Hvit røyk fra eksos og turbo 9-5
Moderator: Moderatorer
Re: Hvit røyk fra eksos og turbo 9-5
Jeg er i tvil om Nordic Uhr steg-1 programmet har for høyt turbotrykk, og spurte verkstedet om de kan justere ned trykket hvis det er for høyt.
Regner med at den nye turboen vil holde lengre da - trenger ikke mer enn 200-210 hk.
Men er det noe problem om de gjør dette? Må de justere noen andre verdier?
Hva burde trykket stå på nå med et "standard steg-1 220hk" program? Og hva burde den stå på med ca. 200-210 hk?
Spent på om programmet er "over-boosted"....
Regner med at den nye turboen vil holde lengre da - trenger ikke mer enn 200-210 hk.
Men er det noe problem om de gjør dette? Må de justere noen andre verdier?
Hva burde trykket stå på nå med et "standard steg-1 220hk" program? Og hva burde den stå på med ca. 200-210 hk?
Spent på om programmet er "over-boosted"....
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Hvit røyk fra eksos og turbo 9-5
Nei, det kan de ikke "justere" på verksted.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1346
- Registrert: 27 mar 2003, 01:00
- Sted: Sarpsborg
- Kontakt:
Re: Hvit røyk fra eksos og turbo 9-5
Som Ingvar skriver, umulig å justere ned. Du må da bytte program i styreboksen. Verkstedet (Saab) kan iofs legge inn et nytt orginalprogram. Ved et std steg 1 på 220hk, så kan trykket fort gå opp til 1,2bar, og da må du regne med slitasje på turboen. Rundt 200hk, så ligger trykket på rundt 1 bar, ihvertfall i mine programmer.tom-eil skrev:Jeg er i tvil om Nordic Uhr steg-1 programmet har for høyt turbotrykk, og spurte verkstedet om de kan justere ned trykket hvis det er for høyt.
Regner med at den nye turboen vil holde lengre da - trenger ikke mer enn 200-210 hk.
Men er det noe problem om de gjør dette? Må de justere noen andre verdier?
Hva burde trykket stå på nå med et "standard steg-1 220hk" program? Og hva burde den stå på med ca. 200-210 hk?
Spent på om programmet er "over-boosted"....
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.
... if you`re sitting in a Saab.
Re: Hvit røyk fra eksos og turbo 9-5
Ok, da får vi se hva slags trykk de måler. Kommer tilbake når jeg vet dette.
Re: Hvit røyk fra eksos og turbo 9-5
Bestemte meg for å bestille Mitsubishi turboen+cobra alikevel. Verkstedet skal sette på denne, og jeg sa at dette skal være så og si bolt on.
Er det noe de må passe på eller gjøre, eller er det bare tut og kjør? De er flinke, men er ikke noen saab-spesialister.
De vil også bytte bunnpanne-pakning. Noen som vet om Neobrothers har dette?
Tilleggsspørsmål: Stemmer det at det er tollfritt å handle bildeler fra utlandet?
Er det noe de må passe på eller gjøre, eller er det bare tut og kjør? De er flinke, men er ikke noen saab-spesialister.
De vil også bytte bunnpanne-pakning. Noen som vet om Neobrothers har dette?
Tilleggsspørsmål: Stemmer det at det er tollfritt å handle bildeler fra utlandet?
- TiaZzz
- Overload!!!
- Innlegg: 1705
- Registrert: 18 mai 2012, 21:43
- Medlemsnummer: N2392
- Navn: Mathias Meisfjordskar
- Bil: MY05 9-5
- Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus
Re: Hvit røyk fra eksos og turbo 9-5
Tollfritt, men moms kommer såklart i tillegg.
TD04 er bolt on, men du må ha nye banjoskruer for vannrørene og enten skifte vannrør eller bruke større skiver for å bruke de gamle rørene. Finnes en del info om dette på forumet om du søker.
TD04 er bolt on, men du må ha nye banjoskruer for vannrørene og enten skifte vannrør eller bruke større skiver for å bruke de gamle rørene. Finnes en del info om dette på forumet om du søker.
Re: Hvit røyk fra eksos og turbo 9-5
Ok, jeg kjøper med "nye" second-hand vannrør fra Neobrothers.
På siden deres står det "*Additional hardware and modification required to air intake and oil & water lines etc.
**Pre 2004 models require minor modification to the breather pipe"
Jeg har 2003 modell, noen som vet hva slags modifikasjon verkstedet må gjøre med breather pipe?
På siden deres står det "*Additional hardware and modification required to air intake and oil & water lines etc.
**Pre 2004 models require minor modification to the breather pipe"
Jeg har 2003 modell, noen som vet hva slags modifikasjon verkstedet må gjøre med breather pipe?
- TiaZzz
- Overload!!!
- Innlegg: 1705
- Registrert: 18 mai 2012, 21:43
- Medlemsnummer: N2392
- Navn: Mathias Meisfjordskar
- Bil: MY05 9-5
- Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus
Re: Hvit røyk fra eksos og turbo 9-5
Kjøper du pakken med cobra også så er det minimalt. De må bende litt på røret som står skrudd i toppen av cobraen. Originalt så er det en annen patent på cobraen, men Neo har fått messingdelen gjenget opp slik at det er 99% bolt on for de av oss med eldre biler.
Husk pakningssett. Jeg husker ikke helt, men mulig oljereturen ikke er bolt on? Jeg handlet i alle fall ny da den kostet kaffepenger.
Husk pakningssett. Jeg husker ikke helt, men mulig oljereturen ikke er bolt on? Jeg handlet i alle fall ny da den kostet kaffepenger.
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Hvit røyk fra eksos og turbo 9-5
Oljeretur er mulig å få til, men kjøper du med nytt rør så er det som det skal være.
Ellers er det rør, banjoskruer, pakningssett med kobberskiver, stålpakninga mot manifold, o-ring til cobra hvis den ikke følger med den nye cobraen, og pinnbolter og muttere som må til.
Det er ikke pakning på bunnpanna, originalt brukes kun pakningsmasse.
Ellers er det rør, banjoskruer, pakningssett med kobberskiver, stålpakninga mot manifold, o-ring til cobra hvis den ikke følger med den nye cobraen, og pinnbolter og muttere som må til.
Det er ikke pakning på bunnpanna, originalt brukes kun pakningsmasse.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Re: Hvit røyk fra eksos og turbo 9-5
Takk for god hjelp, som vanlig! Nå er alt bestilt og det sendes rett til verkstedet. Satser på at dette blir bra. 

Re: Hvit røyk fra eksos og turbo 9-5
Kan skrive en liten update for de som lurer.
Alt er montert av verksted, og alt virker å fungere så langt.
Nå skal hjernen inn til Ingvar for omskriving av program, så kommer den til å gå som en klokke.
Vil også legge til at jeg betalte ca. 7100,- for TD04, cobra, vannrør, pakinger, alle banjoskruer og småtteri samt oil-sludge pakke (5 liter saab olje, filter slanger og olje-sensor etc.)
Verkstedet skulle ha 14100,- for å montere dette samt ta ned bunnpannen og rense og bytte delene i bunnpannen...
Hva synes dere om prisene?
Alt er montert av verksted, og alt virker å fungere så langt.
Nå skal hjernen inn til Ingvar for omskriving av program, så kommer den til å gå som en klokke.

Vil også legge til at jeg betalte ca. 7100,- for TD04, cobra, vannrør, pakinger, alle banjoskruer og småtteri samt oil-sludge pakke (5 liter saab olje, filter slanger og olje-sensor etc.)
Verkstedet skulle ha 14100,- for å montere dette samt ta ned bunnpannen og rense og bytte delene i bunnpannen...
Hva synes dere om prisene?
Re: Hvit røyk fra eksos og turbo 9-5
2002 9-5aero. Røyker hvitt under oppstart, litt røff gange, som roer seg etterhvert. Fått varsel om lavt nivå på kjølevæske. Har hørt noe høyere lyd fra turboen, rett etter at motoren er skrudd av.
Er dette turbohavari eller topp/pakning? Bilen går ellers fint, men leveres på verksted imorgen. For sikkerhets skyld.
Er dette turbohavari eller topp/pakning? Bilen går ellers fint, men leveres på verksted imorgen. For sikkerhets skyld.
2002 9-5 Aero automat