OG900 Chassi og dekk..

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

OG900 Chassi og dekk..

Legg inn av Jørgen N237 » 29 apr 2005, 10:23

Hhei..

Lurer litt på hva jeg skal gjøre med chassi på bilen min.. Har planer om dempere/fjærer og felger..

Hva er forskjellen på Turbo fjærer og vanlige i fjærer? Er turbofjærene stivere eller senker de eller begge deler? Eventuelt hvor mye senking i forhold til orginal?
http://www.speedparts.se/prod/res_ch_fj ... 00og.shtml
Har allerede nå problem med å dunke i bakken, derfor ingen heftig senking her..

Hadde kanskje dette settet med Bilstein Sport og kilen fjærer som senker 25mm vært noe? Er dette verd pengene? Noen her som kjører med dette?
http://www.speedparts.se/prod/sp_ch_sportchassi.shtml

Bare sånn at det er sagt så er de orginale fjærer og dempere som står på nå ganske slitne..

Mulig det blir for heftig senking for bergen da..

Felger/dekk:
Hvilken dimmensjon dekk går på 16" felger når det er snakk om 3-dørs OG900? går det med 205/50 16 uten at det subber i skjermene?


MVH
Jørgen
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
Kristian N70
MAX BOOST
Innlegg: 2016
Registrert: 06 mar 2003, 01:00
Sted: oslo
Kontakt:

Legg inn av Kristian N70 » 29 apr 2005, 11:17

Jeg kjører med kilen\bilstein. Funker fint men må ta det rolig over fatsdumper ol.
Bilen blir ganske stiv og fin! 8)
Blir så lav som dette:

http://www.garaget.org/?car=6177
05 9-5 Vector Estate 2,0t
02 Toyota Yaris type moped

TurboLars N383
Overload!!!
Innlegg: 1749
Registrert: 23 feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: N383
Navn: Lars
Sted: Drammen

Legg inn av TurboLars N383 » 29 apr 2005, 11:28

Jeg kjører 205/50 16 og Kilen 25mm senkesett med Bilstein dempere .
Iogmed at bilen er gammel så synes jeg ikke den er noe enormt stiv :? .
Kan subbe litt med full bil på humpete vei , stort sett ingen problemer :D .
Hvis de fjærene og demperene er megaslitte så kan dem jo ha "sunket" litt , og senkingen kanskje ikke merkes som så veldig brutal :wink:
STCN #383

- 2003 9-5 Aero pamperstralle |LarsEdition

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 29 apr 2005, 12:10

TurboLars N384 skrev:Jeg kjører 205/50 16 og Kilen 25mm senkesett med Bilstein dempere .
Iogmed at bilen er gammel så synes jeg ikke den er noe enormt stiv :? .
Kan subbe litt med full bil på humpete vei , stort sett ingen problemer :D .
Hvis de fjærene og demperene er megaslitte så kan dem jo ha "sunket" litt , og senkingen kanskje ikke merkes som så veldig brutal :wink:
Vel, føler min allerede som stivere enn en 2005 Toyota Avensis,så vet ikke jeg.. Mest sannsynlig satser jeg på dette da.. Må jo begynne med det viktigste før turboen kommer på plass..

Men var det noen som vet hva forskjell er på i fjærer og turbo fjærer til 900?
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 30 apr 2005, 10:30

Køyrer sjølv med Bilstein Sport + Lesjöfors/Kilen fjører.
Opplever at bilen dunkar mindre nedi no enn før grunna at bakfjørnene spesiellt er stivare med Kilen settet.
Men som Kristian N70 seier, du bør ta det med ro over fartsdumpar og slikt, men det gjer du tydeligvis allereie... :)
Forskjellen på turbo/i fjører er nok stivheita, høgda er den same har eg for meg. unntaket er sportschassiset som sat orginalt på Aero, det senkar vel 10-15mm iforhold til vanlig 900.

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 30 apr 2005, 11:13

Hei..

Dette virker lovende.. Jeg tar det rolig allerede nå ja.. Kommer nok til å invistere i dette i løpet av sommeren...

MVH
Jørgen
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 30 apr 2005, 11:14

Men en ting, finnes det godkjenningspapirer på disse fjærene? Vil jo helst ha det lovlig..
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
SPEEDPARTS N327
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 819
Registrert: 01 jun 2004, 01:00
Medlemsnummer: N327
Navn: Speedparts Norway
Bil: Norges raskeste SAAB
Sted: Kjeller Vest 1 - 3
Kontakt:

Legg inn av SPEEDPARTS N327 » 01 mai 2005, 22:37

Freshmaker N237 skrev:Men en ting, finnes det godkjenningspapirer på disse fjærene? Vil jo helst ha det lovlig..
Det medfølger et " kvalitetsintyg på kilen/lesjøfors senkesett " dette er godt nok for svenske bilprovningen i hvertfall & EU ellers.
Close to your SAAB, closer to you with speedparts
www.speedparts.no

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 02 mai 2005, 07:19

Speedparts Norway skrev:
Freshmaker N237 skrev:Men en ting, finnes det godkjenningspapirer på disse fjærene? Vil jo helst ha det lovlig..
Det medfølger et " kvalitetsintyg på kilen/lesjøfors senkesett " dette er godt nok for svenske bilprovningen i hvertfall & EU ellers.
Er det noen som vet om dette holder for biltilsynet i Norge?
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
Erik N21
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 359
Registrert: 06 mar 2003, 01:00
Sted: Sola

Legg inn av Erik N21 » 02 mai 2005, 09:39

Om lovlighet: Sjekk tidligere tråder om dette emnet. I Stavanger godtok biltilsynet dette "kvalitetsintyg........." -papiret under tvil.
Erik N21
9-3 T200 cab 1999 vinterbil
900 t16 cab 1988
lotus elise 2002
volvo v70 barnevogn

Svar