D?rlige lyktepussere?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
john n04
2.0 bar
2.0 bar
Medlemsnummer: 004
Navn: John Arild Berentsen
Bil: SAAB 9-3SS 1.9TiD 2005
Sted: Flekkerøy utenfor kristiansand
Kontakt:

Dårlige lyktepussere?

Legg inn av john n04 » 08 mar 2005, 20:12

Ja? Har du det? Det hadde nemlig jeg. De var steinharde, og så ut som treene på lista(Bøyde hvis noen ikke skulle skjønne det). Så så jeg også at Biltema hadde fått lykteviskere. Tralala, opp å kjøpe, monterte på parkeningsplassen, og prøvde..... For en forskjell! Lykteglassene ble HELT nyvaskede der viskeren tok. Så..... Når sjekket du lykteviskerbladene sist? :wink:
lawicel CanUsb, og Tech2!

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 09 mar 2005, 07:43

Synes mine fungerer greit jeg.. :D Btw hvor mye kostet disse? Jeg bruker vanligvis litt gummi fra en vinduspusser...
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
mknestang
1.2 bar
1.2 bar
Sted: Lillehammer

Legg inn av mknestang » 09 mar 2005, 10:23

Mine tar godt de! Men jeg har ett anna problem, å det er at den ene står rett opp noen ganger etter at jeg har pusset, vet ikke helt hvorfor!? Noen som har en forklaring på dette?

Brukeravatar
TH
0.7 bar
0.7 bar
Sted: Oslo

Legg inn av TH » 09 mar 2005, 15:07

Jeg kjøpte fra Speedparts, jeg. De gamle var temmelig slitne. Greit å høre at Biltema har lyktepussere nå, de er sikkert veldig billige. Men varsko: Biltema-gummien varer ikke lenge! Har brukt vinduspusserne deres, og de slites ganske fort ut. Fant ut at det var like greit å betale dobbelt pris for Bosch - de holder lenge!

Men siden vi er inne på lyktepussere: Nå vil jeg snart ha en oppskrift på hva jeg kan gjøre for å hindre at de ikke parkerer midt på lykta! Regner med samtlige her inne har samme problem. Noen som har en punktvis oppskrift?
N375 | 1995 900S 2.0i - solgt | for tiden uten Saab, men kjenner jeg må ha en igjen!

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 09 mar 2005, 15:30

da mine viskere stoppet midt på lykta tok jeg dem av :) den ene motoren var åpnet, og hvordan det har gått for seg vet ikke jeg. jeg fikk den ihvertfall ikke sammen igjen, så jeg tok dem av :D

Brukeravatar
knut N458
1.2 bar
1.2 bar
Sted: Bergen

Legg inn av knut N458 » 09 mar 2005, 15:35

Min høyre lyktervisker parkerer der det måtte passe. Har lokalisert feilen til én av de tre ledningene. Skal legge opp en ny. Lettere det enn å finne bruddet.
Ellers kan det være feil på viskermotoren. Det er noe bryterleamikk inni der og også en diode formet som ett kronestykke. Umulig å oppdrive.

Første trinn i feilsøkningen når bare én visker tuller er å måle gjennom ledningene. Mål med et ohm-meter fra høyre plugg til venstre plugg, pinne til pinne.

Er dette OK ville jeg satse på en ny motor hos hoggeren :)

Brukeravatar
john n04
2.0 bar
2.0 bar
Medlemsnummer: 004
Navn: John Arild Berentsen
Bil: SAAB 9-3SS 1.9TiD 2005
Sted: Flekkerøy utenfor kristiansand
Kontakt:

Legg inn av john n04 » 09 mar 2005, 17:13

Viskerne kostet 29,90,- inkludert feste og i sett.

Hvis du vil fikse ødelagte motorer kan du sjekke denne:
http://pages.infinit.net/mlbriand/saab/ ... wiper.html

Fikset mine med denne anvisningen. Fant også ut at hvis du ikke spyler lenge nok, så aktiveres ikke returen på viskeren, slik at den blir stående rett opp. Viskermotoren er bygd opp slik at den må gå til stående stilling, og så tar den automatisk 2 tørk til. Hvis man ikke bruker spyleren til man har nådd stående stilling, eller har holdt over de 2 tørkene, så blir den stående der du slipper. Bare å spyle litt til, så går den på plass.
:wink:
lawicel CanUsb, og Tech2!

Brukeravatar
TH
0.7 bar
0.7 bar
Sted: Oslo

Legg inn av TH » 09 mar 2005, 17:14

Det er den ene av mine som tuller. Av og til parkerer den midt på lykta, men ikke alltid. Har den parkert feil, stopper den på riktig plass neste gang jeg drar i spaken. Ser dette på fryktelig mange biler rundt omkring, ikke bare Saab.
N375 | 1995 900S 2.0i - solgt | for tiden uten Saab, men kjenner jeg må ha en igjen!

Brukeravatar
Trond N47
Overload!!!
Medlemsnummer: 047
Sted: Trondheim

Legg inn av Trond N47 » 10 mar 2005, 14:44

Jeg var borti noe virkelig kipt med lyktepusserne. Etter spyling ville ikke spyleren gi seg. Viskere på rute og lykter gikk mens det spylte uavbrutt. Etter litt fikling med bryteren fikk jeg min eminente codriver til å nappe ut sikringen til vindusviskeren. Dette hjalp ikke noen ting, og spylersikringen ble fjernet. Da stoppet det endelig, kan ikke bare stoppe når en nettop har pløyd forbi en lang kø.

Satte tilbake viskersikringen uten at vindusviskerne virket av den grunn. Men en god copilot setter inn sikringen til spyleren med jevne mellomrom hele veien hjem. Nå virket ikke viskere, spyler eller horn!

Vel hjemme i garasjen ble det feilsøkt med multimeter, ny ratthendel mm. Tilslutt viste det seg at det hele skyldtes en kortslutning i den ene viskermotoren (den som stoppet i så rare posisjoner før). Tok ut kontakten til denne så virket alt annet som det skulle.

Har fikset endel lyktepussere til 900 før, men denne ble byttet i ny, 1400 spenn på SAAB. Strømtilførselen ved spyling går i den gule ledningen, rød gir konstant strøm for å kjøre ferdig pusseren 2 runder, svart er selvfølgelig jord. Den vanligste feilen er at vipperen som bytter retning på viskeren kommer ut av posisjon.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 10 mar 2005, 18:40

Trond N47 skrev:Jeg var borti noe virkelig kipt med lyktepusserne. Etter spyling ville ikke spyleren gi seg. Viskere på rute og lykter gikk mens det spylte uavbrutt. Etter litt fikling med bryteren fikk jeg min eminente codriver til å nappe ut sikringen til vindusviskeren. Dette hjalp ikke noen ting, og spylersikringen ble fjernet. Da stoppet det endelig, kan ikke bare stoppe når en nettop har pløyd forbi en lang kø.

Satte tilbake viskersikringen uten at vindusviskerne virket av den grunn. Men en god copilot setter inn sikringen til spyleren med jevne mellomrom hele veien hjem. Nå virket ikke viskere, spyler eller horn!

Vel hjemme i garasjen ble det feilsøkt med multimeter, ny ratthendel mm. Tilslutt viste det seg at det hele skyldtes en kortslutning i den ene viskermotoren (den som stoppet i så rare posisjoner før). Tok ut kontakten til denne så virket alt annet som det skulle.

Har fikset endel lyktepussere til 900 før, men denne ble byttet i ny, 1400 spenn på SAAB. Strømtilførselen ved spyling går i den gule ledningen, rød gir konstant strøm for å kjøre ferdig pusseren 2 runder, svart er selvfølgelig jord. Den vanligste feilen er at vipperen som bytter retning på viskeren kommer ut av posisjon.
Akkurat dette skjedde på M95 9000 CDE-en til faderen, nemnte dette for verksmesteren på det lokale SAAB verkstedet, han sa at dette var eit vanlig problem, altså at pussar kortsluttar. Var visstnok mest vanlig at det var høgresida som fikk det.

Svar