dump p? og900

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 20 jan 2006, 15:21

Backsurge på en liten turbo som inte laddar över 1,5bar är inte så farligt.
Men visst sliter det på turbon, men det är snarare lagren som blir belastade än vingarna på impellern.
Det ska samtidig sägas att det finns turbos som är byggda för att tåla backsurge.
Öppen dump på en bil med luft massemåler ger motorn för mycket bränsle med sotavlagringar i förbränningsrummet som följd.
Det i sin tur kan ge tändningsbank med rasad motor som följd.
Då menar jag att det är bättre att köra med backsurge och renovera turbon vart annat år i stället.
Lagren till turbon är inte så dyra, men att renovera en motor är ganska dyrt och medför en betydligt större arbetsinsatts.
Konklusion: Det är bättre att köra med backsurge på en bil med luftmassemåler än med öppen dump.
MEN, det är min högst personliga åsikt!


Mvh Anders
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Brukeravatar
Pancho N497
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 725
Registrert: 15 nov 2003, 01:00
Sted: Tromsø

Legg inn av Pancho N497 » 20 jan 2006, 22:39

Saab900STCR skrev:Backsurge på en liten turbo som inte laddar över 1,5bar är inte så farligt.
Men visst sliter det på turbon, men det är snarare lagren som blir belastade än vingarna på impellern.
Det ska samtidig sägas att det finns turbos som är byggda för att tåla backsurge.
Öppen dump på en bil med luft massemåler ger motorn för mycket bränsle med sotavlagringar i förbränningsrummet som följd.
Det i sin tur kan ge tändningsbank med rasad motor som följd.
Då menar jag att det är bättre att köra med backsurge och renovera turbon vart annat år i stället.
Lagren till turbon är inte så dyra, men att renovera en motor är ganska dyrt och medför en betydligt större arbetsinsatts.
Konklusion: Det är bättre att köra med backsurge på en bil med luftmassemåler än med öppen dump.
MEN, det är min högst personliga åsikt!


Mvh Anders
er helt enig i deg der. :D er klar over at det ikke er bra for motoren, men holder på å bygge en ny motor til bilen så skulle bare teste med dump på denne :D
2003 9-3ss Aero
[x]1995 NG900SE (SOLGT)
[x]1984 saab 900 T-16 lux edition (SOLGT)
http://www.garaget.org/?car=215189

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 21 jan 2006, 04:18

:D
Helt i orden!
Det är ditt eget val, så det är bara att pysa på! :twisted:

Mvh Anders
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Svar