Div sm?problemer NG900

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
KongerudN344
MAX BOOST
Innlegg: 2296
Registrert: 05 aug 2004, 01:00
Medlemsnummer: N344
Navn: Kenneth Kongerud
Sted: Fetsund

Div småproblemer NG900

Legg inn av KongerudN344 » 04 jan 2006, 17:29

Har nå hatt ny SAAB'en ca ei ukes tid, men er to ting jeg føler at er et "problem" som selger må fikse (har garanti)

1. Temperaturmåleren står ikke midt mellom den blå og rød, men et stykke på nedsiden av midten, er dette normalt?

2. Når jeg har på vifta på 3 og varme i bakruta + speil virker det som om bilen får for lite strøm. Den "boffer" litt når jeg trår inn klutjsen (senker turtallet som for øvrig ligger på 1000 RPM, litt høyt) i f. eks rundkjøringer. Vifta går også merkbart saktere. Og får å ikke snakke om hvis jeg bruker en vindusheis, da slukker nesten lyset i dashbordet. Har også opplevd å trå inn klutsjen i fart og motoren øker til ca 1500 RPM for å gå ned i igjen, i takt med lyset i dahhbordet. Noen som har en aning om hva det kan være? SAAB - huset hadde ingen aning, overrasket? - NOT.

Og hard klutsj, som er kontrolert og funnet i orden... Er vel bare å begynne å trene *sukk*

TurboLars N383
Overload!!!
Innlegg: 1749
Registrert: 23 feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: N383
Navn: Lars
Sted: Drammen

Legg inn av TurboLars N383 » 04 jan 2006, 17:59

Til spørsmål 1 så er det nok termostaten :)
STCN #383

- 2003 9-5 Aero pamperstralle |LarsEdition

Brukeravatar
john n04
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 699
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: 004
Navn: John Arild Berentsen
Bil: SAAB 9-3SS 1.9TiD 2005
Sted: Flekkerøy utenfor kristiansand
Kontakt:

Legg inn av john n04 » 04 jan 2006, 18:05

Til spørsmål 2, så skulle jeg tippe på at tomgangsmotoren henger litt, og at du kanskje har en dårlig regulator på dynamoen. De blir jo slitt de og.

Prøv å demontere tomgangsmotoren og gi den en omgang med skikkelig avfetting og wd40. Da burde den komme seg.

Angående klutsjen, så har du wirestyrt, og de er harde :x
Bare å begynne å trene. Tenk på det positive, så får du jo trent venstrefoten mens du kjører :lol:

Håper du finner ut
lawicel CanUsb, og Tech2!

Brukeravatar
KongerudN344
MAX BOOST
Innlegg: 2296
Registrert: 05 aug 2004, 01:00
Medlemsnummer: N344
Navn: Kenneth Kongerud
Sted: Fetsund

Legg inn av KongerudN344 » 04 jan 2006, 19:13

Så har CHECK ENGINE lampa lyst...

Det eneste jeg skal gjøre er å levere bilen der jeg har kjøpt den... Gikk jo bra ei uke da...

Opel har jo klutsjwire de også, men er jo lett kløtsj på de, men har innsett at det kun er min fysiske form det er noe i veien med nå.. he he..

Takk for svar...

Brukeravatar
Lars E. N378
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 838
Registrert: 16 feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: 378
Bil: Saab 9-5 2,3t 2000
Sted: Trøndelag

Legg inn av Lars E. N378 » 04 jan 2006, 22:26

min bil hadde ny termostat, men ble ofte ikke helt varm om vinteren allikevel... :wink:
Ser for meg at varmeapp og alt funker som det skal?

har sett at de ikke legger seg med vannrett nål på langkjøring på kald vinter disse bilene..
2000 Saab 9-5 2,3t
1995 Saab 900 SET - X

Brukeravatar
matrox N522
MAX BOOST
Innlegg: 2089
Registrert: 14 mar 2005, 01:00
Medlemsnummer: N522
Navn: Eskil Bjerke
Sted: Østre Toten

Legg inn av matrox N522 » 04 jan 2006, 22:31

Om du ikke har levert fra deg bilen ennå, så holder det å skifte klutsj wiren, så blir klutsjen nesten like god som ny :)
Men, det var ikke godt nok for min da, måtte bytte klutsjen 1 måned etterpå, og da ble pedalen enda lettere.
Saab 9-5 Estate Vector Sport 2005
VW Boble 1200 1963

VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt

Eskil || N522

Brukeravatar
KongerudN344
MAX BOOST
Innlegg: 2296
Registrert: 05 aug 2004, 01:00
Medlemsnummer: N344
Navn: Kenneth Kongerud
Sted: Fetsund

Legg inn av KongerudN344 » 04 jan 2006, 22:32

Riktig det, er varmt i bilen før jeg får kosta av snøen om morran. Så det er ikke no feil med varmen :D

Så det kan altså hjelpe med å skifte wire? Hmmm... Trur jeg får stikke innom SP en dag...

Brukeravatar
matrox N522
MAX BOOST
Innlegg: 2089
Registrert: 14 mar 2005, 01:00
Medlemsnummer: N522
Navn: Eskil Bjerke
Sted: Østre Toten

Legg inn av matrox N522 » 04 jan 2006, 22:41

Det fungerte i allefall på min bil.
Dvs, min lokale Saab forhandler som fiksa det, og de sa de bare hadde skiftet wire. Og den ble veldig mye bedre etterpå :)
Saab 9-5 Estate Vector Sport 2005
VW Boble 1200 1963

VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt

Eskil || N522

Brukeravatar
KongerudN344
MAX BOOST
Innlegg: 2296
Registrert: 05 aug 2004, 01:00
Medlemsnummer: N344
Navn: Kenneth Kongerud
Sted: Fetsund

Legg inn av KongerudN344 » 15 jan 2006, 19:54

Har nå hatt bilen på verksted og det ble konstatert at termostaten var gåen, skiftet denne så sluttet lampa og lyse. Men merket ikke noe til at bilen var mer stabil på tomgang av den grunn og dro tilbake, da rengjorde de spjellhuset og sa at dersom det ikke blei bedre måtte de skifte hele huset.

Betyr det at spjellhuset egentlig er modent for utskiftning, men at de prøver og få det til å holde så lenge jeg har garanti på bilen?

Når det er sagt så er ikke bilen no særlig bedre, ruser seg fortsatt noen ganger på tomgang og har ustabil tomgang i lyskryss f. eks... Så må nok tilbake igjen... *sukk*

Klutsjwire er forøvrig byttet, og klusjen er MYE lettere :D Anbefales...

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 15 jan 2006, 20:07

Prøv å rens tomgongsmotoren, det kan gjere underverk på tomgongen!

Brukeravatar
matrox N522
MAX BOOST
Innlegg: 2089
Registrert: 14 mar 2005, 01:00
Medlemsnummer: N522
Navn: Eskil Bjerke
Sted: Østre Toten

Legg inn av matrox N522 » 15 jan 2006, 21:47

Bra det ble bedre med ny klutsj wire.
Typisk at det skal være problemer med "nye" biler :x
Saab 9-5 Estate Vector Sport 2005
VW Boble 1200 1963

VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt

Eskil || N522

Svar