Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
yngve
Legg inn
av yngve » 27 feb 2006, 22:20
Hei
Lurte på et par ting om min ny inn kjøpte 900 taladega turbo 97 mod..
Hva gjør denne bilen 0-100 på ?
Hvilken dempere og fjærer fungerer best på denne bilen?
Hviken dump lager best /høyest lyd,bilen er orginal.
-
Myrt N610
- 2.0 bar

- Innlegg: 955
- Registrert: 15 des 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N610
- Navn: Trym Berge Mathisen (Han første Trym)
- Bil: 9-3 og 9-5
- Sted: Sørumsand
-
Kontakt:
Legg inn
av Myrt N610 » 27 feb 2006, 22:52
Vet at speedparts selger mange typer avlastningsventiler og mange typer dempere og fjærer.
http://www.speedpartsnorway.no
Macarena performance team-member #02
Saab 9-5ss 2,3t '04 | rullende prosjekt.. |
Silver-Surfer
Saab 9-3sc 1,8t '07 | kone/familie racer |
-
Henrik N449
- Overload!!!
- Innlegg: 1943
- Registrert: 10 nov 2004, 01:00
- Sted: Drammen
Legg inn
av Henrik N449 » 01 mar 2006, 10:41
turboXS ventilene er de som lager klart høyest lyd!
nå regner jeg med at du trenger resirkulerende dump,
og da må du kjøpe delnr. D1840 fra speedparts.
Høyere lyd tror jeg ikke du får?
Når det gjelder dempere så har jeg hørt mye godt om gule koni, men har aldri prøvd selv.
Medlemsnr. N449
-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero
Dagens værmelding: Vær snill og grei
-
Jørgen N237
- MAX BOOST
- Innlegg: 6464
- Registrert: 05 jun 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N237
- Navn: Jørgen Tveiterås
- Bil: GM
- Sted: Geiranger, sunnmøre
-
Kontakt:
Legg inn
av Jørgen N237 » 01 mar 2006, 10:57
Henrik N449 skrev:
Når det gjelder dempere så har jeg hørt mye godt om gule koni, men har aldri prøvd selv.
Dette spørs vel hvilken bil de skal på, noen er bra med koni, andre med bilstein,andre igjen med begge deler..
Styrer med DAB og AUX
-
Saab900STCR
- MAX BOOST
- Innlegg: 2211
- Registrert: 07 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N652
- Navn: Anders Alkevad
- Bil: Ng900 Turbo
- Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund
Legg inn
av Saab900STCR » 01 mar 2006, 10:59
T5-bil betyder att du fint kan ha öppen dump!
Jag har gula Koni och progresiva H&R fjädrar från SpeedParts på min bil (1996), det är bland det bästa man kan ha om man inte bygger om till coilovers!
Mvh Anders
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!!

-
john n04
- 2.0 bar

- Innlegg: 699
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 004
- Navn: John Arild Berentsen
- Bil: SAAB 9-3SS 1.9TiD 2005
- Sted: Flekkerøy utenfor kristiansand
-
Kontakt:
Legg inn
av john n04 » 01 mar 2006, 16:03
Holder med 900STCR. Justerbare koni og H&R er veien å gå på ng900.
Ellers med dumpventiler, kan du velge og vrake. TurboXS er nok en av de mest bråkete ventilene på markedet. Ellers kan du jo kjøpe HKS SQV Som også er meget høylytt, dog ganske dyr.
lawicel CanUsb, og Tech2!
-
Morten-N146
- MAX BOOST
- Innlegg: 2227
- Registrert: 01 jul 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N146
- Navn: Morten
- Bil: NG9-5 Aero XWD/OG9-5 2,3t 2002
- Sted: Lillehammer
Legg inn
av Morten-N146 » 01 mar 2006, 17:27
Tror den skal gjøre 0-100 på 8,5 sek. Correct me if I am wrong.
-
matrox N522
- MAX BOOST
- Innlegg: 2089
- Registrert: 14 mar 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N522
- Navn: Eskil Bjerke
- Sted: Østre Toten
Legg inn
av matrox N522 » 01 mar 2006, 17:50
3,2 sek

Saab 9-5 Estate Vector Sport 2005
VW Boble 1200 1963
VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt
Eskil || N522
-
Henrik N449
- Overload!!!
- Innlegg: 1943
- Registrert: 10 nov 2004, 01:00
- Sted: Drammen
Legg inn
av Henrik N449 » 01 mar 2006, 22:05
Freshmaker N237 skrev:Henrik N449 skrev:
Når det gjelder dempere så har jeg hørt mye godt om gule koni, men har aldri prøvd selv.
Dette spørs vel hvilken bil de skal på, noen er bra med koni, andre med bilstein,andre igjen med begge deler..
jepp, var ng900 jeg snakket om nå

Medlemsnr. N449
-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero
Dagens værmelding: Vær snill og grei
-
Runar N403
- 1,5 bar

- Innlegg: 467
- Registrert: 29 mar 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 403
- Navn: Runar Tollan
- Bil: 9000, 9-5
- Sted: Nord-Østerdalen
Legg inn
av Runar N403 » 02 mar 2006, 08:59
Sjøl bruker jeg denne dump ventilen (art nr D1550 på SP)

Den er rimeligere en turboXS sine. Den lager riktignok ikke like mye lyd, men den høres.. Fordelen med denne er at du kan "bygge om" til resirkulerende hvis du blir lei lyden.. Jeg kjører med åpent luftfilter og resirk. Syns lyden blir veldig passe.
Har ingen dårlige erfaringer med denne ennå. Noen andre som bruker denne?
-
Skaten N671
- 2.0 bar

- Innlegg: 985
- Registrert: 14 jan 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N671
- Bil: Saab 900 Aero
- Sted: Tysnes
Legg inn
av Skaten N671 » 03 mar 2006, 20:16
Har du tegning/bilde/skisse + forklaring på korleis ein kan bygga om frå open til resirkulerande?
hadde vore artig å sett, for det er vel helst resirk. som skal brukast på og900...
'82 Saab 99
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5
- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"