Og900 2,1 motoren, hva er egentlig forskjellen på denne og vanlig 2,0?
Erdenne motoren dårligere enn 2,0-en siden ingen bruker denne til trimming, bare enkelte deler fra den?
På forhånd takk.
900 2,1 motor
Moderator: Moderatorer
- Peter
- Overload!!!
- Innlegg: 1357
- Registrert: 07 apr 2006, 18:10
- Medlemsnummer: 813
- Navn: Peter Strandmoe
- Bil: '01 9-3 Aero
- Sted: Sandefjord
900 2,1 motor
N813
'75 96 v4 Rallybil Prosjekt
'80 96 v4 Jubileum Prosjekt
'88 900 Aero Prosjekt
'90 900 Aero Delebil
'96 9000 Aero Grom bilen - solgt
'01 9-3 Aero "Gulingen"
'75 96 v4 Rallybil Prosjekt
'80 96 v4 Jubileum Prosjekt
'88 900 Aero Prosjekt
'90 900 Aero Delebil
'96 9000 Aero Grom bilen - solgt
'01 9-3 Aero "Gulingen"
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 762
- Registrert: 24 mai 2004, 01:00
2,1l motoren (B212) har større borring enn den vanlige B202 motoren, samt annen topp og innsug med bedre "flow"
Grunnen til at den ikke blir brukt til trimming er vel at den har såpass høy kompresjon, og at det er vanskelig å få tak i "orginale" saab lavkompresjonsstempler som passer den borringa...
Men det er mange som bruker topp og innsug fra B212 på sin B202 ved trimming. Dette passer rett over...! Er også samme toppen på den gamle 9000 motoren (B234, "longhead")
Grunnen til at den ikke blir brukt til trimming er vel at den har såpass høy kompresjon, og at det er vanskelig å få tak i "orginale" saab lavkompresjonsstempler som passer den borringa...
Men det er mange som bruker topp og innsug fra B212 på sin B202 ved trimming. Dette passer rett over...! Er også samme toppen på den gamle 9000 motoren (B234, "longhead")
- Mortimer-N18
- Overload!!!
- Innlegg: 1101
- Registrert: 21 jul 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 18
- Navn: Morten Fjeldberg
- Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
- Sted: Sarpsborg
- Kontakt:
Det er en annen støp i 2,1liter blokka, så den har mindre kjølekanaler rundt sylindrene slik at det kjøler dårligere, men den har like tjukke sylindervegger som 2literen. Det er noen i Sverige som bruker denne blokka å trimme på for å få 2,4 og 2,5liters motor. Vet også om en heftig motor som har beholdt volumet på 2,1liter.
Så det går ann, men det er bedre å bruke en 2liter med bare toppen og innsuget fra 2,1. Da slipper du å bruke tusenhvis av kroner på stempler og råder for å få det til å passe i tillegg til at du får bedre kjøling i en 2 liter. Noe som er ganske essensiellt hvis du skal ha en motor som holder en stund.
Så det går ann, men det er bedre å bruke en 2liter med bare toppen og innsuget fra 2,1. Da slipper du å bruke tusenhvis av kroner på stempler og råder for å få det til å passe i tillegg til at du får bedre kjøling i en 2 liter. Noe som er ganske essensiellt hvis du skal ha en motor som holder en stund.
Morten alias Mortimer
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt: