Ettermontering av AC til 900s

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Vilhelmh
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 39
Registrert: 07 jun 2003, 01:00

Ettermontering av AC til 900s

Legg inn av Vilhelmh » 13 okt 2003, 21:13

hei!

Lurte bare på om noen her vet om det er mye som må byttes for å montere ac (eller elektronsik klima) i en 95 mod 900? Holder det å montere ac kompressor å bytte ut panelet, eller må en legge alt av ledninger etc. selv?

mvh
--
#Vilhelm
1995 Saab 900 turbo coupe

Brukeravatar
john n04
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 699
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: 004
Navn: John Arild Berentsen
Bil: SAAB 9-3SS 1.9TiD 2005
Sted: Flekkerøy utenfor kristiansand
Kontakt:

Legg inn av john n04 » 14 okt 2003, 18:16

Hørtes ut som en stoooor jobb :(
Det du trenger er jo alle rør, kompressor, og det elektriske anlegg til AC eller ACC.
I din situasjon ville jeg satset på AC. Da du slipper å bytte hele varmekonsollen i midtkonsollen, med tilhørende dildall. Da ACC er elektrisk styrt, og AC er slik som du har bare med no spjeld til fordamperen til AC. Når du har fått montert alt, så må du oppsøke en kjølemontør/Ac service verksted, for å få dem til å skylle, trykkteste, og fylle på anlegget med gass og olje. Vil bli en dyr fornøyelse. Jeg betalte rundt 2000,- for fylling og trykkprøving. Så kommer jo alt det andre i tilleg. Men for al del: Lykke til! :D
lawicel CanUsb, og Tech2!

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Legg inn av Børre N17 » 15 okt 2003, 21:03

Kjentfolk som gjorde det eller? Hørtes rimelig ut det, jeg trenger en skylling og fylling på TiD'n en gang i vinter. Noe tips om bra verksteder?
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 15 okt 2003, 22:09

Børre N17 skrev:Kjentfolk som gjorde det eller? Hørtes rimelig ut det, jeg trenger en skylling og fylling på TiD'n en gang i vinter. Noe tips om bra verksteder?
For 2k burde det ikkje vere problem med å finne firma som kan fylle R134a...

Brukeravatar
john n04
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 699
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: 004
Navn: John Arild Berentsen
Bil: SAAB 9-3SS 1.9TiD 2005
Sted: Flekkerøy utenfor kristiansand
Kontakt:

Legg inn av john n04 » 16 okt 2003, 16:42

Brukte et firma som heter sangvik service. De hadde en helautomatisk fyllestasjon. Meget fornøyd :lol:
lawicel CanUsb, og Tech2!

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Legg inn av Børre N17 » 16 okt 2003, 16:51

Hjelle, N6 skrev:For 2k burde det ikkje vere problem med å finne firma som kan fylle R134a...
Rens, trykk-testing og fylling overstiger det glatt her i byen ihvertfall...
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

Brukeravatar
Glenn N101
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 391
Registrert: 13 jun 2003, 01:00
Sted: Narvik

Legg inn av Glenn N101 » 16 okt 2003, 17:50

Er ikke dette noe som blir gjennomgått og utført når man er på service da?
Hvis ikke er vel min også forestående til dette kanskje.
nårtid skal dette gjøres.
Det er en 99mod med 71000km på telleren

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 16 okt 2003, 21:17

Børre N17 skrev:
Hjelle, N6 skrev:For 2k burde det ikkje vere problem med å finne firma som kan fylle R134a...
Rens, trykk-testing og fylling overstiger det glatt her i byen ihvertfall...
Ah, noko seier meg at rens er litt jobb... ;)
Men rein fylling er vel nokso billig, rundt 1000-1500, og det gjeld vel på tomt anlegg? Dei fleste verksteda som eg har høyrt om har ein automat-stasjon som testar trykket før fylling, vert det lekasje får en utslag. en får dog ikkje vite kvar det lek somoftast då må en på eit kjøleverksted, og då kostar det nok meir. Og som du seier, rens må nok gjerast av eit kjølefirma...

Brukeravatar
Kristian N70
MAX BOOST
Innlegg: 2016
Registrert: 06 mar 2003, 01:00
Sted: oslo
Kontakt:

Legg inn av Kristian N70 » 16 okt 2003, 21:53

Riktig som Børre sier. Rensen er visst ganske dyr, en eller annen væske som skal brukes der, husker ikke hva det var, men det hørtes IKKE billig ut. Så full pakke med nye filltre+tørkefilter+rens+fylling får nok de store lappene fort bein å gå på....
05 9-5 Vector Estate 2,0t
02 Toyota Yaris type moped

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Legg inn av Børre N17 » 16 okt 2003, 22:15

9-3 Turbo skrev:Er ikke dette noe som blir gjennomgått og utført når man er på service da?
Hvis ikke er vel min også forestående til dette kanskje.
nårtid skal dette gjøres.
Det er en 99mod med 71000km på telleren
Min passerte service uten at def ACC ble påpekt... Så da kan man spørre seg: hva gjøres egentlig utover oljeskift...?
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

Brukeravatar
Glenn N101
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 391
Registrert: 13 jun 2003, 01:00
Sted: Narvik

Legg inn av Glenn N101 » 17 okt 2003, 20:39

Børre N17 skrev:
9-3 Turbo skrev:Er ikke dette noe som blir gjennomgått og utført når man er på service da?
Hvis ikke er vel min også forestående til dette kanskje.
nårtid skal dette gjøres.
Det er en 99mod med 71000km på telleren
Min passerte service uten at def ACC ble påpekt... Så da kan man spørre seg: hva gjøres egentlig utover oljeskift...?
Tror dem fyller spylerveske også :lol:

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Legg inn av Børre N17 » 17 okt 2003, 22:08

For ikke å glemme det viktigste av alt: stempelet i boka... :oops:
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

Brukeravatar
Trond N47
Overload!!!
Innlegg: 1292
Registrert: 04 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 047
Sted: Trondheim

Legg inn av Trond N47 » 28 okt 2003, 09:56

Har ettermontert AC i min 9000 fra 91. Enorm jobb, men verd alt slitet i 38 graders varme i sommer.

ACC kan du bare glemme, da må hele ledningsnettet byttes, samt hele ventilasjonssystemet.

AC kan du ettermontere, lønner seg sikkert å få tak i en brukt sats fra en høgger (ikke fra frontskadet bil). Har tom. hørt om komplette satser som flyttes over med gassen i. Om du tar delene fra en med AC eller ACC spiller ingen rolle, bare bryteren som mangler fra ACC-biler. Styrereleene er visstnok de samme.

Det du trenger er ny vifterem, AC-kompressor (ligger ferdig trekt +ledning der framme), gassledninger, ventilasjonsboks (under frontruta). ACC-bryter, resirkulasjons-bryter, releer, etc.

Lykke til!
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T

Svar