Cupeviften er gåen :/
Moderator: Moderatorer
-
- Innlegg: 11
- Registrert: 21 okt 2014, 09:04
Cupeviften er gåen :/
Hei der godtfolk ! Jeg har et lite spørsmål til dem som har skrudd litt opp gjennom tidene.. Jeg har en 2004 mod saab 93 som har en gåen cupevifte. Den starter ikke i det heletatt, den har vært litt av og på den siste tiden - av og til starter den, av og til ikke. Så spørsmålet mitt er da, hvor ligger feilen? Jeg har allerede åpnet viten selv, åpnet alt av viftemekanismer inni bilen, og da sprayet vi rustløser på motoren nederst i viften. Har noen vært borti dette problemet før, hvilke deler kan vært feil med/hvilke deler er mest vanlig at ryker, hvor mye vil dette koste å få fikset på verksted.
Håper noen kan svare meg på i allefall noen av disse spørsmålene!
Peace out, STCN
Håper noen kan svare meg på i allefall noen av disse spørsmålene!
Peace out, STCN
Hvorfor kjøre BMW, når du kan kjøre Saab 93!
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Cupeviften er gåen :/
Du kan jo begynne med å sjekke børstene på viftemotoren.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- Innlegg: 11
- Registrert: 21 okt 2014, 09:04
Re: Cupeviften er gåen :/
Eh, ja. Har kravlet under nedi der engang allerede.
Og da så vi på børstene, men visste ikke heeelt hva vi skulle se etter. Hva skulle jeg ha sett etter?

Hvorfor kjøre BMW, når du kan kjøre Saab 93!
- Kato
- 2.0 bar
- Innlegg: 942
- Registrert: 05 nov 2013, 23:08
- Navn: Kato Herland
- Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
- Sted: Tromsø
Re: Cupeviften er gåen :/
At de ikke er nedslitte og henger i "lissa", blanke i kontaktflatene (ikke ru og matte, brente som de blir når det blir dårlig kontakt mellom disse og kommutator) og blank kommutator (som børstene ligger mot).
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2. Solgt 2018.
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1571
- Registrert: 23 sep 2004, 01:00
- Medlemsnummer: n434
- Navn: Arvid Nesse
- Bil: saab 9-5 2.2tid, saab 9000 cse
- Sted: Bergen
Re: Cupeviften er gåen :/
Har du det plast dekselet over kupe filteret? Det som kalles for vannavviser? Hvis ikke har det nok kommet vann i kupeviften .da er det vanlig at den tar kvelden.
Er en grei jobb og bytte om en ikke har 10 tommeltotter..
Er en grei jobb og bytte om en ikke har 10 tommeltotter..
Opel vivaro 9 seter
Ford Mondeo 2.0 tdci 2008 modell. Min bil
1989 modell SUZUKI DR 750 BIG.
Ford Mondeo 2.0 tdci 2008 modell. Min bil
1989 modell SUZUKI DR 750 BIG.
-
- Innlegg: 11
- Registrert: 21 okt 2014, 09:04
Re: Cupeviften er gåen :/
Jeg har skiftet kupefilteret engang tidligere, og jeg tror jeg burde ha dette plastdekselet. Isåfall om det er kommet vann i viften, finnes det en easyfix for å hindre at dette skjer flere ganger? 

Hvorfor kjøre BMW, når du kan kjøre Saab 93!
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1571
- Registrert: 23 sep 2004, 01:00
- Medlemsnummer: n434
- Navn: Arvid Nesse
- Bil: saab 9-5 2.2tid, saab 9000 cse
- Sted: Bergen
Re: Cupeviften er gåen :/
http://www.maptunparts.no/varme-og-vent ... 03-12.html
Denne skal ligge over kupe filteret for og hindre vann ned i kupe viften. Er et MUST på ng93....
Denne skal ligge over kupe filteret for og hindre vann ned i kupe viften. Er et MUST på ng93....
Opel vivaro 9 seter
Ford Mondeo 2.0 tdci 2008 modell. Min bil
1989 modell SUZUKI DR 750 BIG.
Ford Mondeo 2.0 tdci 2008 modell. Min bil
1989 modell SUZUKI DR 750 BIG.
-
- 1,5 bar
- Innlegg: 476
- Registrert: 05 nov 2006, 19:53
- Medlemsnummer: N1159
- Navn: Bjørnar Bakke
- Sted: Gjøvik
Re: Cupeviften er gåen :/
Om dekselet ikke er der og aldri har vært der så er nok vifta ferdig. Trolig var fargen i bunn av viftehuset brun. Du må med relativt stor sikkerhet ha ny vifte. Dette var et problem på 03 og 04 modellen og det plastdekselet det er linket til ble etterutviklet som fiks på problemet, men det var aldri en verkstedene skulle gjøre, bare anbefale. Raskeste og dyreste måte å få vifte på er å bestille den hos Saab verksted, men den billigste er hos Maptun parts som var linket til tidligere. Smøre vifta kan få den i gang igjen, men det vil ikke vare lenge når den er så dårlig at den faktisk har stoppet.
-
- Innlegg: 11
- Registrert: 21 okt 2014, 09:04
Re: Cupeviften er gåen :/
99Turbo skrev:Om dekselet ikke er der og aldri har vært der så er nok vifta ferdig. Trolig var fargen i bunn av viftehuset brun. Du må med relativt stor sikkerhet ha ny vifte. Dette var et problem på 03 og 04 modellen og det plastdekselet det er linket til ble etterutviklet som fiks på problemet, men det var aldri en verkstedene skulle gjøre, bare anbefale. Raskeste og dyreste måte å få vifte på er å bestille den hos Saab verksted, men den billigste er hos Maptun parts som var linket til tidligere. Smøre vifta kan få den i gang igjen, men det vil ikke vare lenge når den er så dårlig at den faktisk har stoppet.
Da var ny viftemotor + vannaviser bestilt! Håper dette løser problemet.


Hvorfor kjøre BMW, når du kan kjøre Saab 93!
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Re: Cupeviften er gåen :/
Pass på at du har bestilt korrekt vifte da, skiller på om man har ACC eller manuell styring av vifta 

M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
-
- 1,5 bar
- Innlegg: 476
- Registrert: 05 nov 2006, 19:53
- Medlemsnummer: N1159
- Navn: Bjørnar Bakke
- Sted: Gjøvik
Re: Cupeviften er gåen :/
Huset er forskjellig, men motoren og vifta er lik. Så om det er feil del så er det bare å skru tre 3 T10 skruer i bunn på huset, dra ut motoren med vifta og remontere i det gamle huset.Tor N12 skrev:Pass på at du har bestilt korrekt vifte da, skiller på om man har ACC eller manuell styring av vifta
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Re: Cupeviften er gåen :/
Tja... men da må man fram med kniven og spikke i kontakten, de er ikke like 

M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor