Dump+dempere 900

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
yngve

Dump+dempere 900

Legg inn av yngve » 27 feb 2006, 22:20

Hei :!:
Lurte på et par ting om min ny inn kjøpte 900 taladega turbo 97 mod..
Hva gjør denne bilen 0-100 på ?
Hvilken dempere og fjærer fungerer best på denne bilen?
Hviken dump lager best /høyest lyd,bilen er orginal.

Brukeravatar
Myrt N610
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 955
Registrert: 15 des 2004, 01:00
Medlemsnummer: N610
Navn: Trym Berge Mathisen (Han første Trym)
Bil: 9-3 og 9-5
Sted: Sørumsand
Kontakt:

Legg inn av Myrt N610 » 27 feb 2006, 22:52

Vet at speedparts selger mange typer avlastningsventiler og mange typer dempere og fjærer.
http://www.speedpartsnorway.no
Macarena performance team-member #02

Saab 9-5ss 2,3t '04 | rullende prosjekt.. | Silver-Surfer
Saab 9-3sc 1,8t '07 | kone/familie racer |

Brukeravatar
Henrik N449
Overload!!!
Innlegg: 1943
Registrert: 10 nov 2004, 01:00
Sted: Drammen

Legg inn av Henrik N449 » 01 mar 2006, 10:41

turboXS ventilene er de som lager klart høyest lyd!
nå regner jeg med at du trenger resirkulerende dump,
og da må du kjøpe delnr. D1840 fra speedparts.
Høyere lyd tror jeg ikke du får?


Når det gjelder dempere så har jeg hørt mye godt om gule koni, men har aldri prøvd selv.
Medlemsnr. N449

-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero

Dagens værmelding: Vær snill og grei

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 01 mar 2006, 10:57

Henrik N449 skrev:
Når det gjelder dempere så har jeg hørt mye godt om gule koni, men har aldri prøvd selv.
Dette spørs vel hvilken bil de skal på, noen er bra med koni, andre med bilstein,andre igjen med begge deler..
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 01 mar 2006, 10:59

T5-bil betyder att du fint kan ha öppen dump!
Jag har gula Koni och progresiva H&R fjädrar från SpeedParts på min bil (1996), det är bland det bästa man kan ha om man inte bygger om till coilovers!

Mvh Anders
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Brukeravatar
john n04
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 699
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: 004
Navn: John Arild Berentsen
Bil: SAAB 9-3SS 1.9TiD 2005
Sted: Flekkerøy utenfor kristiansand
Kontakt:

Legg inn av john n04 » 01 mar 2006, 16:03

Holder med 900STCR. Justerbare koni og H&R er veien å gå på ng900.
Ellers med dumpventiler, kan du velge og vrake. TurboXS er nok en av de mest bråkete ventilene på markedet. Ellers kan du jo kjøpe HKS SQV Som også er meget høylytt, dog ganske dyr.
lawicel CanUsb, og Tech2!

Brukeravatar
Morten-N146
MAX BOOST
Innlegg: 2227
Registrert: 01 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: N146
Navn: Morten
Bil: NG9-5 Aero XWD/OG9-5 2,3t 2002
Sted: Lillehammer

Legg inn av Morten-N146 » 01 mar 2006, 17:27

Tror den skal gjøre 0-100 på 8,5 sek. Correct me if I am wrong.
NG9-5 Aero T4 XWD 2010 Hirsch: http://www.garaget.org/?car=333137
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048

Brukeravatar
matrox N522
MAX BOOST
Innlegg: 2089
Registrert: 14 mar 2005, 01:00
Medlemsnummer: N522
Navn: Eskil Bjerke
Sted: Østre Toten

Legg inn av matrox N522 » 01 mar 2006, 17:50

3,2 sek :roll:
Saab 9-5 Estate Vector Sport 2005
VW Boble 1200 1963

VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt

Eskil || N522

Brukeravatar
Henrik N449
Overload!!!
Innlegg: 1943
Registrert: 10 nov 2004, 01:00
Sted: Drammen

Legg inn av Henrik N449 » 01 mar 2006, 22:05

Freshmaker N237 skrev:
Henrik N449 skrev:
Når det gjelder dempere så har jeg hørt mye godt om gule koni, men har aldri prøvd selv.
Dette spørs vel hvilken bil de skal på, noen er bra med koni, andre med bilstein,andre igjen med begge deler..
jepp, var ng900 jeg snakket om nå ;)
Medlemsnr. N449

-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero

Dagens værmelding: Vær snill og grei

Brukeravatar
Runar N403
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 467
Registrert: 29 mar 2005, 01:00
Medlemsnummer: 403
Navn: Runar Tollan
Bil: 9000, 9-5
Sted: Nord-Østerdalen

Legg inn av Runar N403 » 02 mar 2006, 08:59

Sjøl bruker jeg denne dump ventilen (art nr D1550 på SP)
Bilde
Den er rimeligere en turboXS sine. Den lager riktignok ikke like mye lyd, men den høres.. Fordelen med denne er at du kan "bygge om" til resirkulerende hvis du blir lei lyden.. Jeg kjører med åpent luftfilter og resirk. Syns lyden blir veldig passe.
Har ingen dårlige erfaringer med denne ennå. Noen andre som bruker denne?
Why drive a car, when you can pilote a SAAB ?
Saab 9-5 Estate 2,3t M02
Saab 9000t Airflow M88

Brukeravatar
Skaten N671
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 985
Registrert: 14 jan 2005, 01:00
Medlemsnummer: N671
Bil: Saab 900 Aero
Sted: Tysnes

Legg inn av Skaten N671 » 03 mar 2006, 20:16

Har du tegning/bilde/skisse + forklaring på korleis ein kan bygga om frå open til resirkulerande?

hadde vore artig å sett, for det er vel helst resirk. som skal brukast på og900...
'82 Saab 99
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5


- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"

Svar