Jeg har en 1985 Saab 900, snikmodell uten en eneste bokstav etter modellnummeret, og fint lite utstyr. Bortsett fra 4 dører...
Bilen er bemerkelsesverdig rustfri, derfor har jeg satset litt på den...
En kompis visste om en som skulle selge 8 stk originale lettmetallfelger til Saab, jeg trengte det, så jeg ringte. Eneste problemet var at det fulgte med en bil på kjøpet, en '81 900 Turbo 8v automat... Handelen ble gjort, 1500 (!) kroner bytta eier, og plutselig hadde jeg to Saaber. Turboen starta og gikk helt greit, ikke noe oljerøyk, litt forsiktig hvining fra turboen, bare... Gikk bra gjorde den, forresten, men girkassa ville ikke legge inn 2. gir... Artig med turbo, tenkte jeg... Synd med all rusta som var i kanalene, dørene, skjermene, bakluka, under etc I jula kom det en svensk kompis på besøk, han er en jævel på å skru, og mente vi måtte sette turbo-motoren over i '85en. Jaja, tenkte jeg, og uten videre planlegging gjorde vi det... Han måtte hjem til Sverige før vi var helt ferdige, og jeg hadde ikke akkurat kjempeerfaring i å skru (har det nå

Lang forhistorie det her, langt fra utfyllende, og etter hvert kommer det sikkert også bilder av prosessen fra lat forgasser til småfrisk turbo.
Så noen spørsmål:
Bilen lugger (til dels forferdelig) på lavt turtall og ved jevn kjøring med moderat turtall (under 3000). Ved fullt pådrag (og ladetrykk) går den som ei klokke, og ikke kjenner jeg noe nykking da. I tillegg kan det virke som om 4000 rpm i 3. gir (ca 90 km/t) heller ikke fremkaller noe særlig nykking, selv om gassen holdes jevn. Høyt urtall går mao bra.
Jeg fikk dessverre ikke kjørt motoren så mye mens den stod i original-turbo-bilen, men det lille jeg kjørte den virka ok, den hadde jo automat, så nykk og sånt kan ha forsvunnet i converteren.
Hvorfor lugger motoren min?
Pluggene er nye.
Har prøvd 2 stk, rotorer, fordelerlokk og to sett pluggledninger (ingenting nytt vel og merke, men det jeg tok fra forgassermotoren virket nå fint der)
Tror ikke den suger særlig tjuvluft nå, men skal bytte vakuumslangene snart. LMM ser grei ut, så vidt jeg kunne bedømme, fin, jevn bevegelse i plata, og bare bittelitt olje på den
Bensintilførselen? Turtallet på pumpa høres jevnt og fint ut... Injektorene? (heller egentlig mest mot disse nå) Strømproblem?
Et eller annet er det, gode tips mottas med takk og tilbakemelding
