Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
Vorpenes N459
- 1.2 bar

- Innlegg: 261
- Registrert: 23 mai 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 459
- Navn: Lasse Vorpenes
- Bil: Saab 9-3ss 1,8t M03
- Sted: Trondheim
Legg inn
av Vorpenes N459 » 23 okt 2006, 20:27
Turboen gikk til helsikke i dag... plystrett noe jævlig frammi motorrommet og noen stygge lyder, så kom verdens største røyksky bak meg
Jeg skrudde ut turboen når jeg kom hjem fra arbeid! Akslingen inni turboen hadde knekt tvers av, og skovlehjulene var helt knuste! akslingen var helt utslitt så!
Men dette er vel normalt etter 170k på telleren om turboen ikke har blitt skiftet før?
Sist redigert av
Vorpenes N459 den 24 okt 2006, 20:37, redigert 1 gang totalt.
Saab 900 T8 1987 // 1bar// Jt 3" (solgt)
Saab 900 Turbo 1995 (Solgt)
Saab 9-3ss 1,8t 2003
Lasse N459
-
Morten-N146
- MAX BOOST
- Innlegg: 2227
- Registrert: 01 jul 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N146
- Navn: Morten
- Bil: NG9-5 Aero XWD/OG9-5 2,3t 2002
- Sted: Lillehammer
Legg inn
av Morten-N146 » 23 okt 2006, 20:46
vorlas_N459 skrev:Turboen gikk til helsikke i dag... plystrett noe jævlig frammi motorrommet og noen stygge lyder, så kom verden størster røyksky bak meg
Jeg skrudde ut turboen når jeg kom hjem fra arbeid! Akslingen inni turboen hadde knekt tvers av, og skovlehjulene var helt knuste! akslingen var helt utslitt så!
Men dette er vel normalt etter 170k på telleren om turboen ikke har blitt skiftet før?
Normalt er det ikke. Min hadde gått 389000 uten at den hadde vært skiftet da jeg solgte den, og i dag har den vel gått rundt 420000.

-
Vorpenes N459
- 1.2 bar

- Innlegg: 261
- Registrert: 23 mai 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 459
- Navn: Lasse Vorpenes
- Bil: Saab 9-3ss 1,8t M03
- Sted: Trondheim
Legg inn
av Vorpenes N459 » 23 okt 2006, 21:18
oida

Saab 900 T8 1987 // 1bar// Jt 3" (solgt)
Saab 900 Turbo 1995 (Solgt)
Saab 9-3ss 1,8t 2003
Lasse N459
-
Surbotaab N369
- Overload!!!
- Innlegg: 1612
- Registrert: 01 des 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 369
- Sted: Bø
Legg inn
av Surbotaab N369 » 23 okt 2006, 21:39
har du org dump?
Har vel vært endel tilfeller der stempelet i dumpen på en eller annen måte har detti ut og havna inni turboen....
Bare ett tips du burde sjekke...
-
Vorpenes N459
- 1.2 bar

- Innlegg: 261
- Registrert: 23 mai 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 459
- Navn: Lasse Vorpenes
- Bil: Saab 9-3ss 1,8t M03
- Sted: Trondheim
Legg inn
av Vorpenes N459 » 23 okt 2006, 21:56
oi.. der sa du noe! skovlehjulene var jo ganske herpa så! jeg skudde jo turboen fra hverandre, men fant ikke noe inni der! får sjekke dumpen i morra, den er orginal ja
Saab 900 T8 1987 // 1bar// Jt 3" (solgt)
Saab 900 Turbo 1995 (Solgt)
Saab 9-3ss 1,8t 2003
Lasse N459
-
Pål N526
- MAX BOOST
- Innlegg: 3615
- Registrert: 19 mar 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 526
Legg inn
av Pål N526 » 23 okt 2006, 22:16
håper da inderlig ikke at det var kaldluft-sida som gikk gaiken.. da har du et helsikes rensearbeid PLUSS at du kan ha fått en HEL hau med fremmedlegemer inni motoren.. og JA.. det er ganske så unormalt av en turbo og takke for seg så tidlig.. mulig den ikke har fått tilstrekkekig med smøring.. var oljekanalene mye sota igjenn?? uansett er det KJIPT som fy!
Håper det ordner seg...
Mvh Pål

-
Vorpenes N459
- 1.2 bar

- Innlegg: 261
- Registrert: 23 mai 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 459
- Navn: Lasse Vorpenes
- Bil: Saab 9-3ss 1,8t M03
- Sted: Trondheim
Legg inn
av Vorpenes N459 » 23 okt 2006, 22:29
motoren hadde jo spruta ut en hel del olje fra "utluftinga" på toppen! og turboen hadde jo rikelig med olje! men akslingen på turboen va helt nedslitt.. rundt omkring 1mm++! merkelig etter 170k
Saab 900 T8 1987 // 1bar// Jt 3" (solgt)
Saab 900 Turbo 1995 (Solgt)
Saab 9-3ss 1,8t 2003
Lasse N459
-
Saab900STCR
- MAX BOOST
- Innlegg: 2211
- Registrert: 07 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N652
- Navn: Anders Alkevad
- Bil: Ng900 Turbo
- Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund
Legg inn
av Saab900STCR » 23 okt 2006, 22:30
Husk å rengöra även "cobran" och luft filtret det händer att delar slås tillbaka den vägen också!
Så, noga rengöring er meget viktigt efter turbohaverier!!
Mvh
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!!
