Bensinpumpe rele problemer

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
aleks888
Innlegg: 9
Registrert: 31 okt 2006, 01:17
Sted: Molde

Bensinpumpe rele problemer

Legg inn av aleks888 » 31 okt 2006, 01:35

Heisann!

Har noen spørsmål angående bensinpumpe rele,
Jeg har en 87 mod 900 T8 som jeg har hatt store problemer med i det siste, bilen driver og stopper hele tiden (bensinpumpa stopper) og er veldig vanskelig å få i gang igjen, det virker som om releet til bensinpumpa er "treigt", det har vanskeligheter for å slå seg inn.
Målte styrestrømmen til releet og fikk bare 8-9 volt.
er dette normalt?
hvor kommer styrestrømmen fra?

Noen som vet hvordan å teste et slik rele?


forslag til problemløsing mottas med åpne armer

Mvh Aleks

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

Legg inn av Petter 900 T » 31 okt 2006, 08:57

Byttelåne relè med en annen Saab 900 (de fleste er like)

Eller "jump" hovedstrømmen i boksen, KUN for test!!!

Petter

8-9 volt er ikke bra, men hvilken stikker har det, hva er lading/batterispenning?

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 31 okt 2006, 10:48

hvis du bare har 8.9 volts, så har du et elendig batteri, eller et SERRIØST jordingsproblem... prøv å finn ut av spenninga før du begynner å bytte komponenter.. skal være 12 volts der..
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
Trond N47
Overload!!!
Innlegg: 1292
Registrert: 04 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 047
Sted: Trondheim

Legg inn av Trond N47 » 31 okt 2006, 11:55

Styrestrømmen trenger ikke å være 12 V. Styrestrømmen til bensinpumpereleet kommer fra - på starteren og fra - på tennspolen såvidt jeg husker. Når starteren går koples pumpa inn, når så coilen begynner å jobbe så hentes minus-styrestrøm derfra. Pluss til relestyringen antar jeg at en tenningstyrt.

På denne måten vil bensinpumpa stoppe hvis motoren stopper. Det som er viktig er at du har 12V på pluss-strømmen til pumpa (30). Mål spenningen over bensinpumpas kontakter mens noen kjører starteren.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T

aleks888
Innlegg: 9
Registrert: 31 okt 2006, 01:17
Sted: Molde

Legg inn av aleks888 » 31 okt 2006, 17:08

Jeg har prøvd å tjuvkobla pumpa gjennom boksen og da går den fint.

måler 14 volt alle andre steder enn på styrestrømmen.

fikk foresten start på bilen igjen, tappet litt på releet med fingeren og bilen døde på flekken. prøvde dette flere ganger og det samme skjedde hver gang, ut i fra dette regner jeg med at det er releet som er gåent.

aleks888
Innlegg: 9
Registrert: 31 okt 2006, 01:17
Sted: Molde

Legg inn av aleks888 » 05 nov 2006, 03:49

jepp det var releet som hadde tatt kvelden, var jammen ikke billig, måtte ut med 1500 kr,

men nå har bilen fått det for seg at den skal fjuske,
den kutter helt i ca 1 sek før den går igjen, skjer bare 4-5 ganger per mil,
noen som vet hva det kan ha seg?

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 05 nov 2006, 13:51

aleks888 skrev:jepp det var releet som hadde tatt kvelden, var jammen ikke billig, måtte ut med 1500 kr,
WTF?? Finnes jo releer i massevis på skroten, plukk selv, så koster det nesten ingen ting.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

aleks888
Innlegg: 9
Registrert: 31 okt 2006, 01:17
Sted: Molde

Legg inn av aleks888 » 05 nov 2006, 20:48

skroten var det første stedet jeg sjekket, var null saabdeler der...


Edit... når det er sagt så får vi heller ikke lov å gå å plukke selv lenger.. hvorfor er uvisst..

Svar