
Sp?rsm?l ang?ende motorbytte (igjen) (teknisk denne gangen)
Moderator: Moderatorer
- Mortimer-N18
- Overload!!!
- Innlegg: 1101
- Registrert: 21 jul 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 18
- Navn: Morten Fjeldberg
- Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
- Sted: Sarpsborg
- Kontakt:
- Petter 900 T
- MAX BOOST
- Innlegg: 2223
- Registrert: 24 aug 2003, 01:00
- Sted: Langhus
boks
boksen under setet er til Lambda ja, siden bilen har Kat og K-jectronic.......
med T16 så fikser Lh biffen, kast boksen!
Venstre side bak til 85-86 er APC, høyre etter 87 er Lambda-stand alone. (kan umulig funke bra men...)
Petter
med T16 så fikser Lh biffen, kast boksen!
Venstre side bak til 85-86 er APC, høyre etter 87 er Lambda-stand alone. (kan umulig funke bra men...)
Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1961
- Registrert: 22 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 398
- Navn: Ottar Amdal
- Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
- Sted: Skjæveland
Så tilbake til motorbytte. Motoren som settes inn er ennå en 86m t8.
Første spørsmål er: Har denne samme størrelse på eksosen som min m89i altså 2 tommer eller er den 2,5? og vil kat fra en m89 i funke på en m86 t8? uten lambdasonden da?
glemte det andre spøsmålet
Første spørsmål er: Har denne samme størrelse på eksosen som min m89i altså 2 tommer eller er den 2,5? og vil kat fra en m89 i funke på en m86 t8? uten lambdasonden da?
glemte det andre spøsmålet

900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05
9-5 Estate 2,0t M05
- Mortimer-N18
- Overload!!!
- Innlegg: 1101
- Registrert: 21 jul 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 18
- Navn: Morten Fjeldberg
- Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
- Sted: Sarpsborg
- Kontakt:
Turbobiler har 2,5" originalt. Så du bør nok få tak i det. Da er også innfestingene og størrelsen på røret inn/ut av kat'en annerledes desverre. Du kan skjære av stussene på den kat'en du har og sveise på nye, det går fint. Selve innmaten i kat'en er lik uansett modell.
Det eneste som er med Kat er at man bør ha riktig blandingsforhold på forbrenningen. Kat'en er følsom for tykke blandinger og kan fort bli ødelagt av det. Det er derfor lambdaen sitter der for å kunne kontrollere at det er riktig blandingsforhold i motoren slik at katten ikke tar skade av det.
Det eneste som er med Kat er at man bør ha riktig blandingsforhold på forbrenningen. Kat'en er følsom for tykke blandinger og kan fort bli ødelagt av det. Det er derfor lambdaen sitter der for å kunne kontrollere at det er riktig blandingsforhold i motoren slik at katten ikke tar skade av det.
Morten alias Mortimer
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1961
- Registrert: 22 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 398
- Navn: Ottar Amdal
- Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
- Sted: Skjæveland
Noen som har kontaktinfo for å få tak i de folka på saab som kan gi meg en slik "karosseriet ditt tåler en 2,0 turbo"? fant bare mailadresse på saab.no
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05
9-5 Estate 2,0t M05
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1961
- Registrert: 22 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 398
- Navn: Ottar Amdal
- Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
- Sted: Skjæveland
Vel får kjøre en liten oppdatering. bilen er trykt hjemme i garasjen! fant ut at den hadde både el vinduer og el speil med varme. Woooho. Men et par nye spørsmål har jeg også fått meg da.
Turbotrukket lå på grå hele tiden skal det? trodde den skulle opp på oransje en gang iblant.
utblås manifoilen hadde noen små sprekker i seg er dette normalt?
Ligger det klar kabler til elvindusheis bak også?
Gm norge ville ikke gi meg papirer uten å kontakte en plass de fører saab og så få dem til å sende søknad. får fikse det i morgen håper jeg.
takker forøvrig for all hjelp og støtte i denne "vanskelige" situasjonen.
Turbotrukket lå på grå hele tiden skal det? trodde den skulle opp på oransje en gang iblant.
utblås manifoilen hadde noen små sprekker i seg er dette normalt?
Ligger det klar kabler til elvindusheis bak også?
Gm norge ville ikke gi meg papirer uten å kontakte en plass de fører saab og så få dem til å sende søknad. får fikse det i morgen håper jeg.
takker forøvrig for all hjelp og støtte i denne "vanskelige" situasjonen.

900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05
9-5 Estate 2,0t M05
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1961
- Registrert: 22 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 398
- Navn: Ottar Amdal
- Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
- Sted: Skjæveland
Vel Så var det noen nye spørsmål fra turbo nybegynneren. Etter litt vurdering har jeg komt fram til at topp pakingen må byttes på turboen så da tenkte jeg: Er det noe i veien for at jeg i stede for å flytte hele motoren bare flytter over toppen, innsugen, oljefilterfestetingen og utblåsen? eller blir jeg nødt til å flytte blokka og girkassen?
Og er det egentlig noe annet en motor, eksos og apc som trengs? ikke fjører eller noe?
Og er det egentlig noe annet en motor, eksos og apc som trengs? ikke fjører eller noe?
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05
9-5 Estate 2,0t M05
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1961
- Registrert: 22 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 398
- Navn: Ottar Amdal
- Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
- Sted: Skjæveland
Sorry alt maset men for å korte ned spørsmålet litt så.
Er det samme komprisjon i en blokk med turbo og en uten?
Er det samme komprisjon i en blokk med turbo og en uten?
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05
9-5 Estate 2,0t M05
- Saab900STCR
- MAX BOOST
- Innlegg: 2211
- Registrert: 07 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N652
- Navn: Anders Alkevad
- Bil: Ng900 Turbo
- Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1961
- Registrert: 22 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 398
- Navn: Ottar Amdal
- Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
- Sted: Skjæveland