Registerkjede

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

andersorstavik
Innlegg: 20
Registrert: 09 aug 2010, 22:37
Bil: Saab 9-3 2000mod T5 2.0t Steg3
Sted: Ålgård

Registerkjede

Legg inn av andersorstavik » 05 okt 2011, 18:17

Hei!
Bytta nettop toppakning på bilen min pga at den svetta litt olje fra toppen. Når jeg sette bilen sammen igjen var det nesten som om den skulle stoppe på tomgang etter gasspådrag, og den fusket litt innimellom men utenom det så gikk bilen greit. Men noe måtte jo være galt så jeg skrudde av ventildekselet igjen og sjekka at jeg hadde truffet riktig på alle merkene på veiva og kamakslingene. Det hadde jeg men la merke til at det var mye slakk i kjede og sjekka kjede strammeren. Denne var på maks altså helt ute! Kan det ha noe med at bilen fusker?? bilen fungerte helt fint før jeg bytta toppakning.
Bilen har gått 160 000 trodde registerkjede skulle vare lenger enn det?
Bilen er en og9-3 1999mod 2L Turbo
Mvh
Anders!
Sist redigert av andersorstavik den 06 okt 2011, 02:43, redigert 1 gang totalt.

barenstaden
Innlegg: 15
Registrert: 12 feb 2010, 11:43

Re: Registerkjede

Legg inn av barenstaden » 05 okt 2011, 18:29

Om kjedet er slakt kan det føre til feil timing. Hører du kjedet rasle særlig ved kaldstart?

Ellers kan det høres ut som en vakuumslange du har glemt å sette på plass, eller lekkasje pga rift... Er det nonturbo?
Saab 9-5 2.0t, 2000.

andersorstavik
Innlegg: 20
Registrert: 09 aug 2010, 22:37
Bil: Saab 9-3 2000mod T5 2.0t Steg3
Sted: Ålgård

Re: Registerkjede

Legg inn av andersorstavik » 05 okt 2011, 18:42

Er en turbo ja, Det rasler litt ja men ikke noe ekstremt!
Har sjekka alle vakumslanger og koblinger mange ganger :(

barenstaden
Innlegg: 15
Registrert: 12 feb 2010, 11:43

Re: Registerkjede

Legg inn av barenstaden » 05 okt 2011, 20:13

Du er helt sikker på at det ikke er sprekker i slanger? Du har trekt til toppen med riktig moment i riktig rekkefølge regner jeg med? Og pusset ned overflaten for ugjevnheter?
Kan jo være lekkasje i forbindelse med forbrenningsrommet.
Saab 9-5 2.0t, 2000.

andersorstavik
Innlegg: 20
Registrert: 09 aug 2010, 22:37
Bil: Saab 9-3 2000mod T5 2.0t Steg3
Sted: Ålgård

Re: Registerkjede

Legg inn av andersorstavik » 05 okt 2011, 21:27

Toppen er trekt til med riktig moment og i riktig rekkefølge ja. og har pusset og rensket overflatene
Skal se om jeg får tatt et bilde i morgen av kjede så dere får se hvor slakt det er!

andersorstavik
Innlegg: 20
Registrert: 09 aug 2010, 22:37
Bil: Saab 9-3 2000mod T5 2.0t Steg3
Sted: Ålgård

Re: Registerkjede

Legg inn av andersorstavik » 06 okt 2011, 18:16

Var nettop ute og prøvde litt til, Det kunne se ut som om jeg hadde bommet 1 hakk på eksos kammen. så jeg flytta den et hakk og prøvde på ny og bilen var helt lik!
Så 3 lyse lenker på kjettingen har di noe betydning? :?:

andersorstavik
Innlegg: 20
Registrert: 09 aug 2010, 22:37
Bil: Saab 9-3 2000mod T5 2.0t Steg3
Sted: Ålgård

Re: Registerkjede

Legg inn av andersorstavik » 07 okt 2011, 01:25

en ting til viss jeg turner motoren uten å ha på kamkjede drevene. vil da stemplene slå i ventilene?

Brukeravatar
Paul N1176
Overload!!!
Innlegg: 1160
Registrert: 05 okt 2007, 19:28
Medlemsnummer: N1176
Navn: Paul Kristensen
Bil: MY09 9-3 1,8t + MY03 9-5 2,0T
Sted: Rognan

Re: Registerkjede

Legg inn av Paul N1176 » 07 okt 2011, 06:58

andersorstavik skrev:Var nettop ute og prøvde litt til, Det kunne se ut som om jeg hadde bommet 1 hakk på eksos kammen. så jeg flytta den et hakk og prøvde på ny og bilen var helt lik!
Så 3 lyse lenker på kjettingen har di noe betydning? :?:
de tre lys feltene blir brukt ved montering av nytt register for att det skal bli lettere å se att det stemmer med alle merkene..
- 03 SAAB 9-5 2,0t Vector estate automat
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower

Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo

Brukeravatar
Paul N1176
Overload!!!
Innlegg: 1160
Registrert: 05 okt 2007, 19:28
Medlemsnummer: N1176
Navn: Paul Kristensen
Bil: MY09 9-3 1,8t + MY03 9-5 2,0T
Sted: Rognan

Re: Registerkjede

Legg inn av Paul N1176 » 07 okt 2011, 06:59

andersorstavik skrev:en ting til viss jeg turner motoren uten å ha på kamkjede drevene. vil da stemplene slå i ventilene?
aldri prøvd, men det regner jeg med..
- 03 SAAB 9-5 2,0t Vector estate automat
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower

Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Re: Registerkjede

Legg inn av Pål N526 » 07 okt 2011, 09:39

andersorstavik skrev:en ting til viss jeg turner motoren uten å ha på kamkjede drevene. vil da stemplene slå i ventilene?
Om du tar ut cam-akslingene kan du gjøre det, men da må du påpasse at kjeden ikke låser seg(hold den stram).

MEN vil ikke anbefale det 8)

/ Pål
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

andersorstavik
Innlegg: 20
Registrert: 09 aug 2010, 22:37
Bil: Saab 9-3 2000mod T5 2.0t Steg3
Sted: Ålgård

Re: Registerkjede

Legg inn av andersorstavik » 07 okt 2011, 13:02

Pål N526 skrev:
andersorstavik skrev:en ting til viss jeg turner motoren uten å ha på kamkjede drevene. vil da stemplene slå i ventilene?
Om du tar ut cam-akslingene kan du gjøre det, men da må du påpasse at kjeden ikke låser seg(hold den stram).

MEN vil ikke anbefale det 8)

/ Pål
Viss noen av ventilene skulle være bøyd ville da motoren ha startet og og gått helt ok?

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Re: Registerkjede

Legg inn av Pål N526 » 07 okt 2011, 15:38

Du kan sjekke d ved å ta en komp test. Skal være lik over alle 4 syl med noe diff.

/ Pål
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

andersorstavik
Innlegg: 20
Registrert: 09 aug 2010, 22:37
Bil: Saab 9-3 2000mod T5 2.0t Steg3
Sted: Ålgård

Re: Registerkjede

Legg inn av andersorstavik » 09 okt 2011, 17:52

Problemet løst! :D

Atzz
Overload!!!
Innlegg: 1367
Registrert: 28 okt 2009, 08:34
Medlemsnummer: N1868
Navn: Sigve
Bil: Saab 9000 Aero
Sted: Bodø

Re: Registerkjede

Legg inn av Atzz » 09 okt 2011, 17:59

Hva var problemet da?



Kan være kjekt å vite om andre får samme problem en annen gang :)

andersorstavik
Innlegg: 20
Registrert: 09 aug 2010, 22:37
Bil: Saab 9-3 2000mod T5 2.0t Steg3
Sted: Ålgård

Re: Registerkjede

Legg inn av andersorstavik » 10 okt 2011, 06:58

Hadde faktisk satt den ene kammen et hakk feil 8)
Men det var vanskelig å se for kjede var så slitt at det så ut som det stod rett i begge posisjoner.
Så nytt kjede er bestilt!

Svar