Div sm?problemer NG900
Moderator: Moderatorer
- KongerudN344
- MAX BOOST
- Innlegg: 2296
- Registrert: 05 aug 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N344
- Navn: Kenneth Kongerud
- Sted: Fetsund
Div småproblemer NG900
Har nå hatt ny SAAB'en ca ei ukes tid, men er to ting jeg føler at er et "problem" som selger må fikse (har garanti)
1. Temperaturmåleren står ikke midt mellom den blå og rød, men et stykke på nedsiden av midten, er dette normalt?
2. Når jeg har på vifta på 3 og varme i bakruta + speil virker det som om bilen får for lite strøm. Den "boffer" litt når jeg trår inn klutjsen (senker turtallet som for øvrig ligger på 1000 RPM, litt høyt) i f. eks rundkjøringer. Vifta går også merkbart saktere. Og får å ikke snakke om hvis jeg bruker en vindusheis, da slukker nesten lyset i dashbordet. Har også opplevd å trå inn klutsjen i fart og motoren øker til ca 1500 RPM for å gå ned i igjen, i takt med lyset i dahhbordet. Noen som har en aning om hva det kan være? SAAB - huset hadde ingen aning, overrasket? - NOT.
Og hard klutsj, som er kontrolert og funnet i orden... Er vel bare å begynne å trene *sukk*
1. Temperaturmåleren står ikke midt mellom den blå og rød, men et stykke på nedsiden av midten, er dette normalt?
2. Når jeg har på vifta på 3 og varme i bakruta + speil virker det som om bilen får for lite strøm. Den "boffer" litt når jeg trår inn klutjsen (senker turtallet som for øvrig ligger på 1000 RPM, litt høyt) i f. eks rundkjøringer. Vifta går også merkbart saktere. Og får å ikke snakke om hvis jeg bruker en vindusheis, da slukker nesten lyset i dashbordet. Har også opplevd å trå inn klutsjen i fart og motoren øker til ca 1500 RPM for å gå ned i igjen, i takt med lyset i dahhbordet. Noen som har en aning om hva det kan være? SAAB - huset hadde ingen aning, overrasket? - NOT.
Og hard klutsj, som er kontrolert og funnet i orden... Er vel bare å begynne å trene *sukk*
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1749
- Registrert: 23 feb 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N383
- Navn: Lars
- Sted: Drammen
- john n04
- 2.0 bar
- Innlegg: 699
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 004
- Navn: John Arild Berentsen
- Bil: SAAB 9-3SS 1.9TiD 2005
- Sted: Flekkerøy utenfor kristiansand
- Kontakt:
Til spørsmål 2, så skulle jeg tippe på at tomgangsmotoren henger litt, og at du kanskje har en dårlig regulator på dynamoen. De blir jo slitt de og.
Prøv å demontere tomgangsmotoren og gi den en omgang med skikkelig avfetting og wd40. Da burde den komme seg.
Angående klutsjen, så har du wirestyrt, og de er harde
Bare å begynne å trene. Tenk på det positive, så får du jo trent venstrefoten mens du kjører
Håper du finner ut
Prøv å demontere tomgangsmotoren og gi den en omgang med skikkelig avfetting og wd40. Da burde den komme seg.
Angående klutsjen, så har du wirestyrt, og de er harde

Bare å begynne å trene. Tenk på det positive, så får du jo trent venstrefoten mens du kjører

Håper du finner ut
lawicel CanUsb, og Tech2!
- KongerudN344
- MAX BOOST
- Innlegg: 2296
- Registrert: 05 aug 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N344
- Navn: Kenneth Kongerud
- Sted: Fetsund
- Lars E. N378
- 2.0 bar
- Innlegg: 838
- Registrert: 16 feb 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 378
- Bil: Saab 9-5 2,3t 2000
- Sted: Trøndelag
- matrox N522
- MAX BOOST
- Innlegg: 2089
- Registrert: 14 mar 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N522
- Navn: Eskil Bjerke
- Sted: Østre Toten
Om du ikke har levert fra deg bilen ennå, så holder det å skifte klutsj wiren, så blir klutsjen nesten like god som ny
Men, det var ikke godt nok for min da, måtte bytte klutsjen 1 måned etterpå, og da ble pedalen enda lettere.

Men, det var ikke godt nok for min da, måtte bytte klutsjen 1 måned etterpå, og da ble pedalen enda lettere.
Saab 9-5 Estate Vector Sport 2005
VW Boble 1200 1963
VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt
Eskil || N522
VW Boble 1200 1963
VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt
Eskil || N522
- KongerudN344
- MAX BOOST
- Innlegg: 2296
- Registrert: 05 aug 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N344
- Navn: Kenneth Kongerud
- Sted: Fetsund
- matrox N522
- MAX BOOST
- Innlegg: 2089
- Registrert: 14 mar 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N522
- Navn: Eskil Bjerke
- Sted: Østre Toten
- KongerudN344
- MAX BOOST
- Innlegg: 2296
- Registrert: 05 aug 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N344
- Navn: Kenneth Kongerud
- Sted: Fetsund
Har nå hatt bilen på verksted og det ble konstatert at termostaten var gåen, skiftet denne så sluttet lampa og lyse. Men merket ikke noe til at bilen var mer stabil på tomgang av den grunn og dro tilbake, da rengjorde de spjellhuset og sa at dersom det ikke blei bedre måtte de skifte hele huset.
Betyr det at spjellhuset egentlig er modent for utskiftning, men at de prøver og få det til å holde så lenge jeg har garanti på bilen?
Når det er sagt så er ikke bilen no særlig bedre, ruser seg fortsatt noen ganger på tomgang og har ustabil tomgang i lyskryss f. eks... Så må nok tilbake igjen... *sukk*
Klutsjwire er forøvrig byttet, og klusjen er MYE lettere
Anbefales...
Betyr det at spjellhuset egentlig er modent for utskiftning, men at de prøver og få det til å holde så lenge jeg har garanti på bilen?
Når det er sagt så er ikke bilen no særlig bedre, ruser seg fortsatt noen ganger på tomgang og har ustabil tomgang i lyskryss f. eks... Så må nok tilbake igjen... *sukk*
Klutsjwire er forøvrig byttet, og klusjen er MYE lettere

- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
- matrox N522
- MAX BOOST
- Innlegg: 2089
- Registrert: 14 mar 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N522
- Navn: Eskil Bjerke
- Sted: Østre Toten