og ulyd i turbo med Hirsch

Legg inn av Pål N526 » 27 mai 2010, 00:47

Ja, dette er bare bevis på hvor bra holdninger det er på de fleste her inne! Trenger man hjelp og spør pent, så er det svar ila kort stund 8)

Mvh. Pål
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
Dopus
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 529
Registrert: 15 mar 2007, 23:28
Bil: 9-5 2.0T stg2 Bilste lesjofors
Sted: Haugalandet

Re: 9-5 02, 2.0l: Effektfall og ulyd i turbo med Hirsch

Legg inn av Dopus » 27 mai 2010, 10:32

kunne kjøre hjem da min turbo nr 2 tok kvelden, men den lekket kun i pakningen når turboen begynnte å lade skikklig, så jeg klarte å komme meg hjem ved å holde lavt turtall og lav hastighet, men dersom det er så galt at det for eksempel ryker av eksosen på tomgang, så hadde jeg ALDRI kjørt den så langt. Ring falken eller NAF eller Viking hvis du har medlemmskap hos noen av dem, så trenger det ikke koste skjorta å få bilen på verksted...turbobytte kan fort bli motorbytte.
Saab 9-5 2.0T SE 2001modell
2,5"catback eksos og sportsfilter
Bilstein Sport og Lesjöfors senkefjærer
speedparts steg 2
http://www.garaget.org/?car=138459

Ronny_N169
Overload!!!
Innlegg: 1346
Registrert: 27 mar 2003, 01:00
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Re: 9-5 02, 2.0l: Effektfall og ulyd i turbo med Hirsch

Legg inn av Ronny_N169 » 27 mai 2010, 12:27

MSH skrev:Jeg har idag snakket med noen kompetente Saab-folk.
Kompetent på hva?. OM du nå på død og liv må kjøre bilen hjem, så ta en diger tang og klem igjen oljerørert til turboen. Da får ihvertfall motoren olje. Turboen er jo ferdig uansett, og et nytt oljerør er aldri feil sammen med en ny turbo. God tur.
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.

MSH
Innlegg: 8
Registrert: 19 aug 2008, 16:29

Re: 9-5 02, 2.0l: Effektfall og ulyd i turbo med Hirsch

Legg inn av MSH » 27 mai 2010, 14:51

Igjen, takk for gode svar.
Da står bilen i Oslo og jeg velger å ikke kjøre den opp til Elverum.

Da gjenstår det å finne et kompetent verksted i Oslo som klarer å gjøre en ordentlig jobb på bilen.
Er det noen som har gode verksted de kan anbefale? Har noen erfaringer?

Jeg er redd for det blir en lang ventetid uten min kjære Saab, og en dyr affære midt i Oslo.

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: 9-5 02, 2.0l: Effektfall og ulyd i turbo med Hirsch

Legg inn av Tor N12 » 27 mai 2010, 15:20

Få den ut til Enebakk, Tommy på Saab Service Senter (TD Tuning) er i allefall meget kompetent på de bilene 8)
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: 9-5 02, 2.0l: Effektfall og ulyd i turbo med Hirsch

Legg inn av Ingvar N629 » 27 mai 2010, 17:29

Aleks_ skrev:Ja, helt uenig!
Raser turboen din ordentlig, så vil også oljetrykket ditt bli lavere, pga at det vil gå mer olje enn vanlig gjennom turboen, noe som igjen gir lavere trykk(og dermed mindre smøring) til andre motorkomponenter.
Da ender du fort opp med å bytte mye mer enn bare turboen, om du gjør dette.

Det koster mer for en ny motor, enn det koster å få en bergningsbil til å hente deg.
Lavt oljetrykk blir nå det minste problemet, tar ikke lange tida å tømme all olja i motoren ut eksosrøret.

I tillegg er det ikke trivelig om det begynner å komme småbiter på avveie hist og her.

Gjør som Tor sier, få bilen til Tommy Dørmænen på Saab Servicesenter i Enebakk. http://www.saabservice.no/
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Dopus
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 529
Registrert: 15 mar 2007, 23:28
Bil: 9-5 2.0T stg2 Bilste lesjofors
Sted: Haugalandet

Re: 9-5 02, 2.0l: Effektfall og ulyd i turbo med Hirsch

Legg inn av Dopus » 27 mai 2010, 19:41

eller bytt turboen selv...Er ikke så utrolig vansklig, med litt tålmodighet så burde det gå greit.Fordel med garasje da..spesielt hvis du tar ned bunnpanna og renser oljesilen i samme slengen.
Saab 9-5 2.0T SE 2001modell
2,5"catback eksos og sportsfilter
Bilstein Sport og Lesjöfors senkefjærer
speedparts steg 2
http://www.garaget.org/?car=138459

Svar