Hei p? dere!

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Hol_N471
Sted: Gratangen

Hei på dere!

Legg inn av Hol_N471 » 04 mai 2005, 23:07

Hei og hå, et nytt medlem hilser dere!
Jeg har en 1985 Saab 900, snikmodell uten en eneste bokstav etter modellnummeret, og fint lite utstyr. Bortsett fra 4 dører...
Bilen er bemerkelsesverdig rustfri, derfor har jeg satset litt på den...
En kompis visste om en som skulle selge 8 stk originale lettmetallfelger til Saab, jeg trengte det, så jeg ringte. Eneste problemet var at det fulgte med en bil på kjøpet, en '81 900 Turbo 8v automat... Handelen ble gjort, 1500 (!) kroner bytta eier, og plutselig hadde jeg to Saaber. Turboen starta og gikk helt greit, ikke noe oljerøyk, litt forsiktig hvining fra turboen, bare... Gikk bra gjorde den, forresten, men girkassa ville ikke legge inn 2. gir... Artig med turbo, tenkte jeg... Synd med all rusta som var i kanalene, dørene, skjermene, bakluka, under etc I jula kom det en svensk kompis på besøk, han er en jævel på å skru, og mente vi måtte sette turbo-motoren over i '85en. Jaja, tenkte jeg, og uten videre planlegging gjorde vi det... Han måtte hjem til Sverige før vi var helt ferdige, og jeg hadde ikke akkurat kjempeerfaring i å skru (har det nå ;-)) 2 dagers soloskruing, og så vrei jeg om nøkkelen for første gang, og jaggu meg starta motoren, og gikk på (veldig lav) tomgang. Flott, tenkte jeg, og skrudde av, for det var klokka 3 på natta, og eksosanlegget lå ved siden av bilen. Festet halve eksosanlegget (den andre biten måtte repareres), og startet opp igjen dagen etter. Starta greit nå også, men stoppa rimelig kjapt etter at jeg slapp tenningsnøkkelen. Fram med ei 12-volts pære og to ledningsstumper, og bak på bensinpumpa (måtte jo bytte tanken også) og monterte. Lyste flott mens nøkkelen var i startpossijon, og slokka så fort jeg slapp nøkkelen. Aha, et rele en eller annen plass, tenkte jeg, som ikke får med seg at motoren starter og går... Leste litt i manualen, så litt på el-skjemaet, og fant synderen (eller mangelen på et rele) Hadde ikke et sånt rele med pulskjenner liggende (rart det, for det funka jo i den andre bilen), så jeg triksa til en +12v ledning via bryter rett på pumpa, ekstra tyveriforsikring på kjøpet, og nå starta motoren, og gikk også når jeg slapp nøkkelen. \o/ Gikk ikke helt rent, regna med at den trakk tjuvluft en plass, så jeg la i litt pakning på tube rundt vakuumuttakene på innsuget. Det blei bedre, men ikke bra, fullt kjørbar. Har 4-trinns girkasse, forresten, 2800 rpm i 100 km/t i 4. gir. Etter en del mils kjøring begynte den å hakke forferdelig, så jeg skrudde ut pluggene (nye Eyquem) den ene var våt, og hadde en elektrodeavstand på ca 0,00001. Heh, rart at ikke det var smelta, og hvordan i alle dager hadde det skjedd, tenkte jeg, stilte riktig avstand og kjørte og kjøpte NGK BP7ES. Merka ikke noe nevneverdig forskjell, annet enn at den ble mer tungstarta. Fikk satt inn en gradert turbotrykksmåler her om dagen, og ser at den ikke viser mer enn 0.6 på fullt øs. Det er jo litt lite, trur jeg må skru på wastegaten, burde ligge på sisåder 0,75-0,80.

Lang forhistorie det her, langt fra utfyllende, og etter hvert kommer det sikkert også bilder av prosessen fra lat forgasser til småfrisk turbo.

Så noen spørsmål:
Bilen lugger (til dels forferdelig) på lavt turtall og ved jevn kjøring med moderat turtall (under 3000). Ved fullt pådrag (og ladetrykk) går den som ei klokke, og ikke kjenner jeg noe nykking da. I tillegg kan det virke som om 4000 rpm i 3. gir (ca 90 km/t) heller ikke fremkaller noe særlig nykking, selv om gassen holdes jevn. Høyt urtall går mao bra.
Jeg fikk dessverre ikke kjørt motoren så mye mens den stod i original-turbo-bilen, men det lille jeg kjørte den virka ok, den hadde jo automat, så nykk og sånt kan ha forsvunnet i converteren.
Hvorfor lugger motoren min?
Pluggene er nye.
Har prøvd 2 stk, rotorer, fordelerlokk og to sett pluggledninger (ingenting nytt vel og merke, men det jeg tok fra forgassermotoren virket nå fint der)
Tror ikke den suger særlig tjuvluft nå, men skal bytte vakuumslangene snart. LMM ser grei ut, så vidt jeg kunne bedømme, fin, jevn bevegelse i plata, og bare bittelitt olje på den
Bensintilførselen? Turtallet på pumpa høres jevnt og fint ut... Injektorene? (heller egentlig mest mot disse nå) Strømproblem?
Et eller annet er det, gode tips mottas med takk og tilbakemelding :-)
Sist redigert av Hol_N471 den 05 jun 2005, 21:34, redigert 1 gang totalt.
1985 Saab 900
Bilde

Brukeravatar
Hol_N471

Legg inn av Hol_N471 » 05 jun 2005, 19:54

Artig nok fikk jeg den til å gå reint i dag... trodde lenge det var injektorene som var dårlige, men i dag kobla jeg fra ledningene på både trykkregulatoren og tempsensoren og med ett gikk den reint ned til tomgang, og hele veien opp, uavhengig av pådrag og ladetrykk
Må vel finne ut om det er sensoren eller regulatoren, men det gjør jeg i morra.
Spm: Hva er følgene av å kjøre med regulatoren og sensoren bortkobla?
1985 Saab 900
Bilde

TurboLars N383
Overload!!!
Medlemsnummer: N383
Navn: Lars
Sted: Drammen

Legg inn av TurboLars N383 » 05 jun 2005, 20:35

Mulig at jeg er mongo å sånn , men hva slags regulator er det snakk om ?
Hehe :wink:
STCN #383

- 2003 9-5 Aero pamperstralle |LarsEdition

Brukeravatar
Hol_N471

Legg inn av Hol_N471 » 05 jun 2005, 21:23

Helt mongo er du nok ikke, det var jeg som brukte teite navn...
Regulatoren heter egentlig styrtrycksventil, som det heter så pent på svensk (gjør at motoren trekker fetere bensinblanding ved lav tempertaur (altså en slags choke)). Sensoren jeg kobla fra heter like vakkert termotidkontak (og styrer kaldstartdysa som gir ekstra bensin i startøyeblikket dersom motoren er kald)

Jeg får se i morra tidlig om den starter i det hele tatt ;-)
1985 Saab 900
Bilde

TurboLars N383
Overload!!!
Medlemsnummer: N383
Navn: Lars
Sted: Drammen

Legg inn av TurboLars N383 » 05 jun 2005, 21:40

Åja , okei . Styretrykkventil på norsk tror jeg , eller warm-up regulator på engelsk .
Det er kaldstartdysa som guffer på med ekstra bensin når motoren er kald . Og termotidsbryteren som "styrer" når kaldstartdysa skal guffe på med mer bensin for å få en feit nok blanding når motoren er kald :) !!
Ved å dra ut ledningene vil den vel bli vanskelig å starte :? ?
STCN #383

- 2003 9-5 Aero pamperstralle |LarsEdition

Ole-P-N154
2.0 bar
2.0 bar

Legg inn av Ole-P-N154 » 05 jun 2005, 22:28

Dette forstår jeg ikke så mye av. (men jeg forstår nå hvorfor jeg har bil av nyere dato....)

Men du skal være velkommen som nytt medlem.
Hilsen Ole-P. N-154

Brukeravatar
Hol_N471

Legg inn av Hol_N471 » 05 jun 2005, 22:39

Halve moroa er jo å (prøve å) forstå hvorfor ting funker eller ikke... ;-)
Den andre halvdelen er fullgass-aks i 2. og 3. gir, og tenke på at det her er neiggu ikke dårlig til å være en 24 år gammel motor...
1985 Saab 900
Bilde

Svar