Kjøpt saab 900s 1997: Tårnlager og bærekuler defekt

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
oddi N108
Overload!!!
Innlegg: 1337
Registrert: 26 feb 2003, 01:00
Sted: Sandefjord
Kontakt:

Re: Kjøpe Saab 900 istdet for 9000 kanskje?

Legg inn av oddi N108 » 23 aug 2011, 20:59

Dempertårn ruster vel på disse bilene, ganske dyrt å bytte såvidt jeg vet. Ellers er den vel ikke galvanisert, så "vanlige" steder kan være lurt å sjekke:) Ellers må jeg jo gratulere med 1. saab:)

mvh oddi
900 T16 cab, 1990 <-- solgt :(

9-5 2,3 t 1998

steffent
Innlegg: 28
Registrert: 30 jul 2011, 00:12

Re: Kjøpe Saab 900 istdet for 9000 kanskje?

Legg inn av steffent » 23 aug 2011, 21:05

Takk takk! Fant ikke rust noen steder. Stort sett pen bil. Et par småbulker og noen riper, men det er jo ikke ny bil da... 8)
Må ha ny høyre blinklys foran pga knyst glass.
Men airbaglampe lyser. Han snakka noe om en bryter et sted... Tips hvordan jeg kan sjekke ut dette?

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Kjøpe Saab 900 istdet for 9000 kanskje?

Legg inn av Ingvar N629 » 23 aug 2011, 21:27

Gratulerer med bil!

Dempertårna er vel ikke det første som ruster, fjærbeina derimot... Dårlig konstruksjon der demperen står inni fjærbeinet, og spindel og fjærbein er ikke delbart. Dvs at nye fjærbein er dyrt. Ellers er det vel hjulbuer og bunn av dører som får det.

Clutchen må ofte byttes på disse etter en del år og km, eneste Saaben i nyere tid som har wireclutch og den patenten er ikke helt god. Ellers er det ganske så driftssikre biler, en kamerat av meg har en slik i turboutgave, denne har gått langt over 300 000 km med minimalt av vedlikehold, og han bruker hver eneste en av de 185 hestene.
Han har hatt den i noen år og rullet på den temmelig bra med km, eneste jeg vet at han har bytta utenom olje og filter (og plugger en sjelden gang) er bensinpumpa. Han kjøpte en ganske ny og langt dyrere og større bil for noen år siden, men den ble bare stående, det var Saaben som ble brukt.

Ang airbaglampa så bør du få lest ut feilkoden for å vite sikkert hva det er, men som oftest er det dårlig kontakt i sleperingen bak rattet.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

steffent
Innlegg: 28
Registrert: 30 jul 2011, 00:12

Re: Kjøpe Saab 900 istdet for 9000 kanskje?

Legg inn av steffent » 24 aug 2011, 12:15

Takk for info Ingvar!
Den har nye dempere og fjærer på alle 4, så jeg regner med at fjærbeina ikke er råtne når et verksted nettopp har bytta dempere. Så vi får tro det er bra.
Hjulbuer og bunn av dører har ikke rust, så det lover bra. Virker veldig godt antirustbehandlet denne.
Clutch vet jeg ikke. Var slappe greier, men så er jeg vant til Alfa Romeo sin 3,0 V6 der clutchen biter veldig og føles hard på foten.
Airbaglampa: Antar jeg først kan ta av rattet og gjører reint på sleperingene? Er vel 2 skruer i bakkannt til rattdeksel og den store muttern på stammen?

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Kjøpe Saab 900 istdet for 9000 kanskje?

Legg inn av Ingvar N629 » 24 aug 2011, 12:24

steffent skrev: Airbaglampa: Antar jeg først kan ta av rattet og gjører reint på sleperingene? Er vel 2 skruer i bakkannt til rattdeksel og den store muttern på stammen?
Det er ikke slepering i ordets rette forstand, navnet henger bare igjen fra de gamle greiene. "Sleperingen" på nyere Saaber er en kveilet flatkabel i en liten trommel bak rattet. Kan muligens ordnes hvis du er hendig, men det enkleste er vel å bytte den. Hvis det er den som får lampa til å lyse da, men stort sett er det det.

Clutchen på ng900 bruker å bli skikkelig tung og ekkel på pedalen.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: Kjøpe Saab 900 istdet for 9000 kanskje?

Legg inn av Paradigm N558 » 24 aug 2011, 12:35

Gratulerer med ny bil!
Hvordan motor står det i kjerra?
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

steffent
Innlegg: 28
Registrert: 30 jul 2011, 00:12

Re: Kjøpe Saab 900 istdet for 9000 kanskje?

Legg inn av steffent » 24 aug 2011, 13:17

Ingvar N629 skrev:Det er ikke slepering i ordets rette forstand, navnet henger bare igjen fra de gamle greiene. "Sleperingen" på nyere Saaber er en kveilet flatkabel i en liten trommel bak rattet. Kan muligens ordnes hvis du er hendig, men det enkleste er vel å bytte den. Hvis det er den som får lampa til å lyse da, men stort sett er det det.
Clutchen på ng900 bruker å bli skikkelig tung og ekkel på pedalen.
OK, jeg kan åpne og se på den iallefall.
Godt å vite om clutchen. Den var ikke tung, så da får vi tro det holder med normalt vedlikehold. Skader sikkert ikke å sørge for litt fett på bevegelige deler.
Paradigm N558 skrev:Gratulerer med ny bil!
Hvordan motor står det i kjerra?
Takk takk! Det skal stå en 2,0 med 131hk i følge annonsen, men syns disse hestene er noe fraværende, hehe...

Trond_
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 371
Registrert: 24 jan 2008, 00:10
Navn: Trond
Bil: 9-5SE/9000 cse Jub 97 mod
Sted: Måløy

Re: Kjøpe Saab 900 istdet for 9000 kanskje?

Legg inn av Trond_ » 24 aug 2011, 19:09

Gratulere med Saab. kjenner ikkje til den du kjøpte. men på 97 mod'en so er alt av barnesykdommer vekk. 900 er en meget driftsikker bil :) har en komplett 94 mod 900s du kan få kjøpe som delebil btw, er sportsdempera og senkefjøre på den (45mm senk) send meg en pm om du er intr :)

steffent
Innlegg: 28
Registrert: 30 jul 2011, 00:12

Re: Kjøpe Saab 900 istdet for 9000 kanskje?

Legg inn av steffent » 24 aug 2011, 20:13

Har ikke plasss til delebil dessverre, Trond. Bor midt i sentrum, så det tar seg ikke ut med sånt på fortauet, heh...
Dumma meg sikkert ut idag. Var olje under fordeler lokket, så jeg nappa det av. Var godt grisa i selve lokket, og rotor har sett sine beste dager.
Tok i for å dra av rotor, og jaggu f...knakk rotorarmen mens rotor fremdeles sitter fast på akslingen :evil:
Så da blir idiotspørsmålet: Kan ikke rotoren dras av? Betyr det at jeg må kjøpe hele tenningsfordeleren med aksling inn i toppen? :shock:

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: Kjøpe Saab 900 istdet for 9000 kanskje?

Legg inn av Paradigm N558 » 24 aug 2011, 20:19

Joda, den bare satt ekstra godt. Sikkert sitti der ei stund.
Ta et flatskrujern fra hver side og press det ut :)
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

steffent
Innlegg: 28
Registrert: 30 jul 2011, 00:12

Re: Kjøpe Saab 900 istdet for 9000 kanskje?

Legg inn av steffent » 24 aug 2011, 20:33

Puhh..
Takk :D

steffent
Innlegg: 28
Registrert: 30 jul 2011, 00:12

Re: Kjøpe Saab 900 istdet for 9000 kanskje?

Legg inn av steffent » 25 aug 2011, 21:10

Da fikk jeg rotoren av, men den var beka fast. Måtte knuse den rundt akselen. Aldri sett maken. Kan aldri ha bytta den tidligere....

steffent
Innlegg: 28
Registrert: 30 jul 2011, 00:12

Re: Kjøpt saab 900s 1997

Legg inn av steffent » 27 sep 2011, 19:02

Da har jeg vært på EU-kontroll.
Ingen 1-ere, men tre 2-ere:

-Nedre bærekule venstre foran.
-Begge svinglager/tårnlager defekt
-H&R senkesett må inn i vognkort.

At det var senkesett visste jeg ikke, og det forklarer hvorfor den allergisk mot humper. Fant TUV-papirene så det går vel bra.
Regner med at en med normalt gangsyn og antall tommeltotter fikser de to andre (tårnlager og bærekule) selv?
Eller er det noe av dette som ikke er særlig å gjøre selv? Min far skrur litt Alfa og MB på fritida, så må vel bare prøve...

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Kjøpt saab 900s 1997: Tårnlager og bærekuler defekt

Legg inn av Ingvar N629 » 27 sep 2011, 22:46

Enkle greier begge deler, men litt jobb er det jo da alle kuler som fjærbeinet sitter i bruker å sitte som støpt. Har du en god avdrager for opphengskuler så går det fint. For å bytte opphengskula så må du bytte komplett bærearm, da kula er integrert. Møkkapatent. Original del fra Saab er dyr, betraktelig billigere med Scan-Tech del som sikkert er det som selges av de fleste kjeder. Normalt sett skyr jeg Scan-Tech deler til hjuloppheng som pesten, men det er mulig bærearmene ikke er så ille da de inngår i deres ISO 9001-kvalitetssikringssystem der kundeoppfølging er ett av kravene for å bli sertifisert. Jeg har satset på bærearmer fra Scan-Tech til konebilen (9-3), så får vi se...

Tårnlagrene kjøper du fra Saab, der er ikke kopideler noe å satse på. Originale koster noen hundrelapper for paret, men de funker og holder en stund.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

steffent
Innlegg: 28
Registrert: 30 jul 2011, 00:12

Re: Kjøpt saab 900s 1997: Tårnlager og bærekuler defekt

Legg inn av steffent » 09 okt 2011, 10:08

Ja, da var tårnlager på ene sida bytta. Skulle ta nedre bærearm pga bærekula også der, men har fått feil type. Den jeg skulle ha, har feste for lenkearm fra stabstaget, men den jeg har fått, har ikke :x
Irriterende når det er bestilt fra Regnr/chassisnr.
Så da var det bare å avbryte jobben....

Svar