HJELP, det er snart mandag.Startvansker!

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
saabanders
1.2 bar
1.2 bar
Sted: Sogn& Fj.

Legg inn av saabanders » 11 des 2004, 15:25

Den har ikke stifter, og da har den vel en tenningsmodul???
Vent i spenning. Søndag kveld kommer løsningen (håper jeg) og det er ingen av de som er foreslått her. :)

Anders

Brukeravatar
saabanders
1.2 bar
1.2 bar
Sted: Sogn& Fj.

Legg inn av saabanders » 12 des 2004, 16:29

Her kommer løsningen for de som er intresert:
På forgasseren sitter en ventil som heter tomgångsavstengningsventil.
Denne har som oppgave å hindre at motoren fortsetter å gå etter at tenningen er slått av. På tomgang får motoren sin brensle/luftblanding dels gjennom en liten åpning av gass-spjeldet, og dels gjennom en "by-pass-kanal" Når tenningen slås av stenges bypass-kanalen av en fjærbelastet solenoid ventil som da mister sin dragstrømm. Brensleluft-blandingen kan nå bare passere via gass-spjeldet, og det er ikke nok til å holde motoren i gang.
Det som hende hos meg var at ventilen virket OK, men i kanalen der den stod, var det en del olje/bek som gjorde at når bilen stod i flere dager, så grodde ventilen så fast, at når strømmen kom på , så klarte den ikke å stenge ventilen. Jeg tok ut ventilen , renset den og kanalen der den stod med forgasser-rens og Q-tips. Nå har bilen stått siden torsdag, og i dag startet den helt greit :D
En stor takk for tipset til min Saab-guru Svein som jobber på Scan-Auto i Bergen. Det han ikke vet om Saab fra V4 og fremmover er sansynligvis ikke verdt å vite

Anders

Brukeravatar
Rune N35
MAX BOOST
Sted: Årnes, Romerike

Legg inn av Rune N35 » 12 des 2004, 16:34

Bra det ordna seg! Og ja, det ER tenningsmodul selv om det er forgasser!
2003 Saab 9-5 2,2 TiD SC
2003 Saab 9-5 2,0t SC
2009 Toyota HiAce

Svar