har gått til annskaffelse av drømmebilen etter mye sikling, en 07 saab 9-5 sportcombi vector, med det meste:)
MEN: gleden var kortvarig, bilen har vært litt ekkel de to første sekunder den ble startet, hakkete gange pluss ryker litt..
så her en dag kom motorlampa på, kjørte på verksted og fikk konstatert 99% sottetthet i partikkelfilter. dette ble regenert og kom ned i 71% så fikk beskjed om å kjøre en god tur med bilen helst på motorvei i 3. gir mellom 3200-3500 rpm. (noe høyt synes jeg, men de regenrer visst filteret på det turtallet pga tempratur) som anbefalt så gjorde jeg det, bilen ble bra, men etter en liten uke og en langtur, kom motorlampa på igjen, og bilen mistet ALL trekkraft... fikk bilen opp i maks 25 i slak oppoverbakke, så fikk tauet den på verksted igjen..
Og idag kom dommen, ett virvelspjeld/ventil i tilknytting til egr ventilen var gåent, så bilen min gikk kun på eksos kunne mannen på verkstedet forklare, uten att han gikk noe dypere inn det... (ganske travelt, og ikke avtalt time) og vidre inn til mannen i butikken som kunne fortelle att å bytte denne herligheten kom på ca 15000...... ????
hmm, så var ikke kjempeglad når jeg forlot verkstedet med bilen på utsiden... har hørt att denne modellen med diesel, har hatt mye tull med egr ventilen. og er denne som slipper/blander "eksos" inn i lufta??
har søkt på forumet og google, men har ikke funnet så mye som gjør meg klokere, så håper på noe hjelp fra medlemmer her inne som har vært borti i lignende, eller kan gi meg ett hint om hva de synes om prisen på 15000 for å bytte denne delen/delene.
takker for alle innspill