900 2,1 motor

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Peter
Overload!!!
Innlegg: 1357
Registrert: 07 apr 2006, 18:10
Medlemsnummer: 813
Navn: Peter Strandmoe
Bil: '01 9-3 Aero
Sted: Sandefjord

900 2,1 motor

Legg inn av Peter » 11 apr 2006, 09:57

Og900 2,1 motoren, hva er egentlig forskjellen på denne og vanlig 2,0?

Erdenne motoren dårligere enn 2,0-en siden ingen bruker denne til trimming, bare enkelte deler fra den?

På forhånd takk.
N813
'75 96 v4 Rallybil Prosjekt
'80 96 v4 Jubileum Prosjekt
'88 900 Aero Prosjekt
'90 900 Aero Delebil
'96 9000 Aero Grom bilen - solgt
'01 9-3 Aero "Gulingen"

Griffin N430
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 762
Registrert: 24 mai 2004, 01:00

Legg inn av Griffin N430 » 11 apr 2006, 10:32

2,1l motoren (B212) har større borring enn den vanlige B202 motoren, samt annen topp og innsug med bedre "flow"

Grunnen til at den ikke blir brukt til trimming er vel at den har såpass høy kompresjon, og at det er vanskelig å få tak i "orginale" saab lavkompresjonsstempler som passer den borringa...

Men det er mange som bruker topp og innsug fra B212 på sin B202 ved trimming. Dette passer rett over...! Er også samme toppen på den gamle 9000 motoren (B234, "longhead")

ut218
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 473
Registrert: 23 apr 2004, 01:00
Sted: Tromsø

Legg inn av ut218 » 11 apr 2006, 11:33

Mener å ha hørt at selve sylinderveggen i 2,1 liter er noe forsterket siden den er borret mer opp. Noen som nevnte det på stcs.
2002 9-5 Aero automat

Brukeravatar
Mortimer-N18
Overload!!!
Innlegg: 1101
Registrert: 21 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: 18
Navn: Morten Fjeldberg
Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Mortimer-N18 » 11 apr 2006, 11:43

Det er en annen støp i 2,1liter blokka, så den har mindre kjølekanaler rundt sylindrene slik at det kjøler dårligere, men den har like tjukke sylindervegger som 2literen. Det er noen i Sverige som bruker denne blokka å trimme på for å få 2,4 og 2,5liters motor. Vet også om en heftig motor som har beholdt volumet på 2,1liter.

Så det går ann, men det er bedre å bruke en 2liter med bare toppen og innsuget fra 2,1. Da slipper du å bruke tusenhvis av kroner på stempler og råder for å få det til å passe i tillegg til at du får bedre kjøling i en 2 liter. Noe som er ganske essensiellt hvis du skal ha en motor som holder en stund.
Morten alias Mortimer
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 11 apr 2006, 17:16

SAAB testa vel ut denne motoren med turboladding, dei kom vel fram til det Mortimer skriv, altså at motoren fikk for dårlig kjøling.

Grunnen til at den er lite brukt er nok at en får mykje større effektauke ved å bruke ein tolters turbomotor enn å fille med å håre opp 2.1-en.

Svar