Lekkasje i kjølesystem
Moderator: Moderatorer
- Fredrik N707
- 0.7 bar
- Innlegg: 104
- Registrert: 25 jul 2006, 03:23
- Sted: Drammen
Lekkasje i kjølesystem
Hei!
Kjøpte meg nylig en 1995mod Saab 9000 CS 2,3 Turbo og har vært veldig fornøyd inntil for en ukes tid siden da jeg oppdaget at det bobler/renner kjølevæske ut av lokket på ekspansjonstanken etter å ha kjørt litt.
Dette etterlater ofte ganske store dammer av kjølevæske (med normal farge) under bilen og resulterer i at jeg heletiden må etterfylle kjølevæske.
Det kan tydlig høres en boblende lyd når man åpner panseret etter kjøring, og jeg tror jeg har klart å lokalisere lyden til slangen som går fra motoren til radiatoren.
Når jeg åpner lokket til ekspansjonstanken for å forhindre at mer væske renner over kan jeg tydelig se at det ryker fordi væsken er varm.
Temperaturmåleren inne i bilen viser aldri at motoren er for varm, og temperaturen ser tilsynelatende ganske normal ut, annet enn at den kanskje viser litt for lite i forhold til det som er normalt etter å ha kjørt en stund, men alikevel går radiator vifta nesten alltid når jeg stopper bilen.
Det kan også til tider lukte en svak anelse av kjølevæske i kupeen når jeg har på aircondition / vifte, men dette er ikke alltid tilfelle.
Det er ingen tegn på hvit eksos, og jeg blir heller ikke fuktig hvis jeg holder handa forran eksosen mens motoren er igang.
Har lest litt og synes dette minner om symptomene til en gåen toppakning.
Hva mener dere dette være ? Og hvor mye vil det koste å reparere ?
Finnes det eventuellt noen tester jeg kan foreta meg for å prøve å finne ut med stor sikkerhet hva dette kommer av ?
På forhånd takk!
Kjøpte meg nylig en 1995mod Saab 9000 CS 2,3 Turbo og har vært veldig fornøyd inntil for en ukes tid siden da jeg oppdaget at det bobler/renner kjølevæske ut av lokket på ekspansjonstanken etter å ha kjørt litt.
Dette etterlater ofte ganske store dammer av kjølevæske (med normal farge) under bilen og resulterer i at jeg heletiden må etterfylle kjølevæske.
Det kan tydlig høres en boblende lyd når man åpner panseret etter kjøring, og jeg tror jeg har klart å lokalisere lyden til slangen som går fra motoren til radiatoren.
Når jeg åpner lokket til ekspansjonstanken for å forhindre at mer væske renner over kan jeg tydelig se at det ryker fordi væsken er varm.
Temperaturmåleren inne i bilen viser aldri at motoren er for varm, og temperaturen ser tilsynelatende ganske normal ut, annet enn at den kanskje viser litt for lite i forhold til det som er normalt etter å ha kjørt en stund, men alikevel går radiator vifta nesten alltid når jeg stopper bilen.
Det kan også til tider lukte en svak anelse av kjølevæske i kupeen når jeg har på aircondition / vifte, men dette er ikke alltid tilfelle.
Det er ingen tegn på hvit eksos, og jeg blir heller ikke fuktig hvis jeg holder handa forran eksosen mens motoren er igang.
Har lest litt og synes dette minner om symptomene til en gåen toppakning.
Hva mener dere dette være ? Og hvor mye vil det koste å reparere ?
Finnes det eventuellt noen tester jeg kan foreta meg for å prøve å finne ut med stor sikkerhet hva dette kommer av ?
På forhånd takk!
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1961
- Registrert: 22 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 398
- Navn: Ottar Amdal
- Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
- Sted: Skjæveland
synes ikke symtomene ligna så mye jeg.. Ligna mer på en gåen termostat eller luft i systemet 
Har du røken topppakning skal du vel ha vann i olja så sjekk om peilepinnen har litt guffen gul smørje på seg

Har du røken topppakning skal du vel ha vann i olja så sjekk om peilepinnen har litt guffen gul smørje på seg
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05
9-5 Estate 2,0t M05
- Kristian N70
- MAX BOOST
- Innlegg: 2016
- Registrert: 06 mar 2003, 01:00
- Sted: oslo
- Kontakt:
Nja, ikke helt riktig Eliah.
På min var det ikke vann i oljen og ikke synlig hvit eksos, men man kunne se at det boblet luft i den tynne slangen fra radiatoren og opp i ekspansjonskaret.
Topp pakningen hadde "råtnet"/gått i oppløsning ved sylinder 4 og trykket luft inn i vannkanalen der. Ble et jævla trykk og 4 sprukne vannslanger.
Det beste er å få et verksted som var Co- måler til å teste for deg.
Det kan jo være vannpumpa som ikke sirkulerer og, vannet blir da liggende og koke et sted i motoren og da skapes det jo luft og trykk.
Holder en knapp på topp-pakning jeg.
På min var det ikke vann i oljen og ikke synlig hvit eksos, men man kunne se at det boblet luft i den tynne slangen fra radiatoren og opp i ekspansjonskaret.
Topp pakningen hadde "råtnet"/gått i oppløsning ved sylinder 4 og trykket luft inn i vannkanalen der. Ble et jævla trykk og 4 sprukne vannslanger.
Det beste er å få et verksted som var Co- måler til å teste for deg.
Det kan jo være vannpumpa som ikke sirkulerer og, vannet blir da liggende og koke et sted i motoren og da skapes det jo luft og trykk.
Holder en knapp på topp-pakning jeg.
05 9-5 Vector Estate 2,0t
02 Toyota Yaris type moped
02 Toyota Yaris type moped
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1961
- Registrert: 22 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 398
- Navn: Ottar Amdal
- Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
- Sted: Skjæveland
- Fredrik N707
- 0.7 bar
- Innlegg: 104
- Registrert: 25 jul 2006, 03:23
- Sted: Drammen
Har ikke sett tendenser til vann i olja, olje i ekspansjonstank eller sprukne slanger.
Har heller egentlig ikke sett noen veldig synlige luftbobler, men jeg har sett noen bittesmå bobleaktige ting (kan sammenliknes med kullsyre som går oppover i en brusflaske) noen ganger, men det er sjelden.
Skal prøve å få kompresjons testet den idag.
Kan det være termostaten som ikke åpner ?
Ettersom temperaturmåleren er lenger ned mot kald enn varm, selv om radiator vifta går hver gang jeg stopper bilen ?
Har heller egentlig ikke sett noen veldig synlige luftbobler, men jeg har sett noen bittesmå bobleaktige ting (kan sammenliknes med kullsyre som går oppover i en brusflaske) noen ganger, men det er sjelden.
Skal prøve å få kompresjons testet den idag.
Kan det være termostaten som ikke åpner ?
Ettersom temperaturmåleren er lenger ned mot kald enn varm, selv om radiator vifta går hver gang jeg stopper bilen ?
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1961
- Registrert: 22 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 398
- Navn: Ottar Amdal
- Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
- Sted: Skjæveland
Tenkte egentlig på det som du sier at de kan være termostaten som ikke er helt god fordi den ikke åpner skikkelig.
Kjølevifta vil jo starte hvis radiatoren blir for varm da den har egen termostat på radiatoren og er ikke termostaten åpen vil du få dårlig sirkulasjon.. Ellers så kan det være vannpumpa som Kristian sa
Kjølevifta vil jo starte hvis radiatoren blir for varm da den har egen termostat på radiatoren og er ikke termostaten åpen vil du få dårlig sirkulasjon.. Ellers så kan det være vannpumpa som Kristian sa
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05
9-5 Estate 2,0t M05
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Nope.... Vifta på CS fra og med M95 styres av den samme temperaturføleren som sitter på termostathuset og gir info til temperaturmåleren/EDU.Eliah skrev: Kjølevifta vil jo starte hvis radiatoren blir for varm da den har egen termostat på radiatoren og er ikke termostaten åpen vil du få dårlig sirkulasjon..
Kjenn etter om det er ekstra høyt trykk på kjøleslangene slik at de er ekstra harde og som Kristian sier kjør innom et verksted å få målt co'en i kjøleveska. Når det gjelder lukt i kupe'en så er det ikke uvanlig med defekt varmeapparatregister på 9000 og har du høyt trykk på vannet så vil det lekke enda mere.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
- Kristian N70
- MAX BOOST
- Innlegg: 2016
- Registrert: 06 mar 2003, 01:00
- Sted: oslo
- Kontakt:
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Jeg holder også en knapp på at det lekker trykk fra en sylinder. Men det er ikke sikkert toppakninga er gåen for det! Etterdra toppa di, kanskje det blir tett da! Dette problemet har jeg nemlig hatt selv. Se "FAQ generelt" om å etterdra topp, har skrevet om det der.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Fredrik N707
- 0.7 bar
- Innlegg: 104
- Registrert: 25 jul 2006, 03:23
- Sted: Drammen
Har byttet termostat idag, samt renset hele kjølesystemet og luftet.
Fant senere ut at det faktisk kommer veldig små mengder vann ut av eksosen (endepotta), samt at det til tider bobler opp av ekspansjonstanken og lukter en anelse eksos
Kompressjonstestet også alle sylinderne og målte følgende:
Sylinder 1: 11.3 bar
Sylinder 2: 11.2 bar
Sylinder 3: 11.2 bar
Sylinder 4: 11.0 bar
Dette ble riktignok målt med et meter fra biltema, så det er vel ikke akkurat de mest nøyaktige målingene.
Hvor mye kompressjon er vanlig å ha i en 2,3 16V turbo motor ?
Dette tyder vel veldig på at det er toppakningen som er gåen, og at det kommer vann inn i forbrenningskammeret ?
Hvor mye vil dette koste å reparere, og hva vil bli den rimligste løsningen ?
Takk for alle svar hittil!
Fant senere ut at det faktisk kommer veldig små mengder vann ut av eksosen (endepotta), samt at det til tider bobler opp av ekspansjonstanken og lukter en anelse eksos

Kompressjonstestet også alle sylinderne og målte følgende:
Sylinder 1: 11.3 bar
Sylinder 2: 11.2 bar
Sylinder 3: 11.2 bar
Sylinder 4: 11.0 bar
Dette ble riktignok målt med et meter fra biltema, så det er vel ikke akkurat de mest nøyaktige målingene.
Hvor mye kompressjon er vanlig å ha i en 2,3 16V turbo motor ?
Dette tyder vel veldig på at det er toppakningen som er gåen, og at det kommer vann inn i forbrenningskammeret ?

Hvor mye vil dette koste å reparere, og hva vil bli den rimligste løsningen ?
Takk for alle svar hittil!
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Billigst er det selvsagt om det holder å etterdra toppen! Se FAQ, som sagt i tidl. innlegg.
Men må du bytte så koster ny toppakning til kortmotoren kr 248,- hos http://www.speedpartsnorway.no
I tillegg kan det være greit å bytte kamkjede når du først skal løfte av toppen, kommer an på hvor langt den har gått. Kjøp delt kjede med lås, så er det enkelt.
Du trenger: pipe for torx, til topplokksboltene
Torx til DI-kassetten
Momentnøkkel
Kjedelåsen låser du med en rørtang og en stoppskive (vanlig kjedeverktøy blir for stort)
EDIT: Å levere den inn på verksted for å bytte toppakning er dyrt! Her snakker vi flere tusenlapper..
Men må du bytte så koster ny toppakning til kortmotoren kr 248,- hos http://www.speedpartsnorway.no
I tillegg kan det være greit å bytte kamkjede når du først skal løfte av toppen, kommer an på hvor langt den har gått. Kjøp delt kjede med lås, så er det enkelt.
Du trenger: pipe for torx, til topplokksboltene
Torx til DI-kassetten
Momentnøkkel
Kjedelåsen låser du med en rørtang og en stoppskive (vanlig kjedeverktøy blir for stort)
EDIT: Å levere den inn på verksted for å bytte toppakning er dyrt! Her snakker vi flere tusenlapper..
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Fredrik N707
- 0.7 bar
- Innlegg: 104
- Registrert: 25 jul 2006, 03:23
- Sted: Drammen
Tusen hjertelig takk for alle svar!
Satser på å bytte toppakning selv iløpet av kort tid.
Hvor krevende er et bytte av toppakning ?
Hvor lang tid må jeg regne med, og hvilke utgifter ?
Vil det lønne seg og også sende ventilene inn til sliping sammen med toppen ?
Hadde virkelig satt pris på om noen kunne skrevet litt om hva som er viktig og passe på, og om mulig også en liten fremgangsmåte.
Beklager virkelig at jeg spør så mye, men jeg er helt avhengig av å ha en fungerende bil i tiden fremover.
Edit: Hvor skadelig er det å kjøre korte turer med gåen toppakning om jeg passer på å etterfylle vann frem til jeg får byttet ?
Satser på å bytte toppakning selv iløpet av kort tid.
Hvor krevende er et bytte av toppakning ?
Hvor lang tid må jeg regne med, og hvilke utgifter ?
Vil det lønne seg og også sende ventilene inn til sliping sammen med toppen ?
Hadde virkelig satt pris på om noen kunne skrevet litt om hva som er viktig og passe på, og om mulig også en liten fremgangsmåte.
Beklager virkelig at jeg spør så mye, men jeg er helt avhengig av å ha en fungerende bil i tiden fremover.
Edit: Hvor skadelig er det å kjøre korte turer med gåen toppakning om jeg passer på å etterfylle vann frem til jeg får byttet ?
M06 Saab 9-5 Vector
(x) M97 Saab 9000 Jubileum 2,0T
(x) M95 Saab 9000 2,3T
(x) M97 Saab 9000 Jubileum 2,0T
(x) M95 Saab 9000 2,3T
- Kristian N70
- MAX BOOST
- Innlegg: 2016
- Registrert: 06 mar 2003, 01:00
- Sted: oslo
- Kontakt:
Topp-pakningsbytte er ikke så ekstremt vanskelig, det tar bare endel tid.
Men om du ikke har vært så mye borti det å skru på bil før, så kan det nok være en ide å alliere seg med noen som du kan gjøre det sammen med, og skaffe f.eks. Haynes boka.
Tror jeg brukte et par kvelder+ når jeg byttet på min og900.
Plansliping av toppen bør gjøres, samt bytte av boltene til eksosmanifold (de har en lei tendens til å ryke), og nye pakninger der det trengs.
Pakningssettet (sotningssats) ligger vel på ca 400, plansliping +-1000 ettersom hva som må gjøres, og sikkert noe mer småplukk som sikkert kommer i tillegg.
Kjør minst mulig du, pluttselig ryker den totalt og du blir stående et sted.
Men om du ikke har vært så mye borti det å skru på bil før, så kan det nok være en ide å alliere seg med noen som du kan gjøre det sammen med, og skaffe f.eks. Haynes boka.
Tror jeg brukte et par kvelder+ når jeg byttet på min og900.
Plansliping av toppen bør gjøres, samt bytte av boltene til eksosmanifold (de har en lei tendens til å ryke), og nye pakninger der det trengs.
Pakningssettet (sotningssats) ligger vel på ca 400, plansliping +-1000 ettersom hva som må gjøres, og sikkert noe mer småplukk som sikkert kommer i tillegg.
Kjør minst mulig du, pluttselig ryker den totalt og du blir stående et sted.
05 9-5 Vector Estate 2,0t
02 Toyota Yaris type moped
02 Toyota Yaris type moped
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Kjøp mutterkløyver på biltema, så slipper du problemet.Kristian N70 skrev: bytte av boltene til eksosmanifold (de har en lei tendens til å ryke
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan