Her kommer løsningen for de som er intresert:
På forgasseren sitter en ventil som heter tomgångsavstengningsventil.
Denne har som oppgave å hindre at motoren fortsetter å gå etter at tenningen er slått av. På tomgang får motoren sin brensle/luftblanding dels gjennom en liten åpning av gass-spjeldet, og dels gjennom en "by-pass-kanal" Når tenningen slås av stenges bypass-kanalen av en fjærbelastet solenoid ventil som da mister sin dragstrømm. Brensleluft-blandingen kan nå bare passere via gass-spjeldet, og det er ikke nok til å holde motoren i gang.
Det som hende hos meg var at ventilen virket OK, men i kanalen der den stod, var det en del olje/bek som gjorde at når bilen stod i flere dager, så grodde ventilen så fast, at når strømmen kom på , så klarte den ikke å stenge ventilen. Jeg tok ut ventilen , renset den og kanalen der den stod med forgasser-rens og Q-tips. Nå har bilen stått siden torsdag, og i dag startet den helt greit
En stor takk for tipset til min Saab-guru Svein som jobber på Scan-Auto i Bergen. Det han ikke vet om Saab fra V4 og fremmover er sansynligvis ikke verdt å vite
Anders