Lekkasje i kjølesystem

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Fredrik N707
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 104
Registrert: 25 jul 2006, 03:23
Sted: Drammen

Lekkasje i kjølesystem

Legg inn av Fredrik N707 » 25 jul 2006, 03:41

Hei!

Kjøpte meg nylig en 1995mod Saab 9000 CS 2,3 Turbo og har vært veldig fornøyd inntil for en ukes tid siden da jeg oppdaget at det bobler/renner kjølevæske ut av lokket på ekspansjonstanken etter å ha kjørt litt.

Dette etterlater ofte ganske store dammer av kjølevæske (med normal farge) under bilen og resulterer i at jeg heletiden må etterfylle kjølevæske.

Det kan tydlig høres en boblende lyd når man åpner panseret etter kjøring, og jeg tror jeg har klart å lokalisere lyden til slangen som går fra motoren til radiatoren.

Når jeg åpner lokket til ekspansjonstanken for å forhindre at mer væske renner over kan jeg tydelig se at det ryker fordi væsken er varm.

Temperaturmåleren inne i bilen viser aldri at motoren er for varm, og temperaturen ser tilsynelatende ganske normal ut, annet enn at den kanskje viser litt for lite i forhold til det som er normalt etter å ha kjørt en stund, men alikevel går radiator vifta nesten alltid når jeg stopper bilen.

Det kan også til tider lukte en svak anelse av kjølevæske i kupeen når jeg har på aircondition / vifte, men dette er ikke alltid tilfelle.

Det er ingen tegn på hvit eksos, og jeg blir heller ikke fuktig hvis jeg holder handa forran eksosen mens motoren er igang.

Har lest litt og synes dette minner om symptomene til en gåen toppakning.

Hva mener dere dette være ? Og hvor mye vil det koste å reparere ?

Finnes det eventuellt noen tester jeg kan foreta meg for å prøve å finne ut med stor sikkerhet hva dette kommer av ?

På forhånd takk!

Ottar N398
Overload!!!
Innlegg: 1961
Registrert: 22 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: 398
Navn: Ottar Amdal
Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
Sted: Skjæveland

Legg inn av Ottar N398 » 25 jul 2006, 07:31

synes ikke symtomene ligna så mye jeg.. Ligna mer på en gåen termostat eller luft i systemet :wink:
Har du røken topppakning skal du vel ha vann i olja så sjekk om peilepinnen har litt guffen gul smørje på seg
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05

Brukeravatar
Kristian N70
MAX BOOST
Innlegg: 2016
Registrert: 06 mar 2003, 01:00
Sted: oslo
Kontakt:

Legg inn av Kristian N70 » 25 jul 2006, 08:00

Nja, ikke helt riktig Eliah.
På min var det ikke vann i oljen og ikke synlig hvit eksos, men man kunne se at det boblet luft i den tynne slangen fra radiatoren og opp i ekspansjonskaret.
Topp pakningen hadde "råtnet"/gått i oppløsning ved sylinder 4 og trykket luft inn i vannkanalen der. Ble et jævla trykk og 4 sprukne vannslanger.

Det beste er å få et verksted som var Co- måler til å teste for deg.

Det kan jo være vannpumpa som ikke sirkulerer og, vannet blir da liggende og koke et sted i motoren og da skapes det jo luft og trykk.

Holder en knapp på topp-pakning jeg.
05 9-5 Vector Estate 2,0t
02 Toyota Yaris type moped

Ottar N398
Overload!!!
Innlegg: 1961
Registrert: 22 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: 398
Navn: Ottar Amdal
Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
Sted: Skjæveland

Legg inn av Ottar N398 » 25 jul 2006, 08:31

Ok glem det jeg sa.. jeg "trodde" det var slik men lærer enda.. :lol:
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05

Brukeravatar
Fredrik N707
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 104
Registrert: 25 jul 2006, 03:23
Sted: Drammen

Legg inn av Fredrik N707 » 25 jul 2006, 11:06

Har ikke sett tendenser til vann i olja, olje i ekspansjonstank eller sprukne slanger.
Har heller egentlig ikke sett noen veldig synlige luftbobler, men jeg har sett noen bittesmå bobleaktige ting (kan sammenliknes med kullsyre som går oppover i en brusflaske) noen ganger, men det er sjelden.

Skal prøve å få kompresjons testet den idag.

Kan det være termostaten som ikke åpner ?
Ettersom temperaturmåleren er lenger ned mot kald enn varm, selv om radiator vifta går hver gang jeg stopper bilen ?

Ottar N398
Overload!!!
Innlegg: 1961
Registrert: 22 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: 398
Navn: Ottar Amdal
Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
Sted: Skjæveland

Legg inn av Ottar N398 » 25 jul 2006, 11:54

Tenkte egentlig på det som du sier at de kan være termostaten som ikke er helt god fordi den ikke åpner skikkelig.
Kjølevifta vil jo starte hvis radiatoren blir for varm da den har egen termostat på radiatoren og er ikke termostaten åpen vil du få dårlig sirkulasjon.. Ellers så kan det være vannpumpa som Kristian sa
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 25 jul 2006, 12:23

Eliah skrev: Kjølevifta vil jo starte hvis radiatoren blir for varm da den har egen termostat på radiatoren og er ikke termostaten åpen vil du få dårlig sirkulasjon..
Nope.... Vifta på CS fra og med M95 styres av den samme temperaturføleren som sitter på termostathuset og gir info til temperaturmåleren/EDU.

Kjenn etter om det er ekstra høyt trykk på kjøleslangene slik at de er ekstra harde og som Kristian sier kjør innom et verksted å få målt co'en i kjøleveska. Når det gjelder lukt i kupe'en så er det ikke uvanlig med defekt varmeapparatregister på 9000 og har du høyt trykk på vannet så vil det lekke enda mere.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Kristian N70
MAX BOOST
Innlegg: 2016
Registrert: 06 mar 2003, 01:00
Sted: oslo
Kontakt:

Legg inn av Kristian N70 » 25 jul 2006, 14:56

stigma skrev:men jeg har sett noen bittesmå bobleaktige ting (kan sammenliknes med kullsyre som går oppover i en brusflaske) noen ganger, men det er sjelden.
Akkurat slik det begynnte hos meg og...
05 9-5 Vector Estate 2,0t
02 Toyota Yaris type moped

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 25 jul 2006, 15:10

Jeg holder også en knapp på at det lekker trykk fra en sylinder. Men det er ikke sikkert toppakninga er gåen for det! Etterdra toppa di, kanskje det blir tett da! Dette problemet har jeg nemlig hatt selv. Se "FAQ generelt" om å etterdra topp, har skrevet om det der.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Fredrik N707
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 104
Registrert: 25 jul 2006, 03:23
Sted: Drammen

Legg inn av Fredrik N707 » 25 jul 2006, 21:28

Har byttet termostat idag, samt renset hele kjølesystemet og luftet.

Fant senere ut at det faktisk kommer veldig små mengder vann ut av eksosen (endepotta), samt at det til tider bobler opp av ekspansjonstanken og lukter en anelse eksos :(

Kompressjonstestet også alle sylinderne og målte følgende:

Sylinder 1: 11.3 bar
Sylinder 2: 11.2 bar
Sylinder 3: 11.2 bar
Sylinder 4: 11.0 bar

Dette ble riktignok målt med et meter fra biltema, så det er vel ikke akkurat de mest nøyaktige målingene.

Hvor mye kompressjon er vanlig å ha i en 2,3 16V turbo motor ?

Dette tyder vel veldig på at det er toppakningen som er gåen, og at det kommer vann inn i forbrenningskammeret ? :(

Hvor mye vil dette koste å reparere, og hva vil bli den rimligste løsningen ?

Takk for alle svar hittil!

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 25 jul 2006, 22:54

Billigst er det selvsagt om det holder å etterdra toppen! Se FAQ, som sagt i tidl. innlegg.

Men må du bytte så koster ny toppakning til kortmotoren kr 248,- hos http://www.speedpartsnorway.no

I tillegg kan det være greit å bytte kamkjede når du først skal løfte av toppen, kommer an på hvor langt den har gått. Kjøp delt kjede med lås, så er det enkelt.

Du trenger: pipe for torx, til topplokksboltene
Torx til DI-kassetten
Momentnøkkel
Kjedelåsen låser du med en rørtang og en stoppskive (vanlig kjedeverktøy blir for stort)

EDIT: Å levere den inn på verksted for å bytte toppakning er dyrt! Her snakker vi flere tusenlapper..
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Fredrik N707
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 104
Registrert: 25 jul 2006, 03:23
Sted: Drammen

Legg inn av Fredrik N707 » 26 jul 2006, 03:23

Tusen hjertelig takk for alle svar!

Satser på å bytte toppakning selv iløpet av kort tid.
Hvor krevende er et bytte av toppakning ?
Hvor lang tid må jeg regne med, og hvilke utgifter ?

Vil det lønne seg og også sende ventilene inn til sliping sammen med toppen ?

Hadde virkelig satt pris på om noen kunne skrevet litt om hva som er viktig og passe på, og om mulig også en liten fremgangsmåte.

Beklager virkelig at jeg spør så mye, men jeg er helt avhengig av å ha en fungerende bil i tiden fremover.

Edit: Hvor skadelig er det å kjøre korte turer med gåen toppakning om jeg passer på å etterfylle vann frem til jeg får byttet ?
M06 Saab 9-5 Vector
(x) M97 Saab 9000 Jubileum 2,0T
(x) M95 Saab 9000 2,3T

Brukeravatar
Kristian N70
MAX BOOST
Innlegg: 2016
Registrert: 06 mar 2003, 01:00
Sted: oslo
Kontakt:

Legg inn av Kristian N70 » 26 jul 2006, 07:39

Topp-pakningsbytte er ikke så ekstremt vanskelig, det tar bare endel tid.

Men om du ikke har vært så mye borti det å skru på bil før, så kan det nok være en ide å alliere seg med noen som du kan gjøre det sammen med, og skaffe f.eks. Haynes boka.

Tror jeg brukte et par kvelder+ når jeg byttet på min og900.
Plansliping av toppen bør gjøres, samt bytte av boltene til eksosmanifold (de har en lei tendens til å ryke), og nye pakninger der det trengs.

Pakningssettet (sotningssats) ligger vel på ca 400, plansliping +-1000 ettersom hva som må gjøres, og sikkert noe mer småplukk som sikkert kommer i tillegg.

Kjør minst mulig du, pluttselig ryker den totalt og du blir stående et sted.
05 9-5 Vector Estate 2,0t
02 Toyota Yaris type moped

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 26 jul 2006, 10:54

Kristian N70 skrev: bytte av boltene til eksosmanifold (de har en lei tendens til å ryke
Kjøp mutterkløyver på biltema, så slipper du problemet.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Ystei
Innlegg: 5
Registrert: 06 jul 2006, 15:18

Legg inn av Ystei » 01 aug 2006, 13:21

Hvordan går det med prosjektet?

Svar