Sp?rsm?l ang?ende motorbytte (igjen) (teknisk denne gangen)

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Mortimer-N18
Overload!!!
Innlegg: 1101
Registrert: 21 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: 18
Navn: Morten Fjeldberg
Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Mortimer-N18 » 24 jul 2005, 22:25

Nei APC'en ligger kanskje på venstre siden den ja... Har ikke vært borti den APC'en under baksetet jeg se :)
Morten alias Mortimer
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

boks

Legg inn av Petter 900 T » 24 jul 2005, 23:05

boksen under setet er til Lambda ja, siden bilen har Kat og K-jectronic.......

med T16 så fikser Lh biffen, kast boksen!

Venstre side bak til 85-86 er APC, høyre etter 87 er Lambda-stand alone. (kan umulig funke bra men...)

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Ottar N398
Overload!!!
Innlegg: 1961
Registrert: 22 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: 398
Navn: Ottar Amdal
Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
Sted: Skjæveland

Legg inn av Ottar N398 » 25 jul 2005, 09:11

Så tilbake til motorbytte. Motoren som settes inn er ennå en 86m t8.
Første spørsmål er: Har denne samme størrelse på eksosen som min m89i altså 2 tommer eller er den 2,5? og vil kat fra en m89 i funke på en m86 t8? uten lambdasonden da?
glemte det andre spøsmålet :)
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05

Brukeravatar
Mortimer-N18
Overload!!!
Innlegg: 1101
Registrert: 21 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: 18
Navn: Morten Fjeldberg
Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Mortimer-N18 » 25 jul 2005, 09:27

Turbobiler har 2,5" originalt. Så du bør nok få tak i det. Da er også innfestingene og størrelsen på røret inn/ut av kat'en annerledes desverre. Du kan skjære av stussene på den kat'en du har og sveise på nye, det går fint. Selve innmaten i kat'en er lik uansett modell.

Det eneste som er med Kat er at man bør ha riktig blandingsforhold på forbrenningen. Kat'en er følsom for tykke blandinger og kan fort bli ødelagt av det. Det er derfor lambdaen sitter der for å kunne kontrollere at det er riktig blandingsforhold i motoren slik at katten ikke tar skade av det.
Morten alias Mortimer
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18

Ottar N398
Overload!!!
Innlegg: 1961
Registrert: 22 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: 398
Navn: Ottar Amdal
Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
Sted: Skjæveland

Legg inn av Ottar N398 » 25 jul 2005, 17:55

Noen som har kontaktinfo for å få tak i de folka på saab som kan gi meg en slik "karosseriet ditt tåler en 2,0 turbo"? fant bare mailadresse på saab.no
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 25 jul 2005, 22:11

M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Ottar N398
Overload!!!
Innlegg: 1961
Registrert: 22 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: 398
Navn: Ottar Amdal
Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
Sted: Skjæveland

Legg inn av Ottar N398 » 27 jul 2005, 16:41

Vel får kjøre en liten oppdatering. bilen er trykt hjemme i garasjen! fant ut at den hadde både el vinduer og el speil med varme. Woooho. Men et par nye spørsmål har jeg også fått meg da.

Turbotrukket lå på grå hele tiden skal det? trodde den skulle opp på oransje en gang iblant.

utblås manifoilen hadde noen små sprekker i seg er dette normalt?

Ligger det klar kabler til elvindusheis bak også?

Gm norge ville ikke gi meg papirer uten å kontakte en plass de fører saab og så få dem til å sende søknad. får fikse det i morgen håper jeg.

takker forøvrig for all hjelp og støtte i denne "vanskelige" situasjonen. :D
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05

Ottar N398
Overload!!!
Innlegg: 1961
Registrert: 22 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: 398
Navn: Ottar Amdal
Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
Sted: Skjæveland

Legg inn av Ottar N398 » 31 jul 2005, 00:40

Vel Så var det noen nye spørsmål fra turbo nybegynneren. Etter litt vurdering har jeg komt fram til at topp pakingen må byttes på turboen så da tenkte jeg: Er det noe i veien for at jeg i stede for å flytte hele motoren bare flytter over toppen, innsugen, oljefilterfestetingen og utblåsen? eller blir jeg nødt til å flytte blokka og girkassen?

Og er det egentlig noe annet en motor, eksos og apc som trengs? ikke fjører eller noe?
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05

Ottar N398
Overload!!!
Innlegg: 1961
Registrert: 22 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: 398
Navn: Ottar Amdal
Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
Sted: Skjæveland

Legg inn av Ottar N398 » 01 aug 2005, 14:45

Sorry alt maset men for å korte ned spørsmålet litt så.
Er det samme komprisjon i en blokk med turbo og en uten?
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 01 aug 2005, 23:17

Det är olika komp i sugmotorer och turbo motorer!

Mvh Anders
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 02 aug 2005, 00:52

Eliah skrev:Sorry alt maset men for å korte ned spørsmålet litt så.
Er det samme komprisjon i en blokk med turbo og en uten?
det er samma blokka, men ulike stempler.. ser man bort i fra modeller på motorer da.P :wink:

Ottar N398
Overload!!!
Innlegg: 1961
Registrert: 22 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: 398
Navn: Ottar Amdal
Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
Sted: Skjæveland

Legg inn av Ottar N398 » 02 aug 2005, 21:34

Ok da må hele blokka ut! takker å bukker til de bedrevitende!
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05

Svar