Turbo gikk til H.......

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Vorpenes N459
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 261
Registrert: 23 mai 2005, 01:00
Medlemsnummer: 459
Navn: Lasse Vorpenes
Bil: Saab 9-3ss 1,8t M03
Sted: Trondheim

Turbo gikk til H.......

Legg inn av Vorpenes N459 » 23 okt 2006, 20:27

Turboen gikk til helsikke i dag... plystrett noe jævlig frammi motorrommet og noen stygge lyder, så kom verdens største røyksky bak meg :lol:

Jeg skrudde ut turboen når jeg kom hjem fra arbeid! Akslingen inni turboen hadde knekt tvers av, og skovlehjulene var helt knuste! akslingen var helt utslitt så!

Men dette er vel normalt etter 170k på telleren om turboen ikke har blitt skiftet før?
Sist redigert av Vorpenes N459 den 24 okt 2006, 20:37, redigert 1 gang totalt.
Saab 900 T8 1987 // 1bar// Jt 3" (solgt)
Saab 900 Turbo 1995 (Solgt)
Saab 9-3ss 1,8t 2003

Lasse N459

Brukeravatar
Morten-N146
MAX BOOST
Innlegg: 2227
Registrert: 01 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: N146
Navn: Morten
Bil: NG9-5 Aero XWD/OG9-5 2,3t 2002
Sted: Lillehammer

Re: Turbo gikk til H.......

Legg inn av Morten-N146 » 23 okt 2006, 20:46

vorlas_N459 skrev:Turboen gikk til helsikke i dag... plystrett noe jævlig frammi motorrommet og noen stygge lyder, så kom verden størster røyksky bak meg :lol:

Jeg skrudde ut turboen når jeg kom hjem fra arbeid! Akslingen inni turboen hadde knekt tvers av, og skovlehjulene var helt knuste! akslingen var helt utslitt så!

Men dette er vel normalt etter 170k på telleren om turboen ikke har blitt skiftet før?
Normalt er det ikke. Min hadde gått 389000 uten at den hadde vært skiftet da jeg solgte den, og i dag har den vel gått rundt 420000. :wink:
NG9-5 Aero T4 XWD 2010 Hirsch: http://www.garaget.org/?car=333137
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048

Brukeravatar
Vorpenes N459
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 261
Registrert: 23 mai 2005, 01:00
Medlemsnummer: 459
Navn: Lasse Vorpenes
Bil: Saab 9-3ss 1,8t M03
Sted: Trondheim

Legg inn av Vorpenes N459 » 23 okt 2006, 21:18

oida :lol:
Saab 900 T8 1987 // 1bar// Jt 3" (solgt)
Saab 900 Turbo 1995 (Solgt)
Saab 9-3ss 1,8t 2003

Lasse N459

Brukeravatar
Surbotaab N369
Overload!!!
Innlegg: 1612
Registrert: 01 des 2004, 01:00
Medlemsnummer: 369
Sted:

Legg inn av Surbotaab N369 » 23 okt 2006, 21:39

har du org dump?

Har vel vært endel tilfeller der stempelet i dumpen på en eller annen måte har detti ut og havna inni turboen....

Bare ett tips du burde sjekke...

Brukeravatar
Vorpenes N459
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 261
Registrert: 23 mai 2005, 01:00
Medlemsnummer: 459
Navn: Lasse Vorpenes
Bil: Saab 9-3ss 1,8t M03
Sted: Trondheim

Legg inn av Vorpenes N459 » 23 okt 2006, 21:56

oi.. der sa du noe! skovlehjulene var jo ganske herpa så! jeg skudde jo turboen fra hverandre, men fant ikke noe inni der! får sjekke dumpen i morra, den er orginal ja
Saab 900 T8 1987 // 1bar// Jt 3" (solgt)
Saab 900 Turbo 1995 (Solgt)
Saab 9-3ss 1,8t 2003

Lasse N459

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 23 okt 2006, 22:16

håper da inderlig ikke at det var kaldluft-sida som gikk gaiken.. da har du et helsikes rensearbeid PLUSS at du kan ha fått en HEL hau med fremmedlegemer inni motoren.. og JA.. det er ganske så unormalt av en turbo og takke for seg så tidlig.. mulig den ikke har fått tilstrekkekig med smøring.. var oljekanalene mye sota igjenn?? uansett er det KJIPT som fy!
Håper det ordner seg...

Mvh Pål :D
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
Vorpenes N459
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 261
Registrert: 23 mai 2005, 01:00
Medlemsnummer: 459
Navn: Lasse Vorpenes
Bil: Saab 9-3ss 1,8t M03
Sted: Trondheim

Legg inn av Vorpenes N459 » 23 okt 2006, 22:29

motoren hadde jo spruta ut en hel del olje fra "utluftinga" på toppen! og turboen hadde jo rikelig med olje! men akslingen på turboen va helt nedslitt.. rundt omkring 1mm++! merkelig etter 170k
Saab 900 T8 1987 // 1bar// Jt 3" (solgt)
Saab 900 Turbo 1995 (Solgt)
Saab 9-3ss 1,8t 2003

Lasse N459

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 23 okt 2006, 22:30

Husk å rengöra även "cobran" och luft filtret det händer att delar slås tillbaka den vägen också!
Så, noga rengöring er meget viktigt efter turbohaverier!!

Mvh
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Svar