9000 89 m/ ACC vifte som går for fult

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
kevin86
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 306
Registrert: 25 mar 2006, 15:31
Medlemsnummer: N659
Navn: kevin Utsi
Bil: Saab 95 Vector
Kontakt:

9000 89 m/ ACC vifte som går for fult

Legg inn av kevin86 » 25 mar 2006, 15:32

Har nylig kjøpt en 9000 som har en kupevifte som går for fult uansett. Tar jeg ut sikringen til ACC så går vifta fortsatt. Noe råd eller tips? Takker for alle svar=)
Arbeidsbil: VW Transporter 08
Privat: Saab 95 02 Vector Estate
Saab 93SS 05 TID

Brukeravatar
turbokai
Innlegg: 20
Registrert: 27 okt 2005, 19:09
Sted: Asker Norge

Legg inn av turbokai » 25 mar 2006, 16:08

Det er etter all sansynlighet reostaten som er gåen. Reostaten er ett komponent som det sitter motstander i. Den sitter montert på viftehuset langt nede på venste side. For å komme til må du demontere plast deksler mellom front ruta og motor rommet og den sorte metallplaten som sitter vertikalt mot motor rommet. Komponentet sitter under en svart colaboks lignede sak. Reostaten tror jeg koster ca 700.- kr
Turbokai N570 Asker
9000cc turbo -87 solgt
9000 cs-93 solgt
9000cse 2.3 t ++-94
9-5 estate2.3 t speedparts steg 3+-99
Ng900 prosjekt-94

TurboLars N383
Overload!!!
Innlegg: 1749
Registrert: 23 feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: N383
Navn: Lars
Sted: Drammen

Legg inn av TurboLars N383 » 25 mar 2006, 16:09

Motstanden kanskje :?
STCN #383

- 2003 9-5 Aero pamperstralle |LarsEdition

Brukeravatar
kevin86
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 306
Registrert: 25 mar 2006, 15:31
Medlemsnummer: N659
Navn: kevin Utsi
Bil: Saab 95 Vector
Kontakt:

Legg inn av kevin86 » 25 mar 2006, 17:01

Har sjekka prisen med saab huset på ensjøvn. 1500-1600kr sa en på verksted... men til venstre når man sitter i bilen eller ser forfra? Tusen takk=)
Arbeidsbil: VW Transporter 08
Privat: Saab 95 02 Vector Estate
Saab 93SS 05 TID

Brukeravatar
turbokai
Innlegg: 20
Registrert: 27 okt 2005, 19:09
Sted: Asker Norge

Legg inn av turbokai » 25 mar 2006, 20:12

Det er når du ser bilen forfra.....
Turbokai N570 Asker
9000cc turbo -87 solgt
9000 cs-93 solgt
9000cse 2.3 t ++-94
9-5 estate2.3 t speedparts steg 3+-99
Ng900 prosjekt-94

Brukeravatar
turbokai
Innlegg: 20
Registrert: 27 okt 2005, 19:09
Sted: Asker Norge

Legg inn av turbokai » 25 mar 2006, 20:14

Kom på en annen sak. Du må ha motstand/ reostat fra en cc. Jeg fikk en til en cs og den er ikke lik.
Turbokai N570 Asker
9000cc turbo -87 solgt
9000 cs-93 solgt
9000cse 2.3 t ++-94
9-5 estate2.3 t speedparts steg 3+-99
Ng900 prosjekt-94

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 25 mar 2006, 21:10

men viften går ikke på fullt uansett hvilket trinn det er hvis motstanden er gåen.. Den går bare på høyeste trinn, resten funker ikke isåfall. Sånn var det ihvertfall på min 9000.. Selv loddet jeg på en ny motstand..
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
kevin86
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 306
Registrert: 25 mar 2006, 15:31
Medlemsnummer: N659
Navn: kevin Utsi
Bil: Saab 95 Vector
Kontakt:

Legg inn av kevin86 » 26 mar 2006, 01:05

Så det går ann å ta den ut og lodde på en ny motstand hvis du har acc? Eller reostat? Og hvor kan jeg få tak i det?
Arbeidsbil: VW Transporter 08
Privat: Saab 95 02 Vector Estate
Saab 93SS 05 TID

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 26 mar 2006, 09:31

Reknar med du har ACC (automatisk klima) sidan du skriv det i emnet.
Den motstanden du meinar Freshmaker er då den som sit bak brytaren som en justerar farta på vifta med om en har manuellt system. Har en ACC har en ikkje denne motstanden bak panelet.
Feilsøking på eldre ACC er visstnok artige greier :)

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 26 mar 2006, 09:45

Hjelle, N6 skrev:Reknar med du har ACC (automatisk klima) sidan du skriv det i emnet.
Den motstanden du meinar Freshmaker er då den som sit bak brytaren som en justerar farta på vifta med om en har manuellt system. Har en ACC har en ikkje denne motstanden bak panelet.
Feilsøking på eldre ACC er visstnok artige greier :)

Jeg hadde ikke ac/acc, men hadde en motstand i viftehuset i akvariet, denne jeg snakker om.. Og ja, denne gikk å lodde, men man må ha en tempertauravhengig motstand, dvs. den må ikke bli for varm når man lodder.. Jeg satt med trykkluft for å blåse på etter lodding..
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
kevin86
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 306
Registrert: 25 mar 2006, 15:31
Medlemsnummer: N659
Navn: kevin Utsi
Bil: Saab 95 Vector
Kontakt:

Legg inn av kevin86 » 26 mar 2006, 12:08

Hjelle, N6 skrev:Reknar med du har ACC (automatisk klima) sidan du skriv det i emnet.
Den motstanden du meinar Freshmaker er då den som sit bak brytaren som en justerar farta på vifta med om en har manuellt system. Har en ACC har en ikkje denne motstanden bak panelet.
Feilsøking på eldre ACC er visstnok artige greier :)
Men er nok ikke selve acc panelet som må gjøres noe med siden jeg tok ut sikringen og vifta gikk fortsatt:-/ Er vell den greia som ligger under venstre viskerarm et sted? det mente jo saabhuset, men tror dere det er noe å spare på å kjøpe den i sverige?
Arbeidsbil: VW Transporter 08
Privat: Saab 95 02 Vector Estate
Saab 93SS 05 TID

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 26 mar 2006, 12:29

Ligger en motstand i viftehuset.. Jeg hadde kjøpt brukt..
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 26 mar 2006, 13:43

Freshmaker N237 skrev:Ligger en motstand i viftehuset.. Jeg hadde kjøpt brukt..
Viktig å skille mellom AC og ACC så folk ikke blir villedet...

På biler med AC/vanlig varmeapparat så sitter det motstander i viftehuset.
På biler med ACC så sitter det en reostat, den sitter ikke i viftehuset men er festet på ac-pakken lenger til venstre (sett forfra). Reostaten må skiftes om den er ødelagt, den kan ikke repareres.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
kevin86
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 306
Registrert: 25 mar 2006, 15:31
Medlemsnummer: N659
Navn: kevin Utsi
Bil: Saab 95 Vector
Kontakt:

Legg inn av kevin86 » 26 mar 2006, 15:17

TT N12 skrev:
Freshmaker N237 skrev:Ligger en motstand i viftehuset.. Jeg hadde kjøpt brukt..
Viktig å skille mellom AC og ACC så folk ikke blir villedet...

På biler med AC/vanlig varmeapparat så sitter det motstander i viftehuset.
På biler med ACC så sitter det en reostat, den sitter ikke i viftehuset men er festet på ac-pakken lenger til venstre (sett forfra). Reostaten må skiftes om den er ødelagt, den kan ikke repareres.
Skjønner, da var det enklere å forstå. Men får man tak i det i sverige billigere enn i norge?
Arbeidsbil: VW Transporter 08
Privat: Saab 95 02 Vector Estate
Saab 93SS 05 TID

Brukeravatar
kevin86
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 306
Registrert: 25 mar 2006, 15:31
Medlemsnummer: N659
Navn: kevin Utsi
Bil: Saab 95 Vector
Kontakt:

Legg inn av kevin86 » 26 mar 2006, 22:37

Eller er det noe sted i norge som selger saab deler billigere enn saab huset?
Arbeidsbil: VW Transporter 08
Privat: Saab 95 02 Vector Estate
Saab 93SS 05 TID

Svar