Hvit røyk fra eksos og turbo 9-5

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

tom-eil
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 55
Registrert: 30 apr 2012, 20:06

Re: Hvit røyk fra eksos og turbo 9-5

Legg inn av tom-eil » 15 mai 2014, 07:58

Jeg er i tvil om Nordic Uhr steg-1 programmet har for høyt turbotrykk, og spurte verkstedet om de kan justere ned trykket hvis det er for høyt.
Regner med at den nye turboen vil holde lengre da - trenger ikke mer enn 200-210 hk.
Men er det noe problem om de gjør dette? Må de justere noen andre verdier?
Hva burde trykket stå på nå med et "standard steg-1 220hk" program? Og hva burde den stå på med ca. 200-210 hk?
Spent på om programmet er "over-boosted"....

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Hvit røyk fra eksos og turbo 9-5

Legg inn av Ingvar N629 » 15 mai 2014, 09:03

Nei, det kan de ikke "justere" på verksted.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Ronny_N169
Overload!!!
Innlegg: 1346
Registrert: 27 mar 2003, 01:00
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Re: Hvit røyk fra eksos og turbo 9-5

Legg inn av Ronny_N169 » 15 mai 2014, 09:37

tom-eil skrev:Jeg er i tvil om Nordic Uhr steg-1 programmet har for høyt turbotrykk, og spurte verkstedet om de kan justere ned trykket hvis det er for høyt.
Regner med at den nye turboen vil holde lengre da - trenger ikke mer enn 200-210 hk.
Men er det noe problem om de gjør dette? Må de justere noen andre verdier?
Hva burde trykket stå på nå med et "standard steg-1 220hk" program? Og hva burde den stå på med ca. 200-210 hk?
Spent på om programmet er "over-boosted"....
Som Ingvar skriver, umulig å justere ned. Du må da bytte program i styreboksen. Verkstedet (Saab) kan iofs legge inn et nytt orginalprogram. Ved et std steg 1 på 220hk, så kan trykket fort gå opp til 1,2bar, og da må du regne med slitasje på turboen. Rundt 200hk, så ligger trykket på rundt 1 bar, ihvertfall i mine programmer.
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.

tom-eil
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 55
Registrert: 30 apr 2012, 20:06

Re: Hvit røyk fra eksos og turbo 9-5

Legg inn av tom-eil » 15 mai 2014, 09:57

Ok, da får vi se hva slags trykk de måler. Kommer tilbake når jeg vet dette.

tom-eil
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 55
Registrert: 30 apr 2012, 20:06

Re: Hvit røyk fra eksos og turbo 9-5

Legg inn av tom-eil » 15 mai 2014, 10:47

Bestemte meg for å bestille Mitsubishi turboen+cobra alikevel. Verkstedet skal sette på denne, og jeg sa at dette skal være så og si bolt on.
Er det noe de må passe på eller gjøre, eller er det bare tut og kjør? De er flinke, men er ikke noen saab-spesialister.
De vil også bytte bunnpanne-pakning. Noen som vet om Neobrothers har dette?
Tilleggsspørsmål: Stemmer det at det er tollfritt å handle bildeler fra utlandet?

Brukeravatar
TiaZzz
Overload!!!
Innlegg: 1705
Registrert: 18 mai 2012, 21:43
Medlemsnummer: N2392
Navn: Mathias Meisfjordskar
Bil: MY05 9-5
Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus

Re: Hvit røyk fra eksos og turbo 9-5

Legg inn av TiaZzz » 15 mai 2014, 11:31

Tollfritt, men moms kommer såklart i tillegg.

TD04 er bolt on, men du må ha nye banjoskruer for vannrørene og enten skifte vannrør eller bruke større skiver for å bruke de gamle rørene. Finnes en del info om dette på forumet om du søker.

tom-eil
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 55
Registrert: 30 apr 2012, 20:06

Re: Hvit røyk fra eksos og turbo 9-5

Legg inn av tom-eil » 15 mai 2014, 11:51

Ok, jeg kjøper med "nye" second-hand vannrør fra Neobrothers.
På siden deres står det "*Additional hardware and modification required to air intake and oil & water lines etc.
**Pre 2004 models require minor modification to the breather pipe
"
Jeg har 2003 modell, noen som vet hva slags modifikasjon verkstedet må gjøre med breather pipe?

Brukeravatar
TiaZzz
Overload!!!
Innlegg: 1705
Registrert: 18 mai 2012, 21:43
Medlemsnummer: N2392
Navn: Mathias Meisfjordskar
Bil: MY05 9-5
Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus

Re: Hvit røyk fra eksos og turbo 9-5

Legg inn av TiaZzz » 15 mai 2014, 12:01

Kjøper du pakken med cobra også så er det minimalt. De må bende litt på røret som står skrudd i toppen av cobraen. Originalt så er det en annen patent på cobraen, men Neo har fått messingdelen gjenget opp slik at det er 99% bolt on for de av oss med eldre biler.

Husk pakningssett. Jeg husker ikke helt, men mulig oljereturen ikke er bolt on? Jeg handlet i alle fall ny da den kostet kaffepenger.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Hvit røyk fra eksos og turbo 9-5

Legg inn av Ingvar N629 » 15 mai 2014, 12:04

Oljeretur er mulig å få til, men kjøper du med nytt rør så er det som det skal være.
Ellers er det rør, banjoskruer, pakningssett med kobberskiver, stålpakninga mot manifold, o-ring til cobra hvis den ikke følger med den nye cobraen, og pinnbolter og muttere som må til.

Det er ikke pakning på bunnpanna, originalt brukes kun pakningsmasse.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

tom-eil
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 55
Registrert: 30 apr 2012, 20:06

Re: Hvit røyk fra eksos og turbo 9-5

Legg inn av tom-eil » 15 mai 2014, 14:38

Takk for god hjelp, som vanlig! Nå er alt bestilt og det sendes rett til verkstedet. Satser på at dette blir bra. :-)

tom-eil
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 55
Registrert: 30 apr 2012, 20:06

Re: Hvit røyk fra eksos og turbo 9-5

Legg inn av tom-eil » 15 jun 2014, 14:11

Kan skrive en liten update for de som lurer.
Alt er montert av verksted, og alt virker å fungere så langt.
Nå skal hjernen inn til Ingvar for omskriving av program, så kommer den til å gå som en klokke. :-)

Vil også legge til at jeg betalte ca. 7100,- for TD04, cobra, vannrør, pakinger, alle banjoskruer og småtteri samt oil-sludge pakke (5 liter saab olje, filter slanger og olje-sensor etc.)
Verkstedet skulle ha 14100,- for å montere dette samt ta ned bunnpannen og rense og bytte delene i bunnpannen...

Hva synes dere om prisene?

ut218
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 473
Registrert: 23 apr 2004, 01:00
Sted: Tromsø

Re: Hvit røyk fra eksos og turbo 9-5

Legg inn av ut218 » 27 sep 2015, 21:31

2002 9-5aero. Røyker hvitt under oppstart, litt røff gange, som roer seg etterhvert. Fått varsel om lavt nivå på kjølevæske. Har hørt noe høyere lyd fra turboen, rett etter at motoren er skrudd av.
Er dette turbohavari eller topp/pakning? Bilen går ellers fint, men leveres på verksted imorgen. For sikkerhets skyld.
2002 9-5 Aero automat

Svar