
D?rlige lyktepussere?
Moderator: Moderatorer
- john n04
- 2.0 bar
- Innlegg: 699
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 004
- Navn: John Arild Berentsen
- Bil: SAAB 9-3SS 1.9TiD 2005
- Sted: Flekkerøy utenfor kristiansand
- Kontakt:
Dårlige lyktepussere?
Ja? Har du det? Det hadde nemlig jeg. De var steinharde, og så ut som treene på lista(Bøyde hvis noen ikke skulle skjønne det). Så så jeg også at Biltema hadde fått lykteviskere. Tralala, opp å kjøpe, monterte på parkeningsplassen, og prøvde..... For en forskjell! Lykteglassene ble HELT nyvaskede der viskeren tok. Så..... Når sjekket du lykteviskerbladene sist? 

lawicel CanUsb, og Tech2!
- Jørgen N237
- MAX BOOST
- Innlegg: 6464
- Registrert: 05 jun 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N237
- Navn: Jørgen Tveiterås
- Bil: GM
- Sted: Geiranger, sunnmøre
- Kontakt:
Jeg kjøpte fra Speedparts, jeg. De gamle var temmelig slitne. Greit å høre at Biltema har lyktepussere nå, de er sikkert veldig billige. Men varsko: Biltema-gummien varer ikke lenge! Har brukt vinduspusserne deres, og de slites ganske fort ut. Fant ut at det var like greit å betale dobbelt pris for Bosch - de holder lenge!
Men siden vi er inne på lyktepussere: Nå vil jeg snart ha en oppskrift på hva jeg kan gjøre for å hindre at de ikke parkerer midt på lykta! Regner med samtlige her inne har samme problem. Noen som har en punktvis oppskrift?
Men siden vi er inne på lyktepussere: Nå vil jeg snart ha en oppskrift på hva jeg kan gjøre for å hindre at de ikke parkerer midt på lykta! Regner med samtlige her inne har samme problem. Noen som har en punktvis oppskrift?
N375 | 1995 900S 2.0i - solgt | for tiden uten Saab, men kjenner jeg må ha en igjen!
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
Min høyre lyktervisker parkerer der det måtte passe. Har lokalisert feilen til én av de tre ledningene. Skal legge opp en ny. Lettere det enn å finne bruddet.
Ellers kan det være feil på viskermotoren. Det er noe bryterleamikk inni der og også en diode formet som ett kronestykke. Umulig å oppdrive.
Første trinn i feilsøkningen når bare én visker tuller er å måle gjennom ledningene. Mål med et ohm-meter fra høyre plugg til venstre plugg, pinne til pinne.
Er dette OK ville jeg satse på en ny motor hos hoggeren
Ellers kan det være feil på viskermotoren. Det er noe bryterleamikk inni der og også en diode formet som ett kronestykke. Umulig å oppdrive.
Første trinn i feilsøkningen når bare én visker tuller er å måle gjennom ledningene. Mål med et ohm-meter fra høyre plugg til venstre plugg, pinne til pinne.
Er dette OK ville jeg satse på en ny motor hos hoggeren

- john n04
- 2.0 bar
- Innlegg: 699
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 004
- Navn: John Arild Berentsen
- Bil: SAAB 9-3SS 1.9TiD 2005
- Sted: Flekkerøy utenfor kristiansand
- Kontakt:
Viskerne kostet 29,90,- inkludert feste og i sett.
Hvis du vil fikse ødelagte motorer kan du sjekke denne:
http://pages.infinit.net/mlbriand/saab/ ... wiper.html
Fikset mine med denne anvisningen. Fant også ut at hvis du ikke spyler lenge nok, så aktiveres ikke returen på viskeren, slik at den blir stående rett opp. Viskermotoren er bygd opp slik at den må gå til stående stilling, og så tar den automatisk 2 tørk til. Hvis man ikke bruker spyleren til man har nådd stående stilling, eller har holdt over de 2 tørkene, så blir den stående der du slipper. Bare å spyle litt til, så går den på plass.

Hvis du vil fikse ødelagte motorer kan du sjekke denne:
http://pages.infinit.net/mlbriand/saab/ ... wiper.html
Fikset mine med denne anvisningen. Fant også ut at hvis du ikke spyler lenge nok, så aktiveres ikke returen på viskeren, slik at den blir stående rett opp. Viskermotoren er bygd opp slik at den må gå til stående stilling, og så tar den automatisk 2 tørk til. Hvis man ikke bruker spyleren til man har nådd stående stilling, eller har holdt over de 2 tørkene, så blir den stående der du slipper. Bare å spyle litt til, så går den på plass.

lawicel CanUsb, og Tech2!
Det er den ene av mine som tuller. Av og til parkerer den midt på lykta, men ikke alltid. Har den parkert feil, stopper den på riktig plass neste gang jeg drar i spaken. Ser dette på fryktelig mange biler rundt omkring, ikke bare Saab.
N375 | 1995 900S 2.0i - solgt | for tiden uten Saab, men kjenner jeg må ha en igjen!
- Trond N47
- Overload!!!
- Innlegg: 1292
- Registrert: 04 apr 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 047
- Sted: Trondheim
Jeg var borti noe virkelig kipt med lyktepusserne. Etter spyling ville ikke spyleren gi seg. Viskere på rute og lykter gikk mens det spylte uavbrutt. Etter litt fikling med bryteren fikk jeg min eminente codriver til å nappe ut sikringen til vindusviskeren. Dette hjalp ikke noen ting, og spylersikringen ble fjernet. Da stoppet det endelig, kan ikke bare stoppe når en nettop har pløyd forbi en lang kø.
Satte tilbake viskersikringen uten at vindusviskerne virket av den grunn. Men en god copilot setter inn sikringen til spyleren med jevne mellomrom hele veien hjem. Nå virket ikke viskere, spyler eller horn!
Vel hjemme i garasjen ble det feilsøkt med multimeter, ny ratthendel mm. Tilslutt viste det seg at det hele skyldtes en kortslutning i den ene viskermotoren (den som stoppet i så rare posisjoner før). Tok ut kontakten til denne så virket alt annet som det skulle.
Har fikset endel lyktepussere til 900 før, men denne ble byttet i ny, 1400 spenn på SAAB. Strømtilførselen ved spyling går i den gule ledningen, rød gir konstant strøm for å kjøre ferdig pusseren 2 runder, svart er selvfølgelig jord. Den vanligste feilen er at vipperen som bytter retning på viskeren kommer ut av posisjon.
Satte tilbake viskersikringen uten at vindusviskerne virket av den grunn. Men en god copilot setter inn sikringen til spyleren med jevne mellomrom hele veien hjem. Nå virket ikke viskere, spyler eller horn!
Vel hjemme i garasjen ble det feilsøkt med multimeter, ny ratthendel mm. Tilslutt viste det seg at det hele skyldtes en kortslutning i den ene viskermotoren (den som stoppet i så rare posisjoner før). Tok ut kontakten til denne så virket alt annet som det skulle.
Har fikset endel lyktepussere til 900 før, men denne ble byttet i ny, 1400 spenn på SAAB. Strømtilførselen ved spyling går i den gule ledningen, rød gir konstant strøm for å kjøre ferdig pusseren 2 runder, svart er selvfølgelig jord. Den vanligste feilen er at vipperen som bytter retning på viskeren kommer ut av posisjon.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Akkurat dette skjedde på M95 9000 CDE-en til faderen, nemnte dette for verksmesteren på det lokale SAAB verkstedet, han sa at dette var eit vanlig problem, altså at pussar kortsluttar. Var visstnok mest vanlig at det var høgresida som fikk det.Trond N47 skrev:Jeg var borti noe virkelig kipt med lyktepusserne. Etter spyling ville ikke spyleren gi seg. Viskere på rute og lykter gikk mens det spylte uavbrutt. Etter litt fikling med bryteren fikk jeg min eminente codriver til å nappe ut sikringen til vindusviskeren. Dette hjalp ikke noen ting, og spylersikringen ble fjernet. Da stoppet det endelig, kan ikke bare stoppe når en nettop har pløyd forbi en lang kø.
Satte tilbake viskersikringen uten at vindusviskerne virket av den grunn. Men en god copilot setter inn sikringen til spyleren med jevne mellomrom hele veien hjem. Nå virket ikke viskere, spyler eller horn!
Vel hjemme i garasjen ble det feilsøkt med multimeter, ny ratthendel mm. Tilslutt viste det seg at det hele skyldtes en kortslutning i den ene viskermotoren (den som stoppet i så rare posisjoner før). Tok ut kontakten til denne så virket alt annet som det skulle.
Har fikset endel lyktepussere til 900 før, men denne ble byttet i ny, 1400 spenn på SAAB. Strømtilførselen ved spyling går i den gule ledningen, rød gir konstant strøm for å kjøre ferdig pusseren 2 runder, svart er selvfølgelig jord. Den vanligste feilen er at vipperen som bytter retning på viskeren kommer ut av posisjon.