Registerkjede
Moderator: Moderatorer
-
- Innlegg: 20
- Registrert: 09 aug 2010, 22:37
- Bil: Saab 9-3 2000mod T5 2.0t Steg3
- Sted: Ålgård
Registerkjede
Hei!
Bytta nettop toppakning på bilen min pga at den svetta litt olje fra toppen. Når jeg sette bilen sammen igjen var det nesten som om den skulle stoppe på tomgang etter gasspådrag, og den fusket litt innimellom men utenom det så gikk bilen greit. Men noe måtte jo være galt så jeg skrudde av ventildekselet igjen og sjekka at jeg hadde truffet riktig på alle merkene på veiva og kamakslingene. Det hadde jeg men la merke til at det var mye slakk i kjede og sjekka kjede strammeren. Denne var på maks altså helt ute! Kan det ha noe med at bilen fusker?? bilen fungerte helt fint før jeg bytta toppakning.
Bilen har gått 160 000 trodde registerkjede skulle vare lenger enn det?
Bilen er en og9-3 1999mod 2L Turbo
Mvh
Anders!
Bytta nettop toppakning på bilen min pga at den svetta litt olje fra toppen. Når jeg sette bilen sammen igjen var det nesten som om den skulle stoppe på tomgang etter gasspådrag, og den fusket litt innimellom men utenom det så gikk bilen greit. Men noe måtte jo være galt så jeg skrudde av ventildekselet igjen og sjekka at jeg hadde truffet riktig på alle merkene på veiva og kamakslingene. Det hadde jeg men la merke til at det var mye slakk i kjede og sjekka kjede strammeren. Denne var på maks altså helt ute! Kan det ha noe med at bilen fusker?? bilen fungerte helt fint før jeg bytta toppakning.
Bilen har gått 160 000 trodde registerkjede skulle vare lenger enn det?
Bilen er en og9-3 1999mod 2L Turbo
Mvh
Anders!
Sist redigert av andersorstavik den 06 okt 2011, 02:43, redigert 1 gang totalt.
-
- Innlegg: 15
- Registrert: 12 feb 2010, 11:43
Re: Registerkjede
Om kjedet er slakt kan det føre til feil timing. Hører du kjedet rasle særlig ved kaldstart?
Ellers kan det høres ut som en vakuumslange du har glemt å sette på plass, eller lekkasje pga rift... Er det nonturbo?
Ellers kan det høres ut som en vakuumslange du har glemt å sette på plass, eller lekkasje pga rift... Er det nonturbo?
Saab 9-5 2.0t, 2000.
-
- Innlegg: 20
- Registrert: 09 aug 2010, 22:37
- Bil: Saab 9-3 2000mod T5 2.0t Steg3
- Sted: Ålgård
Re: Registerkjede
Er en turbo ja, Det rasler litt ja men ikke noe ekstremt!
Har sjekka alle vakumslanger og koblinger mange ganger
Har sjekka alle vakumslanger og koblinger mange ganger

-
- Innlegg: 15
- Registrert: 12 feb 2010, 11:43
Re: Registerkjede
Du er helt sikker på at det ikke er sprekker i slanger? Du har trekt til toppen med riktig moment i riktig rekkefølge regner jeg med? Og pusset ned overflaten for ugjevnheter?
Kan jo være lekkasje i forbindelse med forbrenningsrommet.
Kan jo være lekkasje i forbindelse med forbrenningsrommet.
Saab 9-5 2.0t, 2000.
-
- Innlegg: 20
- Registrert: 09 aug 2010, 22:37
- Bil: Saab 9-3 2000mod T5 2.0t Steg3
- Sted: Ålgård
Re: Registerkjede
Toppen er trekt til med riktig moment og i riktig rekkefølge ja. og har pusset og rensket overflatene
Skal se om jeg får tatt et bilde i morgen av kjede så dere får se hvor slakt det er!
Skal se om jeg får tatt et bilde i morgen av kjede så dere får se hvor slakt det er!
-
- Innlegg: 20
- Registrert: 09 aug 2010, 22:37
- Bil: Saab 9-3 2000mod T5 2.0t Steg3
- Sted: Ålgård
Re: Registerkjede
Var nettop ute og prøvde litt til, Det kunne se ut som om jeg hadde bommet 1 hakk på eksos kammen. så jeg flytta den et hakk og prøvde på ny og bilen var helt lik!
Så 3 lyse lenker på kjettingen har di noe betydning?
Så 3 lyse lenker på kjettingen har di noe betydning?

-
- Innlegg: 20
- Registrert: 09 aug 2010, 22:37
- Bil: Saab 9-3 2000mod T5 2.0t Steg3
- Sted: Ålgård
Re: Registerkjede
en ting til viss jeg turner motoren uten å ha på kamkjede drevene. vil da stemplene slå i ventilene?
- Paul N1176
- Overload!!!
- Innlegg: 1160
- Registrert: 05 okt 2007, 19:28
- Medlemsnummer: N1176
- Navn: Paul Kristensen
- Bil: MY09 9-3 1,8t + MY03 9-5 2,0T
- Sted: Rognan
Re: Registerkjede
de tre lys feltene blir brukt ved montering av nytt register for att det skal bli lettere å se att det stemmer med alle merkene..andersorstavik skrev:Var nettop ute og prøvde litt til, Det kunne se ut som om jeg hadde bommet 1 hakk på eksos kammen. så jeg flytta den et hakk og prøvde på ny og bilen var helt lik!
Så 3 lyse lenker på kjettingen har di noe betydning?
- 03 SAAB 9-5 2,0t Vector estate automat
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower
Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower
Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo
- Paul N1176
- Overload!!!
- Innlegg: 1160
- Registrert: 05 okt 2007, 19:28
- Medlemsnummer: N1176
- Navn: Paul Kristensen
- Bil: MY09 9-3 1,8t + MY03 9-5 2,0T
- Sted: Rognan
Re: Registerkjede
aldri prøvd, men det regner jeg med..andersorstavik skrev:en ting til viss jeg turner motoren uten å ha på kamkjede drevene. vil da stemplene slå i ventilene?
- 03 SAAB 9-5 2,0t Vector estate automat
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower
Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower
Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo
Re: Registerkjede
Om du tar ut cam-akslingene kan du gjøre det, men da må du påpasse at kjeden ikke låser seg(hold den stram).andersorstavik skrev:en ting til viss jeg turner motoren uten å ha på kamkjede drevene. vil da stemplene slå i ventilene?
MEN vil ikke anbefale det

/ Pål
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
-
- Innlegg: 20
- Registrert: 09 aug 2010, 22:37
- Bil: Saab 9-3 2000mod T5 2.0t Steg3
- Sted: Ålgård
Re: Registerkjede
Viss noen av ventilene skulle være bøyd ville da motoren ha startet og og gått helt ok?Pål N526 skrev:Om du tar ut cam-akslingene kan du gjøre det, men da må du påpasse at kjeden ikke låser seg(hold den stram).andersorstavik skrev:en ting til viss jeg turner motoren uten å ha på kamkjede drevene. vil da stemplene slå i ventilene?
MEN vil ikke anbefale det![]()
/ Pål
Re: Registerkjede
Du kan sjekke d ved å ta en komp test. Skal være lik over alle 4 syl med noe diff.
/ Pål
/ Pål
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
-
- Innlegg: 20
- Registrert: 09 aug 2010, 22:37
- Bil: Saab 9-3 2000mod T5 2.0t Steg3
- Sted: Ålgård
Re: Registerkjede
Problemet løst! 

-
- Overload!!!
- Innlegg: 1367
- Registrert: 28 okt 2009, 08:34
- Medlemsnummer: N1868
- Navn: Sigve
- Bil: Saab 9000 Aero
- Sted: Bodø
Re: Registerkjede
Hva var problemet da?
Kan være kjekt å vite om andre får samme problem en annen gang
Kan være kjekt å vite om andre får samme problem en annen gang

-
- Innlegg: 20
- Registrert: 09 aug 2010, 22:37
- Bil: Saab 9-3 2000mod T5 2.0t Steg3
- Sted: Ålgård
Re: Registerkjede
Hadde faktisk satt den ene kammen et hakk feil
Men det var vanskelig å se for kjede var så slitt at det så ut som det stod rett i begge posisjoner.
Så nytt kjede er bestilt!

Men det var vanskelig å se for kjede var så slitt at det så ut som det stod rett i begge posisjoner.
Så nytt kjede er bestilt!