
Motorbytte Saab 9-5
Moderator: Moderatorer
-
- Innlegg: 12
- Registrert: 23 okt 2010, 03:30
- Navn: Erik
- Bil: 02 Saab 9-5 2,0T Vector
- Sted: Bømlo
Re: Motorbytte Saab 9-5
Kanongod info, bare å fylle på med sånne småting som gjør (denne store jobben for meg
) litt lettere..

- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Motorbytte Saab 9-5
At man ikke merker noe på motorgangen betyr ikke at det er ok. Spesielt dersom man kjører på 95 oktan så vil en motor med høy komp og den vassere tenningsmatrisa for motorer med lavere kompresjon gi tenningsbank, slik at motorstyringa vil ligge og regulere hele tiden. Ikke optimalt nei, spesielt ikke når det er snakk om trimming.Helge skrev:Du bruker kun blokk og topp fra 98-motoren. Resten flytter du over fra 02-motoren.
Da passer ledningsnett osv.
Plug and Play.![]()
Jeg har selv gjort dette, og opplevde null problemer.
Det er dumt å bytte til en brukt motor uten en total gjennomgang/overhaling av motoren. På grunn av oilsludge-problemene som disse motorene har, så er det sjelden man ser en brukt motor som er i såpass god stand at den er klar for flere problemfrie år i en ny bil.
Mitt råd er derfor; få gjennomgått motoren av noen som kan det, bytt ringer, hon opp sylinderløp, bytt komplett registersats. Mål opp klaringer, tønneform og rundhet i sylindre. Er det utenfor så må det bores opp evt kastes. Dersom det er behov byttes lager. Helst bør også blokka kokes eller syrevaskes, gjør man først det så få gjerne målt opp retthet i lagerleier, er dette off så må blokka linjebores eller kastes. Rens oljesil og bunnpanne, bytt o-ring til pick-up og inspiser evt bytt oljepumpe. Sjekk også lokket til denne. Hvis ikke toppen overhales, sjekk i det minste at ventilene tetter helt, og stell etter behov.
Bruk kringutrustningen fra 2002. Software får du så laget spesielt for denne kreasjonen, hør med f.eks Saab4fun (Ronny N169 her på forumet), det er meget enkelt. M02 software med ønsket effekt og tenningsmatrise for M98 motor.
Når man først legger ned en del jobb og penger, så er det jo greit å få det riktig.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- Innlegg: 12
- Registrert: 23 okt 2010, 03:30
- Navn: Erik
- Bil: 02 Saab 9-5 2,0T Vector
- Sted: Bømlo
Re: Motorbytte Saab 9-5
Skal se om eg får snakket med Ronny på pm.
Er ikke planer om trim, men hvis feks speedparts kan opptimalisere software til min bil, med 98 motor så kan det bli aktuelt.
Skifter simerringer, toppdekselpakning, bunnpannen skal ned å sjekkes og ser sefølgelig godt over motor..Ser bra ut endå.
Men et spm, er det mulig å ta ut motor men la automatkassen stå i bilen?
Er ikke planer om trim, men hvis feks speedparts kan opptimalisere software til min bil, med 98 motor så kan det bli aktuelt.
Skifter simerringer, toppdekselpakning, bunnpannen skal ned å sjekkes og ser sefølgelig godt over motor..Ser bra ut endå.
Men et spm, er det mulig å ta ut motor men la automatkassen stå i bilen?
Re: Motorbytte Saab 9-5
Å la automatkassen stå i bilen gjør jobben dobbelt så vanskelig. Det er bare å dra ut akslingene fra girkassa. Jobben tar 15 min om man veit/har gjort det førProson skrev:Skal se om eg får snakket med Ronny på pm.
Er ikke planer om trim, men hvis feks speedparts kan opptimalisere software til min bil, med 98 motor så kan det bli aktuelt.
Skifter simerringer, toppdekselpakning, bunnpannen skal ned å sjekkes og ser sefølgelig godt over motor..Ser bra ut endå.
Men et spm, er det mulig å ta ut motor men la automatkassen stå i bilen?

Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Motorbytte Saab 9-5
Bytt nå for Guds skyld registeret når motoren likevel er ute, og sjekk alt av råde- og veivlager. Det bør være minimum om du ikke gidder å gå igjennom hele lista jeg postet over her. Det kan spare deg for mye bannskap og utgifter senere.Proson skrev: Skifter simerringer, toppdekselpakning, bunnpannen skal ned å sjekkes og ser sefølgelig godt over motor..Ser bra ut
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- Innlegg: 12
- Registrert: 23 okt 2010, 03:30
- Navn: Erik
- Bil: 02 Saab 9-5 2,0T Vector
- Sted: Bømlo
Re: Motorbytte Saab 9-5
Er obs på lagrene i bunn.
De som røk i den andre motoren.
Men må motor ut for å skifte registeret? Kjøpte denne motoren for å slippe å skifte det, skulle være tipp topp.
De som røk i den andre motoren.
Men må motor ut for å skifte registeret? Kjøpte denne motoren for å slippe å skifte det, skulle være tipp topp.
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Motorbytte Saab 9-5
Ja motoren må ut for å skifte register...
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- Innlegg: 12
- Registrert: 23 okt 2010, 03:30
- Navn: Erik
- Bil: 02 Saab 9-5 2,0T Vector
- Sted: Bømlo
Re: Motorbytte Saab 9-5
Takker for alle råd.
Nå er motor testet, bare litt små deksler og div plukk igjen.
Nå er motor testet, bare litt små deksler og div plukk igjen.