Backsurge på en liten turbo som inte laddar över 1,5bar är inte så farligt.
Men visst sliter det på turbon, men det är snarare lagren som blir belastade än vingarna på impellern.
Det ska samtidig sägas att det finns turbos som är byggda för att tåla backsurge.
Öppen dump på en bil med luft massemåler ger motorn för mycket bränsle med sotavlagringar i förbränningsrummet som följd.
Det i sin tur kan ge tändningsbank med rasad motor som följd.
Då menar jag att det är bättre att köra med backsurge och renovera turbon vart annat år i stället.
Lagren till turbon är inte så dyra, men att renovera en motor är ganska dyrt och medför en betydligt större arbetsinsatts.
Konklusion: Det är bättre att köra med backsurge på en bil med luftmassemåler än med öppen dump.
MEN, det är min högst personliga åsikt!
Mvh Anders
dump p? og900
Moderator: Moderatorer
- Saab900STCR
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N652
- Navn: Anders Alkevad
- Bil: Ng900 Turbo
- Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund
- Pancho N497
- 2.0 bar
- Sted: Tromsø
er helt enig i deg der.Saab900STCR skrev:Backsurge på en liten turbo som inte laddar över 1,5bar är inte så farligt.
Men visst sliter det på turbon, men det är snarare lagren som blir belastade än vingarna på impellern.
Det ska samtidig sägas att det finns turbos som är byggda för att tåla backsurge.
Öppen dump på en bil med luft massemåler ger motorn för mycket bränsle med sotavlagringar i förbränningsrummet som följd.
Det i sin tur kan ge tändningsbank med rasad motor som följd.
Då menar jag att det är bättre att köra med backsurge och renovera turbon vart annat år i stället.
Lagren till turbon är inte så dyra, men att renovera en motor är ganska dyrt och medför en betydligt större arbetsinsatts.
Konklusion: Det är bättre att köra med backsurge på en bil med luftmassemåler än med öppen dump.
MEN, det är min högst personliga åsikt!
Mvh Anders

2003 9-3ss Aero
[x]1995 NG900SE (SOLGT)
[x]1984 saab 900 T-16 lux edition (SOLGT)
http://www.garaget.org/?car=215189
[x]1995 NG900SE (SOLGT)
[x]1984 saab 900 T-16 lux edition (SOLGT)
http://www.garaget.org/?car=215189
- Saab900STCR
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N652
- Navn: Anders Alkevad
- Bil: Ng900 Turbo
- Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund