Kjøpt saab 900s 1997: Tårnlager og bærekuler defekt
Moderator: Moderatorer
Re: Kjøpe Saab 900 istdet for 9000 kanskje?
Dempertårn ruster vel på disse bilene, ganske dyrt å bytte såvidt jeg vet. Ellers er den vel ikke galvanisert, så "vanlige" steder kan være lurt å sjekke:) Ellers må jeg jo gratulere med 1. saab:)
mvh oddi
mvh oddi
900 T16 cab, 1990 <-- solgt 
9-5 2,3 t 1998

9-5 2,3 t 1998
Takk takk! Fant ikke rust noen steder. Stort sett pen bil. Et par småbulker og noen riper, men det er jo ikke ny bil da... 
Må ha ny høyre blinklys foran pga knyst glass.
Men airbaglampe lyser. Han snakka noe om en bryter et sted... Tips hvordan jeg kan sjekke ut dette?

Må ha ny høyre blinklys foran pga knyst glass.
Men airbaglampe lyser. Han snakka noe om en bryter et sted... Tips hvordan jeg kan sjekke ut dette?
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Gratulerer med bil!
Dempertårna er vel ikke det første som ruster, fjærbeina derimot... Dårlig konstruksjon der demperen står inni fjærbeinet, og spindel og fjærbein er ikke delbart. Dvs at nye fjærbein er dyrt. Ellers er det vel hjulbuer og bunn av dører som får det.
Clutchen må ofte byttes på disse etter en del år og km, eneste Saaben i nyere tid som har wireclutch og den patenten er ikke helt god. Ellers er det ganske så driftssikre biler, en kamerat av meg har en slik i turboutgave, denne har gått langt over 300 000 km med minimalt av vedlikehold, og han bruker hver eneste en av de 185 hestene.
Han har hatt den i noen år og rullet på den temmelig bra med km, eneste jeg vet at han har bytta utenom olje og filter (og plugger en sjelden gang) er bensinpumpa. Han kjøpte en ganske ny og langt dyrere og større bil for noen år siden, men den ble bare stående, det var Saaben som ble brukt.
Ang airbaglampa så bør du få lest ut feilkoden for å vite sikkert hva det er, men som oftest er det dårlig kontakt i sleperingen bak rattet.
Dempertårna er vel ikke det første som ruster, fjærbeina derimot... Dårlig konstruksjon der demperen står inni fjærbeinet, og spindel og fjærbein er ikke delbart. Dvs at nye fjærbein er dyrt. Ellers er det vel hjulbuer og bunn av dører som får det.
Clutchen må ofte byttes på disse etter en del år og km, eneste Saaben i nyere tid som har wireclutch og den patenten er ikke helt god. Ellers er det ganske så driftssikre biler, en kamerat av meg har en slik i turboutgave, denne har gått langt over 300 000 km med minimalt av vedlikehold, og han bruker hver eneste en av de 185 hestene.
Han har hatt den i noen år og rullet på den temmelig bra med km, eneste jeg vet at han har bytta utenom olje og filter (og plugger en sjelden gang) er bensinpumpa. Han kjøpte en ganske ny og langt dyrere og større bil for noen år siden, men den ble bare stående, det var Saaben som ble brukt.
Ang airbaglampa så bør du få lest ut feilkoden for å vite sikkert hva det er, men som oftest er det dårlig kontakt i sleperingen bak rattet.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Takk for info Ingvar!
Den har nye dempere og fjærer på alle 4, så jeg regner med at fjærbeina ikke er råtne når et verksted nettopp har bytta dempere. Så vi får tro det er bra.
Hjulbuer og bunn av dører har ikke rust, så det lover bra. Virker veldig godt antirustbehandlet denne.
Clutch vet jeg ikke. Var slappe greier, men så er jeg vant til Alfa Romeo sin 3,0 V6 der clutchen biter veldig og føles hard på foten.
Airbaglampa: Antar jeg først kan ta av rattet og gjører reint på sleperingene? Er vel 2 skruer i bakkannt til rattdeksel og den store muttern på stammen?
Den har nye dempere og fjærer på alle 4, så jeg regner med at fjærbeina ikke er råtne når et verksted nettopp har bytta dempere. Så vi får tro det er bra.
Hjulbuer og bunn av dører har ikke rust, så det lover bra. Virker veldig godt antirustbehandlet denne.
Clutch vet jeg ikke. Var slappe greier, men så er jeg vant til Alfa Romeo sin 3,0 V6 der clutchen biter veldig og føles hard på foten.
Airbaglampa: Antar jeg først kan ta av rattet og gjører reint på sleperingene? Er vel 2 skruer i bakkannt til rattdeksel og den store muttern på stammen?
- Ingvar N629
- MAX BOOST
Det er ikke slepering i ordets rette forstand, navnet henger bare igjen fra de gamle greiene. "Sleperingen" på nyere Saaber er en kveilet flatkabel i en liten trommel bak rattet. Kan muligens ordnes hvis du er hendig, men det enkleste er vel å bytte den. Hvis det er den som får lampa til å lyse da, men stort sett er det det.steffent skrev: Airbaglampa: Antar jeg først kan ta av rattet og gjører reint på sleperingene? Er vel 2 skruer i bakkannt til rattdeksel og den store muttern på stammen?
Clutchen på ng900 bruker å bli skikkelig tung og ekkel på pedalen.
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Gratulerer med ny bil!
Hvordan motor står det i kjerra?
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
OK, jeg kan åpne og se på den iallefall.Ingvar N629 skrev:Det er ikke slepering i ordets rette forstand, navnet henger bare igjen fra de gamle greiene. "Sleperingen" på nyere Saaber er en kveilet flatkabel i en liten trommel bak rattet. Kan muligens ordnes hvis du er hendig, men det enkleste er vel å bytte den. Hvis det er den som får lampa til å lyse da, men stort sett er det det.
Clutchen på ng900 bruker å bli skikkelig tung og ekkel på pedalen.
Godt å vite om clutchen. Den var ikke tung, så da får vi tro det holder med normalt vedlikehold. Skader sikkert ikke å sørge for litt fett på bevegelige deler.
Takk takk! Det skal stå en 2,0 med 131hk i følge annonsen, men syns disse hestene er noe fraværende, hehe...Paradigm N558 skrev:Gratulerer med ny bil!
-
- 1,5 bar
- Navn: Trond
- Bil: 9-5SE/9000 cse Jub 97 mod
- Sted: Måløy
Gratulere med Saab. kjenner ikkje til den du kjøpte. men på 97 mod'en so er alt av barnesykdommer vekk. 900 er en meget driftsikker bil
har en komplett 94 mod 900s du kan få kjøpe som delebil btw, er sportsdempera og senkefjøre på den (45mm senk) send meg en pm om du er intr 

Har ikke plasss til delebil dessverre, Trond. Bor midt i sentrum, så det tar seg ikke ut med sånt på fortauet, heh...
Dumma meg sikkert ut idag. Var olje under fordeler lokket, så jeg nappa det av. Var godt grisa i selve lokket, og rotor har sett sine beste dager.
Tok i for å dra av rotor, og jaggu f...knakk rotorarmen mens rotor fremdeles sitter fast på akslingen
Så da blir idiotspørsmålet: Kan ikke rotoren dras av? Betyr det at jeg må kjøpe hele tenningsfordeleren med aksling inn i toppen?
Dumma meg sikkert ut idag. Var olje under fordeler lokket, så jeg nappa det av. Var godt grisa i selve lokket, og rotor har sett sine beste dager.
Tok i for å dra av rotor, og jaggu f...knakk rotorarmen mens rotor fremdeles sitter fast på akslingen

Så da blir idiotspørsmålet: Kan ikke rotoren dras av? Betyr det at jeg må kjøpe hele tenningsfordeleren med aksling inn i toppen?

- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Joda, den bare satt ekstra godt. Sikkert sitti der ei stund.
Ta et flatskrujern fra hver side og press det ut
Ta et flatskrujern fra hver side og press det ut

2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2018 Suzuki SV650 X
Puhh..
Takk
Takk

Da fikk jeg rotoren av, men den var beka fast. Måtte knuse den rundt akselen. Aldri sett maken. Kan aldri ha bytta den tidligere....
Re: Kjøpt saab 900s 1997
Da har jeg vært på EU-kontroll.
Ingen 1-ere, men tre 2-ere:
-Nedre bærekule venstre foran.
-Begge svinglager/tårnlager defekt
-H&R senkesett må inn i vognkort.
At det var senkesett visste jeg ikke, og det forklarer hvorfor den allergisk mot humper. Fant TUV-papirene så det går vel bra.
Regner med at en med normalt gangsyn og antall tommeltotter fikser de to andre (tårnlager og bærekule) selv?
Eller er det noe av dette som ikke er særlig å gjøre selv? Min far skrur litt Alfa og MB på fritida, så må vel bare prøve...
Ingen 1-ere, men tre 2-ere:
-Nedre bærekule venstre foran.
-Begge svinglager/tårnlager defekt
-H&R senkesett må inn i vognkort.
At det var senkesett visste jeg ikke, og det forklarer hvorfor den allergisk mot humper. Fant TUV-papirene så det går vel bra.
Regner med at en med normalt gangsyn og antall tommeltotter fikser de to andre (tårnlager og bærekule) selv?
Eller er det noe av dette som ikke er særlig å gjøre selv? Min far skrur litt Alfa og MB på fritida, så må vel bare prøve...
- Ingvar N629
- MAX BOOST
Re: Kjøpt saab 900s 1997: Tårnlager og bærekuler defekt
Enkle greier begge deler, men litt jobb er det jo da alle kuler som fjærbeinet sitter i bruker å sitte som støpt. Har du en god avdrager for opphengskuler så går det fint. For å bytte opphengskula så må du bytte komplett bærearm, da kula er integrert. Møkkapatent. Original del fra Saab er dyr, betraktelig billigere med Scan-Tech del som sikkert er det som selges av de fleste kjeder. Normalt sett skyr jeg Scan-Tech deler til hjuloppheng som pesten, men det er mulig bærearmene ikke er så ille da de inngår i deres ISO 9001-kvalitetssikringssystem der kundeoppfølging er ett av kravene for å bli sertifisert. Jeg har satset på bærearmer fra Scan-Tech til konebilen (9-3), så får vi se...
Tårnlagrene kjøper du fra Saab, der er ikke kopideler noe å satse på. Originale koster noen hundrelapper for paret, men de funker og holder en stund.
Tårnlagrene kjøper du fra Saab, der er ikke kopideler noe å satse på. Originale koster noen hundrelapper for paret, men de funker og holder en stund.
Re: Kjøpt saab 900s 1997: Tårnlager og bærekuler defekt
Ja, da var tårnlager på ene sida bytta. Skulle ta nedre bærearm pga bærekula også der, men har fått feil type. Den jeg skulle ha, har feste for lenkearm fra stabstaget, men den jeg har fått, har ikke
Irriterende når det er bestilt fra Regnr/chassisnr.
Så da var det bare å avbryte jobben....

Irriterende når det er bestilt fra Regnr/chassisnr.
Så da var det bare å avbryte jobben....