Saab 95 2007 mod 1,9 tid Virvelspjeld/??PROBLEM LØST

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
simon95
Navn: Simon
Bil: 2007 9-5 1,9 tid vector sportc
Sted: Telemark

Saab 95 2007 mod 1,9 tid Virvelspjeld/??PROBLEM LØST

Legg inn av simon95 » 10 aug 2010, 16:05

hei godtfolk:)

har gått til annskaffelse av drømmebilen etter mye sikling, en 07 saab 9-5 sportcombi vector, med det meste:)

MEN: gleden var kortvarig, bilen har vært litt ekkel de to første sekunder den ble startet, hakkete gange pluss ryker litt..
så her en dag kom motorlampa på, kjørte på verksted og fikk konstatert 99% sottetthet i partikkelfilter. dette ble regenert og kom ned i 71% så fikk beskjed om å kjøre en god tur med bilen helst på motorvei i 3. gir mellom 3200-3500 rpm. (noe høyt synes jeg, men de regenrer visst filteret på det turtallet pga tempratur) som anbefalt så gjorde jeg det, bilen ble bra, men etter en liten uke og en langtur, kom motorlampa på igjen, og bilen mistet ALL trekkraft... fikk bilen opp i maks 25 i slak oppoverbakke, så fikk tauet den på verksted igjen..

Og idag kom dommen, ett virvelspjeld/ventil i tilknytting til egr ventilen var gåent, så bilen min gikk kun på eksos kunne mannen på verkstedet forklare, uten att han gikk noe dypere inn det... (ganske travelt, og ikke avtalt time) og vidre inn til mannen i butikken som kunne fortelle att å bytte denne herligheten kom på ca 15000...... ????

hmm, så var ikke kjempeglad når jeg forlot verkstedet med bilen på utsiden... har hørt att denne modellen med diesel, har hatt mye tull med egr ventilen. og er denne som slipper/blander "eksos" inn i lufta??

har søkt på forumet og google, men har ikke funnet så mye som gjør meg klokere, så håper på noe hjelp fra medlemmer her inne som har vært borti i lignende, eller kan gi meg ett hint om hva de synes om prisen på 15000 for å bytte denne delen/delene.

takker for alle innspill :D
Sist redigert av simon95 den 14 aug 2010, 20:48, redigert 1 gang totalt.

Mats900R
Overload!!!
Medlemsnummer: N719
Navn: Mats
Bil: 9-3
Sted: Bergen

Re: Saab 95 2007 mod 1,9 tid Virvelspjeld/ventil?? HJELP..:)

Legg inn av Mats900R » 10 aug 2010, 16:12

Hvor langt er bilen din kjørt?
dette er jo noe som dekkes av garanti så lenge den har kjørt under 100.000km
Det är inga problem att hålla 120-130km/h, trampa för fullt och se svarta spår i bakspegeln

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 10 aug 2010, 16:27

Norsk, dårlig diesel lager mye trøbbel for slike miljøtiltak på moderne dieselmotorer. Du er dessverre ikke den eneste med problemer... Siden bilen er så ny så skal du ikke betale dette selv, det er 5 års reklamasjonsrett da dette er deler som er ment å vare så lenge.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
simon95

Legg inn av simon95 » 10 aug 2010, 16:48

hei, bilen har akkurat runda 200.000, men er byttet komplett ny topp, turbo, ventilhus automat osv på garanti i novmber 09..

kjenner tidligere eier, og bilen har rulla som taxi i nord før jeg fikk den. er samme person som har kjørt bilen til enhver tid, en mann i 50 åra, og veldig nøye med ting. så vet bilen har fulgt alle serviser og dette er godt dokumentert, men skjønner jo att det kan dukke opp ting på en bil som har rulla 200.000.. men er jo diesel, og ser i sverige att samme bilen som taxi stadig runder 500.000, men sikkert ikke uten problemer...

kjipt er det i alle fall, verkstedet nekter hvertfall å ta det på garantien.. ( ikke taxigarantien til den gammle eieren heller, saab har 3 år eller 300.000 km garanti ved taxikjøp) men synes 15 lapper var drøyt...

noen svenske verksteder som noen har erfaring med er billige og bra? eventuellt kjøpe deler fra sverige og få verkstedet til å bytte?

takker for alle svar:P

SaTriX
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk

Legg inn av SaTriX » 10 aug 2010, 20:16

:D Må bare spør, er det EGR ventil eller virvelkammer som er problemet? er dette en 120 eller 150hk maskin? Har du sjekket pris hos en Opel forhandler. Du skjønner samme motorer brukes i bla. Astra H og Vectra C. Da heter de Z19DTL(100hk) Z19DT(120hk)Z19DTH(150hk).
Her kan du bruke opel/saab deler om hverandre, så hadde derfor sjekket pris hos nærmeste opel forhandler

Brukeravatar
simon95

Legg inn av simon95 » 10 aug 2010, 23:45

hei:)

etter som jeg kan skjønne nå, etter en del lesning på nettet så ligger problemet/problemene i egr ventilen og virvel spjeldet, som sikkert er gåent grunnet defekt egr ventil.. sikkert en sammenheng her.
er forøvrig en 1,9 tid 150 hk 07 mod.

så regner med prisen fra saab forhandleren da innkluderer egr ventil, virvelspjeld og div deler som må byttes i forbindelse med demontering, men siden toppen er byttet for ca 40000km siden, skulle en tro de hadde sjekket disse tingene/evenyuelt utbedret det siden bilen var inne på garantijobb..

så heller til att egr har vært defekt en stund, med det resultat att virvelspjeld er gåent.

har sett noen skikkelige nasty bilder av egr som er nedsotet.. kan umulig være bra for motoren dette her.. og ikke rart det "henger" med så mye dritt i systemet..

har lest noe om å sette inn en fiat pakning som redusere inntak av eksos( pakning med fire små hull) delenr fiat:55225287.
men med fare for å få opp feilmelding om low airflow egr valve..

leste om en opel 07 mod 1,9cdti 150 hk som hadde fjernet hele dritten:) måtte vært en drøm:)

http://www.vectra-c.com/forum/showthread.php?t=111865 (adresse til siden)

skal sjekke litt rundt i morgen etter deler ja:)

SaTriX
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk

Legg inn av SaTriX » 11 aug 2010, 10:10

Jeg har blitt fortalt at du kan programere eksosreturmengden på saab :)

Brukeravatar
simon95

Legg inn av simon95 » 11 aug 2010, 15:48

ok, da skal dette sjekkes hos den lokale saab pusheren i morgen:)

og har nå vært i kontakt, med frhandler som har solgt og servet bilen, og ikke død sjans att de tar det på garanti.. selv om delen ikke er ett år engang, og trillet rundt 45-50000 km..

personlig mener jeg vell att delene bør være konstruert for å holde lenger enn dette, men ser jo att folk har problemer med nye biler som har rullet under 40000km.. så dette er nok ett evig problem virker det som, og er jo ikke spesielt billig og bytte heller, og siden jeg kjører rundt 40000km i året, vil jeg med andre ord få denne kostnaden ca en gang i året....
noe som i mine øyne er helt uakseptabelt..

forøvrig ringte jeg gm idag, siden de var importør da bilen ble solgt, men da kjerringa på andre siden hørte det gjaldt saab ble tonen en helt anne og fikk beskjed om att de ikke hadde noe med saab og gjøre lengre??? og att de dermed ikke kunne svare på noen ting.. absolutt ingen ting svarte hun på, og heller ikke aktuelt å få snakke med en tekniker på opel angående råd om egr ventil, siden de sliter med samme problemene.. hmmm, kan de fraskrive seg dette ansvaret, eller har spyker kjøpt saab innkludert garantiansvar mon tro.. så ikke lett å finne noen i norge som kunne svare meg på dette, ikke en gang den lokale pusheren.. noen som har noen innspill på dette, eventuelt nummer som kan ringes til saab, de som kommer opp på 1881 osv er ikke lengre i drift.. prøvd to nummer på kjeller, ett i vestfold og mobil og ingen i bruk :x

takker for alle innspill:)

Brukeravatar
simon95

Legg inn av simon95 » 11 aug 2010, 15:54

og virvelspjeldet er restet fra saab selvfølgelig..... sammen med xenon sensor og noe annet småtteri jeg har ventet på en stund..

opel hadde virvelspjeld og det kostet 4700 for hele innsugrøret komplett med spjeldet, men i tillegg kom en kontroll ventil til 3487 kr og pakninger da...

så Egr ventilen var ikke med i regnestykket til verkstedet, denne kom eventuelt på ca 2600 i tillegg.. (ca samme pris hos opel)

så skal nok hente bilen på verkstedet om ikke jeg klarer å få det på garantien, så er det vell bare å få demontert og kikket:)

takker for svar, helt supert:)

Brukeravatar
simon95

Legg inn av simon95 » 11 aug 2010, 16:55

hei igjen:)

har idag vært i kontakt med forhandler som solgte bilen ny, og har hatt alle serviser på bilen, de mener kjøpsloven ikke gjelder, da bilen er brukt i næring, og kjøpsloven bortfaller da etter 2 år, så siste bytte av denne egr ventilen og virvelspjeldet skjedde for ca 47000 km siden ifølge papirene som fulgte med bilen. (ble byttet seinhøstes/vinter 09)

og det verksmesteren kunne fortelle meg var att dette ble tatt på goodwill fra saab sin side og egentlig ikke var garantisak, men ett utbedringstiltak fra dem sin side, da det ikke er første gangen dette har skjedd med denne bilen...

men skjønner egentlig ikke resoneringen fra verksmesteren på tidligere verksted, da bilen i utgangspunktet har tre år eller 300.000 km taxigaranti, så var godt innefor da disse tingene ble byttet..

og personlig mener jeg en slik ventil og virvelspjeld, burde holde mer enn 40-50000 km..
for bilen hari følge papirene vært inne 6-7 ganger tidligere med samme problemreferanse.. så en varig permanent løsning har dem ikke funnet.. ( noe som suger) for fruen nekter å kjøre siden bilen er dust..

men hører Fiat har det: De har laget en egr-pakning med restriktor inn til egr ventil, denne pakningen er en hel stålplate med pakning på hver side og tre små hull, noe som minsker flowen av eksos inn i ventilen og samtidig øker farten og luftstrømmninger gjennom ventilen og inn i innsugsrøret. denne løsningen skal heller ikke medføre att noen motorlamper begynner å lyse, da sensorene i forbindelse med egr ventilen akkurat får den mengden med eksos de skal ha..

så lurer på om dette kan være en løsning for saab eiere også siden motoren kommer fra fiat group??
noen som har prøvd dette??

har bestilt en slik pakning hos fiat importøren idag, så skal prøve:) kostet 100 kr :) og denne har delenr fra fiat: 55225287

takker for alle svar, og god help:) supert att slike forum med entusiaster finnes:)

Brukeravatar
simon95

Legg inn av simon95 » 13 aug 2010, 21:37

etter å ha fått opp feilkode 1109, og massivt tap av effekt. (se tidligere tråd, virvelspjeld 95 2007 1,9 tid) har jeg nå byttet egr-ventilen, og satt på fiat pakning med resistor, fire små hull er allt;) da jeg mistenker denne for å ha vært gåen, siden partikkelfilteret var 99% tett, ved siste regenering, (ca tre uker siden) så håper på mindre sot nå:)
bilen går bedre nå, og responderer bra, men går i limp mode etter en stund, og motorlampen lyser ennå.

har også sjekket staget til virvelspjellene, dette hadde ramlet av og lå nede, sjekket alle spjell og alle bortset fra ett beveger seg, så regner med det siste er spjellet som motoren er festet i, så da er ikke det staget knekt hvertfall:) men satt på staget igjen og det virket noe slarkete, men sitter på.. foreløpig.. og alle beveget seg fint ved oppstart.
og har ikke falt av igjen ennå, så skal sjekke det jevnlig..
fås disse løse?? eller må man være petter smart for å unngå å ut med 15 lapper..
hmm, dårlig patent..

må man på verksted for å slette koder?

takker for svar
simon95

Brukeravatar
simon95

Re: Saab 95 2007 mod 1,9 tid Virvelspjeld/ventil?

Legg inn av simon95 » 14 aug 2010, 20:46

Hallo :D

ja da var Saaben friskmeldt :D :D (selv om det lyser i check engine lampa)

1.Har da byttet Egr ventil, satt på ny pakning med resistor.
2. sjekket virvelspjell, og "staget" hadde falt av.. alle spjell var løse og ledige og snurre på. bortsett fra en, så da er ikke staget knekt. så festet dette igjen, sitter på men noe løst?? hvis ikke det skal "flekse" litt. ingen bevegelse opp på spjellene
3. kjørt 7mm slangekamra med lys inn i innsugsrøret, og var noe sotete der, men ikke slik de verste bildene jeg har sett på nettet. fikk ikke tatt stillbilder på kamra til å legge ut :shock: (beveget også på spjellene mens kamra var der og så bra ut:)
4.skrudd ned eksosen, demontert "klumpen" med dpf, (fjernet fra bakre potte) spylet denne med varmt vann.. og æsj og fysj.... potte tett. så kom ut noe gjørme kan man si.. :roll: godt spadd ned med duk og sand over [-X
5.skrudd opp eksos, montert allt på plass og gjort rent :)
6. byttet luftfilter og sjekket sensor i forb med denne. allt bra, ikke olje, støv eller annen dritt noen plass.
7.ellers sjekket kontakter til dyser, ser kontakt 2 og 3 er byttet. renset alle med kontakt spray.
8. pellet av div kontakter og sjekket og renset.
9. byttet olje og filter.
10. festet bolter på traversen etter garantijobb på verkstedet. (manglet 2...) #-o
11. oppdaget div kjappe fix med strips og ståltråd til fester av div ting [-X #-o .. skal utbedres i morgen:)

så etter litt vasking fyret jeg opp.. lot den stå på tomgang, og litt ujavn i ca 2 sek så javn fin gange.
gasset litt og turbotrykk nesten umidellbart.. aldri vært sånn i mitt eie... så happy :D

testturen også viser att bilen er helt ny :D dro på ut fra avkjørselen og esp slo inn på tørt med 235/35-19 :D merket draget med en gang og ikke sånn jeg var vant med :D :D :D har fått alle 150 ponniene tilbake :lol: :lol:

.. så har nok kjørt en stund med defekt Egr uten å egentlig ha vært klar over det..

og bilen har ikke gått i limp mode :D kjørt 5 mil idag for å teste litt :)

takker for alle svar og hint som er mottatt:)

olewa
1.2 bar
1.2 bar
Sted: Lillehammer

Re: Saab 95 2007 mod 1,9 tid Virvelspjeld/??PROBLEM LØST

Legg inn av olewa » 16 aug 2010, 11:16

Har sett at bl.a BMW´r kan ha samme problemet, der er det noen som har montert/ sveist en slags "ters" slik at den resirkulerte eksosen ikke kommer i innsugsmanifolden. kunne dette vært en løsning på Saab også, eller er det sjanser for at motorlampa vil lyse ?

olewa
93B. -59 mod.
Sonett III, 72 mod.
Volvo XC 60, 10 mod.

Brukeravatar
simon95

Legg inn av simon95 » 20 aug 2010, 19:23

kan nok ikke plugge den helt nei... prøvde det, og fikk opp feilmelding og limp mode..
så har satt på pakningen kjøpt fra fiat, med fire små hull istedet for ett stort :lol: og det er akkurat nok til att den holder kjeft om feilmeldinger :D
merker bilen går bedre, noe som også har sammenheng med egr ventilen, men har ikke vært så pigg som den er nå i mitt eie tidligere :o

har kjørt ca 1000 km etter rep og allt funker fint :D så skal bli morro og se hvor lenge egr ventilen holder nå :? som allt sotet blir blokert inni den, men heller den enn virvelspjell..

williamvector

Legg inn av williamvector » 13 sep 2010, 22:13

Imponert

Imponert over at du selv løste problemet selv.
Hadde nettopp min 2006 95 kombi SportVector 1,9 TID inne på service hos SAAB verksted i Stenungsund Sverige. Jeg hadde merket dårligere effekt på lave turtall og mistenkte EGR feil. Bilen har gått 145 000 km

Og ganske riktig.... defekt egr, full nedsoting og ødelagt virvelspjeld (Knekt stag ) Med arbeid og deler ca kr ( Ny egr ventil,virvelspjeld og div elektronikk,arbeid) 12 000 SEK Jeg observerte mekanikerene i arbeid, H****** mye jobb.
Med Service + 2 stk nye sensorer + pærer for xenonlysenen. Røyk på 20 000 sek samlet.
Den gode nyheten er at både EGR ventil og virvelspjeld er forbedret. EGR er nå selvrensende og virvelspjeldet er forsterket på flere steder.
Så alle 1,9 TID eiere sjekk EGR ventil med jevne mellomrom.

Svar