Cupeviften er gåen :/

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Erik_Saab 93
Innlegg: 11
Registrert: 21 okt 2014, 09:04

Cupeviften er gåen :/

Legg inn av Erik_Saab 93 » 10 des 2014, 10:25

Hei der godtfolk ! Jeg har et lite spørsmål til dem som har skrudd litt opp gjennom tidene.. Jeg har en 2004 mod saab 93 som har en gåen cupevifte. Den starter ikke i det heletatt, den har vært litt av og på den siste tiden - av og til starter den, av og til ikke. Så spørsmålet mitt er da, hvor ligger feilen? Jeg har allerede åpnet viten selv, åpnet alt av viftemekanismer inni bilen, og da sprayet vi rustløser på motoren nederst i viften. Har noen vært borti dette problemet før, hvilke deler kan vært feil med/hvilke deler er mest vanlig at ryker, hvor mye vil dette koste å få fikset på verksted.
Håper noen kan svare meg på i allefall noen av disse spørsmålene!
Peace out, STCN
Hvorfor kjøre BMW, når du kan kjøre Saab 93!

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Cupeviften er gåen :/

Legg inn av Ingvar N629 » 10 des 2014, 10:39

Du kan jo begynne med å sjekke børstene på viftemotoren.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Erik_Saab 93
Innlegg: 11
Registrert: 21 okt 2014, 09:04

Re: Cupeviften er gåen :/

Legg inn av Erik_Saab 93 » 10 des 2014, 12:00

Eh, ja. Har kravlet under nedi der engang allerede. :roll: Og da så vi på børstene, men visste ikke heeelt hva vi skulle se etter. Hva skulle jeg ha sett etter?
Hvorfor kjøre BMW, når du kan kjøre Saab 93!

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 942
Registrert: 05 nov 2013, 23:08
Navn: Kato Herland
Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
Sted: Tromsø

Re: Cupeviften er gåen :/

Legg inn av Kato » 10 des 2014, 13:55

At de ikke er nedslitte og henger i "lissa", blanke i kontaktflatene (ikke ru og matte, brente som de blir når det blir dårlig kontakt mellom disse og kommutator) og blank kommutator (som børstene ligger mot).
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2. Solgt 2018.

saab9000aero
Overload!!!
Innlegg: 1571
Registrert: 23 sep 2004, 01:00
Medlemsnummer: n434
Navn: Arvid Nesse
Bil: saab 9-5 2.2tid, saab 9000 cse
Sted: Bergen

Re: Cupeviften er gåen :/

Legg inn av saab9000aero » 10 des 2014, 14:15

Har du det plast dekselet over kupe filteret? Det som kalles for vannavviser? Hvis ikke har det nok kommet vann i kupeviften .da er det vanlig at den tar kvelden.

Er en grei jobb og bytte om en ikke har 10 tommeltotter..
Opel vivaro 9 seter
Ford Mondeo 2.0 tdci 2008 modell. Min bil
1989 modell SUZUKI DR 750 BIG.

Erik_Saab 93
Innlegg: 11
Registrert: 21 okt 2014, 09:04

Re: Cupeviften er gåen :/

Legg inn av Erik_Saab 93 » 10 des 2014, 15:19

Jeg har skiftet kupefilteret engang tidligere, og jeg tror jeg burde ha dette plastdekselet. Isåfall om det er kommet vann i viften, finnes det en easyfix for å hindre at dette skjer flere ganger? :shock:
Hvorfor kjøre BMW, når du kan kjøre Saab 93!

saab9000aero
Overload!!!
Innlegg: 1571
Registrert: 23 sep 2004, 01:00
Medlemsnummer: n434
Navn: Arvid Nesse
Bil: saab 9-5 2.2tid, saab 9000 cse
Sted: Bergen

Re: Cupeviften er gåen :/

Legg inn av saab9000aero » 10 des 2014, 18:17

http://www.maptunparts.no/varme-og-vent ... 03-12.html

Denne skal ligge over kupe filteret for og hindre vann ned i kupe viften. Er et MUST på ng93....
Opel vivaro 9 seter
Ford Mondeo 2.0 tdci 2008 modell. Min bil
1989 modell SUZUKI DR 750 BIG.

99Turbo
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 476
Registrert: 05 nov 2006, 19:53
Medlemsnummer: N1159
Navn: Bjørnar Bakke
Sted: Gjøvik

Re: Cupeviften er gåen :/

Legg inn av 99Turbo » 10 des 2014, 22:52

Om dekselet ikke er der og aldri har vært der så er nok vifta ferdig. Trolig var fargen i bunn av viftehuset brun. Du må med relativt stor sikkerhet ha ny vifte. Dette var et problem på 03 og 04 modellen og det plastdekselet det er linket til ble etterutviklet som fiks på problemet, men det var aldri en verkstedene skulle gjøre, bare anbefale. Raskeste og dyreste måte å få vifte på er å bestille den hos Saab verksted, men den billigste er hos Maptun parts som var linket til tidligere. Smøre vifta kan få den i gang igjen, men det vil ikke vare lenge når den er så dårlig at den faktisk har stoppet.

Erik_Saab 93
Innlegg: 11
Registrert: 21 okt 2014, 09:04

Re: Cupeviften er gåen :/

Legg inn av Erik_Saab 93 » 12 des 2014, 12:30

99Turbo skrev:Om dekselet ikke er der og aldri har vært der så er nok vifta ferdig. Trolig var fargen i bunn av viftehuset brun. Du må med relativt stor sikkerhet ha ny vifte. Dette var et problem på 03 og 04 modellen og det plastdekselet det er linket til ble etterutviklet som fiks på problemet, men det var aldri en verkstedene skulle gjøre, bare anbefale. Raskeste og dyreste måte å få vifte på er å bestille den hos Saab verksted, men den billigste er hos Maptun parts som var linket til tidligere. Smøre vifta kan få den i gang igjen, men det vil ikke vare lenge når den er så dårlig at den faktisk har stoppet.

Da var ny viftemotor + vannaviser bestilt! Håper dette løser problemet. :) Tusen takk for svar alle sammen :wink:
Hvorfor kjøre BMW, når du kan kjøre Saab 93!

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Cupeviften er gåen :/

Legg inn av Tor N12 » 15 des 2014, 01:52

Pass på at du har bestilt korrekt vifte da, skiller på om man har ACC eller manuell styring av vifta ;)
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

99Turbo
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 476
Registrert: 05 nov 2006, 19:53
Medlemsnummer: N1159
Navn: Bjørnar Bakke
Sted: Gjøvik

Re: Cupeviften er gåen :/

Legg inn av 99Turbo » 15 des 2014, 23:44

Tor N12 skrev:Pass på at du har bestilt korrekt vifte da, skiller på om man har ACC eller manuell styring av vifta ;)
Huset er forskjellig, men motoren og vifta er lik. Så om det er feil del så er det bare å skru tre 3 T10 skruer i bunn på huset, dra ut motoren med vifta og remontere i det gamle huset.

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Cupeviften er gåen :/

Legg inn av Tor N12 » 16 des 2014, 02:53

Tja... men da må man fram med kniven og spikke i kontakten, de er ikke like ;)
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Svar