Motorbytte Saab 9-5

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Proson
Innlegg: 12
Registrert: 23 okt 2010, 03:30
Navn: Erik
Bil: 02 Saab 9-5 2,0T Vector
Sted: Bømlo

Re: Motorbytte Saab 9-5

Legg inn av Proson » 05 sep 2011, 01:33

Kanongod info, bare å fylle på med sånne småting som gjør (denne store jobben for meg :o ) litt lettere..

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Motorbytte Saab 9-5

Legg inn av Ingvar N629 » 05 sep 2011, 08:23

Helge skrev:Du bruker kun blokk og topp fra 98-motoren. Resten flytter du over fra 02-motoren.
Da passer ledningsnett osv.
Plug and Play. :wink:
Jeg har selv gjort dette, og opplevde null problemer.
At man ikke merker noe på motorgangen betyr ikke at det er ok. Spesielt dersom man kjører på 95 oktan så vil en motor med høy komp og den vassere tenningsmatrisa for motorer med lavere kompresjon gi tenningsbank, slik at motorstyringa vil ligge og regulere hele tiden. Ikke optimalt nei, spesielt ikke når det er snakk om trimming.

Det er dumt å bytte til en brukt motor uten en total gjennomgang/overhaling av motoren. På grunn av oilsludge-problemene som disse motorene har, så er det sjelden man ser en brukt motor som er i såpass god stand at den er klar for flere problemfrie år i en ny bil.

Mitt råd er derfor; få gjennomgått motoren av noen som kan det, bytt ringer, hon opp sylinderløp, bytt komplett registersats. Mål opp klaringer, tønneform og rundhet i sylindre. Er det utenfor så må det bores opp evt kastes. Dersom det er behov byttes lager. Helst bør også blokka kokes eller syrevaskes, gjør man først det så få gjerne målt opp retthet i lagerleier, er dette off så må blokka linjebores eller kastes. Rens oljesil og bunnpanne, bytt o-ring til pick-up og inspiser evt bytt oljepumpe. Sjekk også lokket til denne. Hvis ikke toppen overhales, sjekk i det minste at ventilene tetter helt, og stell etter behov.
Bruk kringutrustningen fra 2002. Software får du så laget spesielt for denne kreasjonen, hør med f.eks Saab4fun (Ronny N169 her på forumet), det er meget enkelt. M02 software med ønsket effekt og tenningsmatrise for M98 motor.

Når man først legger ned en del jobb og penger, så er det jo greit å få det riktig.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Proson
Innlegg: 12
Registrert: 23 okt 2010, 03:30
Navn: Erik
Bil: 02 Saab 9-5 2,0T Vector
Sted: Bømlo

Re: Motorbytte Saab 9-5

Legg inn av Proson » 05 sep 2011, 19:54

Skal se om eg får snakket med Ronny på pm.

Er ikke planer om trim, men hvis feks speedparts kan opptimalisere software til min bil, med 98 motor så kan det bli aktuelt.
Skifter simerringer, toppdekselpakning, bunnpannen skal ned å sjekkes og ser sefølgelig godt over motor..Ser bra ut endå.

Men et spm, er det mulig å ta ut motor men la automatkassen stå i bilen?

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Re: Motorbytte Saab 9-5

Legg inn av Pål N526 » 05 sep 2011, 20:18

Proson skrev:Skal se om eg får snakket med Ronny på pm.

Er ikke planer om trim, men hvis feks speedparts kan opptimalisere software til min bil, med 98 motor så kan det bli aktuelt.
Skifter simerringer, toppdekselpakning, bunnpannen skal ned å sjekkes og ser sefølgelig godt over motor..Ser bra ut endå.

Men et spm, er det mulig å ta ut motor men la automatkassen stå i bilen?
Å la automatkassen stå i bilen gjør jobben dobbelt så vanskelig. Det er bare å dra ut akslingene fra girkassa. Jobben tar 15 min om man veit/har gjort det før 8)
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Motorbytte Saab 9-5

Legg inn av Ingvar N629 » 05 sep 2011, 22:01

Proson skrev: Skifter simerringer, toppdekselpakning, bunnpannen skal ned å sjekkes og ser sefølgelig godt over motor..Ser bra ut
Bytt nå for Guds skyld registeret når motoren likevel er ute, og sjekk alt av råde- og veivlager. Det bør være minimum om du ikke gidder å gå igjennom hele lista jeg postet over her. Det kan spare deg for mye bannskap og utgifter senere.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Proson
Innlegg: 12
Registrert: 23 okt 2010, 03:30
Navn: Erik
Bil: 02 Saab 9-5 2,0T Vector
Sted: Bømlo

Re: Motorbytte Saab 9-5

Legg inn av Proson » 05 sep 2011, 23:51

Er obs på lagrene i bunn.
De som røk i den andre motoren.
Men må motor ut for å skifte registeret? Kjøpte denne motoren for å slippe å skifte det, skulle være tipp topp.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Motorbytte Saab 9-5

Legg inn av Ingvar N629 » 06 sep 2011, 07:34

Ja motoren må ut for å skifte register...
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Proson
Innlegg: 12
Registrert: 23 okt 2010, 03:30
Navn: Erik
Bil: 02 Saab 9-5 2,0T Vector
Sted: Bømlo

Re: Motorbytte Saab 9-5

Legg inn av Proson » 04 okt 2011, 14:55

Takker for alle råd.
Nå er motor testet, bare litt små deksler og div plukk igjen.

Svar