Ettermontering av AC til 900s
Moderator: Moderatorer
Ettermontering av AC til 900s
hei!
Lurte bare på om noen her vet om det er mye som må byttes for å montere ac (eller elektronsik klima) i en 95 mod 900? Holder det å montere ac kompressor å bytte ut panelet, eller må en legge alt av ledninger etc. selv?
mvh
Lurte bare på om noen her vet om det er mye som må byttes for å montere ac (eller elektronsik klima) i en 95 mod 900? Holder det å montere ac kompressor å bytte ut panelet, eller må en legge alt av ledninger etc. selv?
mvh
--
#Vilhelm
1995 Saab 900 turbo coupe
#Vilhelm
1995 Saab 900 turbo coupe
- john n04
- 2.0 bar
- Innlegg: 699
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 004
- Navn: John Arild Berentsen
- Bil: SAAB 9-3SS 1.9TiD 2005
- Sted: Flekkerøy utenfor kristiansand
- Kontakt:
Hørtes ut som en stoooor jobb
Det du trenger er jo alle rør, kompressor, og det elektriske anlegg til AC eller ACC.
I din situasjon ville jeg satset på AC. Da du slipper å bytte hele varmekonsollen i midtkonsollen, med tilhørende dildall. Da ACC er elektrisk styrt, og AC er slik som du har bare med no spjeld til fordamperen til AC. Når du har fått montert alt, så må du oppsøke en kjølemontør/Ac service verksted, for å få dem til å skylle, trykkteste, og fylle på anlegget med gass og olje. Vil bli en dyr fornøyelse. Jeg betalte rundt 2000,- for fylling og trykkprøving. Så kommer jo alt det andre i tilleg. Men for al del: Lykke til!

Det du trenger er jo alle rør, kompressor, og det elektriske anlegg til AC eller ACC.
I din situasjon ville jeg satset på AC. Da du slipper å bytte hele varmekonsollen i midtkonsollen, med tilhørende dildall. Da ACC er elektrisk styrt, og AC er slik som du har bare med no spjeld til fordamperen til AC. Når du har fått montert alt, så må du oppsøke en kjølemontør/Ac service verksted, for å få dem til å skylle, trykkteste, og fylle på anlegget med gass og olje. Vil bli en dyr fornøyelse. Jeg betalte rundt 2000,- for fylling og trykkprøving. Så kommer jo alt det andre i tilleg. Men for al del: Lykke til!

lawicel CanUsb, og Tech2!
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
- Glenn N101
- 1,5 bar
- Innlegg: 391
- Registrert: 13 jun 2003, 01:00
- Sted: Narvik
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Ah, noko seier meg at rens er litt jobb...Børre N17 skrev:Rens, trykk-testing og fylling overstiger det glatt her i byen ihvertfall...Hjelle, N6 skrev:For 2k burde det ikkje vere problem med å finne firma som kan fylle R134a...

Men rein fylling er vel nokso billig, rundt 1000-1500, og det gjeld vel på tomt anlegg? Dei fleste verksteda som eg har høyrt om har ein automat-stasjon som testar trykket før fylling, vert det lekasje får en utslag. en får dog ikkje vite kvar det lek somoftast då må en på eit kjøleverksted, og då kostar det nok meir. Og som du seier, rens må nok gjerast av eit kjølefirma...
- Kristian N70
- MAX BOOST
- Innlegg: 2016
- Registrert: 06 mar 2003, 01:00
- Sted: oslo
- Kontakt:
Riktig som Børre sier. Rensen er visst ganske dyr, en eller annen væske som skal brukes der, husker ikke hva det var, men det hørtes IKKE billig ut. Så full pakke med nye filltre+tørkefilter+rens+fylling får nok de store lappene fort bein å gå på....
05 9-5 Vector Estate 2,0t
02 Toyota Yaris type moped
02 Toyota Yaris type moped
-
- MAX BOOST
- Innlegg: 3628
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N17
- Navn: Børre Midtlien
- Bil: -63 96/-73 99/-76 95
- Sted: Lillehammer
- Kontakt:
Min passerte service uten at def ACC ble påpekt... Så da kan man spørre seg: hva gjøres egentlig utover oljeskift...?9-3 Turbo skrev:Er ikke dette noe som blir gjennomgått og utført når man er på service da?
Hvis ikke er vel min også forestående til dette kanskje.
nårtid skal dette gjøres.
Det er en 99mod med 71000km på telleren
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM
TECH2 // Lawicel & BDM
- Glenn N101
- 1,5 bar
- Innlegg: 391
- Registrert: 13 jun 2003, 01:00
- Sted: Narvik
Tror dem fyller spylerveske ogsåBørre N17 skrev:Min passerte service uten at def ACC ble påpekt... Så da kan man spørre seg: hva gjøres egentlig utover oljeskift...?9-3 Turbo skrev:Er ikke dette noe som blir gjennomgått og utført når man er på service da?
Hvis ikke er vel min også forestående til dette kanskje.
nårtid skal dette gjøres.
Det er en 99mod med 71000km på telleren

- Trond N47
- Overload!!!
- Innlegg: 1292
- Registrert: 04 apr 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 047
- Sted: Trondheim
Har ettermontert AC i min 9000 fra 91. Enorm jobb, men verd alt slitet i 38 graders varme i sommer.
ACC kan du bare glemme, da må hele ledningsnettet byttes, samt hele ventilasjonssystemet.
AC kan du ettermontere, lønner seg sikkert å få tak i en brukt sats fra en høgger (ikke fra frontskadet bil). Har tom. hørt om komplette satser som flyttes over med gassen i. Om du tar delene fra en med AC eller ACC spiller ingen rolle, bare bryteren som mangler fra ACC-biler. Styrereleene er visstnok de samme.
Det du trenger er ny vifterem, AC-kompressor (ligger ferdig trekt +ledning der framme), gassledninger, ventilasjonsboks (under frontruta). ACC-bryter, resirkulasjons-bryter, releer, etc.
Lykke til!
ACC kan du bare glemme, da må hele ledningsnettet byttes, samt hele ventilasjonssystemet.
AC kan du ettermontere, lønner seg sikkert å få tak i en brukt sats fra en høgger (ikke fra frontskadet bil). Har tom. hørt om komplette satser som flyttes over med gassen i. Om du tar delene fra en med AC eller ACC spiller ingen rolle, bare bryteren som mangler fra ACC-biler. Styrereleene er visstnok de samme.
Det du trenger er ny vifterem, AC-kompressor (ligger ferdig trekt +ledning der framme), gassledninger, ventilasjonsboks (under frontruta). ACC-bryter, resirkulasjons-bryter, releer, etc.
Lykke til!
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T