9-5 Ta ut batteriet
Moderator: Moderatorer
- Stalfa
- Overload!!!
- Innlegg: 1269
- Registrert: 23 feb 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 682
- Navn: Stian
- Bil: '03 9-5 2.3t Estate
- Sted: Oslo, Ski
9-5 Ta ut batteriet
Hvilke verktøy trenger man?
Har ikke akkurat verktøyet og bilen på samme plass, så jeg tenkte å spare meg et par gå turer dersom noen hadde det i hodet eller en url e.l.
Har ikke akkurat verktøyet og bilen på samme plass, så jeg tenkte å spare meg et par gå turer dersom noen hadde det i hodet eller en url e.l.
Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Det er vel ingen fasit på hva man trenger, du klarer deg fint med en leatherman om du vil...
Skal prøve å tenke ut hva som kan trengs av vanlig verktøy;
Jeg ser ikke for meg akkurat hvordan batteriet i 9-5 er festet, men jeg har vært i mange rare biler og skiftet batteri.
Jeg ville hatt med meg;
-Et lite fastnøkkelsett til å løsne mutrene på batteriklemmene (stort sett 10mm eller 13mm). Eventuelt et lite pipesett.
-En liten skiftenøkkel i tilfelle... Kan f.eks. være grei til å holde igjen med når du løsner mutrene på klemmene om nødvendig.
-Et skrujern av hver sort (flatt og stjerne). Ingen spesielle formål men alltid greit å ha
-En tang. Samme formål som skrujernet.
Stort sett innholdet i Saab-orginalverktøyet mitt med andre ord
Skal prøve å tenke ut hva som kan trengs av vanlig verktøy;
Jeg ser ikke for meg akkurat hvordan batteriet i 9-5 er festet, men jeg har vært i mange rare biler og skiftet batteri.
Jeg ville hatt med meg;
-Et lite fastnøkkelsett til å løsne mutrene på batteriklemmene (stort sett 10mm eller 13mm). Eventuelt et lite pipesett.
-En liten skiftenøkkel i tilfelle... Kan f.eks. være grei til å holde igjen med når du løsner mutrene på klemmene om nødvendig.
-Et skrujern av hver sort (flatt og stjerne). Ingen spesielle formål men alltid greit å ha

-En tang. Samme formål som skrujernet.
Stort sett innholdet i Saab-orginalverktøyet mitt med andre ord

M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Du treng også leddnøkkel evt. pipe med forlengar til å løyse batteriet ifrå batterikassa. Er ein mutter som du skruar ut, då får du laus ein brakett som "låser" batteriet. Er usikker på dimensjon, men har for meg at den er 10mm.
Ellers er det vel vanligast med 10mm (fastnøkkel/leddnøkkel/pipe) for å løyse batteriklemmene ifrå polane.
Sjølv har eg kjøpt ein kort fastnøkkel med skrallefunksjon for dette formål, funkar kanon. Kostar vel 40-50 kroner på Biltema for ein slik.
Ellers er det vel vanligast med 10mm (fastnøkkel/leddnøkkel/pipe) for å løyse batteriklemmene ifrå polane.
Sjølv har eg kjøpt ein kort fastnøkkel med skrallefunksjon for dette formål, funkar kanon. Kostar vel 40-50 kroner på Biltema for ein slik.
- Stalfa
- Overload!!!
- Innlegg: 1269
- Registrert: 23 feb 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 682
- Navn: Stian
- Bil: '03 9-5 2.3t Estate
- Sted: Oslo, Ski
Takker for tips.
Skrudde ut batteriet i går og satte det inn i morges.
Gjordet som følgende:
1. Fjernet dekselet over batteriet. Trenger ikke noe verktøy for det.
2. Løsnet feste for reimen som ligger over beltet. Det var en skru med størrelse 13mm. Den hadde ikke noe løs mutter på undersiden, men en som var fast i batteriholderen, så man slipper å miste mutteren ned i motorrommet.
3. Løsnet minus polen med en 10mm fast nøkkel.
4. Løsnet pluss polen med en 10mm fast nøkkel.
5. La reimen til side og løftet ut batteriet.
Både 10mm og 13mm skruene sitter slik til at det er en fordel med kopp fremfor fastnøkkel.
Det var dyr-tungt. Det er iallefall ikke kjøreegenskaper som er i fokus når man plasserer noe så tungt så langt fremme i motorrommet.
Skrudde ut batteriet i går og satte det inn i morges.
Gjordet som følgende:
1. Fjernet dekselet over batteriet. Trenger ikke noe verktøy for det.
2. Løsnet feste for reimen som ligger over beltet. Det var en skru med størrelse 13mm. Den hadde ikke noe løs mutter på undersiden, men en som var fast i batteriholderen, så man slipper å miste mutteren ned i motorrommet.
3. Løsnet minus polen med en 10mm fast nøkkel.
4. Løsnet pluss polen med en 10mm fast nøkkel.
5. La reimen til side og løftet ut batteriet.
Både 10mm og 13mm skruene sitter slik til at det er en fordel med kopp fremfor fastnøkkel.
Det var dyr-tungt. Det er iallefall ikke kjøreegenskaper som er i fokus når man plasserer noe så tungt så langt fremme i motorrommet.
Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector
- Morten-N146
- MAX BOOST
- Innlegg: 2227
- Registrert: 01 jul 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N146
- Navn: Morten
- Bil: NG9-5 Aero XWD/OG9-5 2,3t 2002
- Sted: Lillehammer
Det er viktig som Stalfa her sier at man løsner minuspolen først og setter den på igjen sist. Ellers kortslutter du batteriet hvis du kommer inn på godset med en redskapen. (og gjett om jeg har gjort det mange ganger
)

NG9-5 Aero T4 XWD 2010 Hirsch: http://www.garaget.org/?car=333137
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
YeppWhite-N146 skrev:Det er viktig som Stalfa her sier at man løsner minuspolen først og setter den på igjen sist. Ellers kortslutter du batteriet hvis du kommer inn på godset med en redskapen. (og gjett om jeg har gjort det mange ganger)

Edit; forresten, det er like viktig å gjøre det i motsatt rekkefølge når batteriet skal på igjen. Plusspolen først, så minuspolen.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
- Johan N828
- MAX BOOST
- Innlegg: 2414
- Registrert: 28 aug 2006, 17:18
- Medlemsnummer: 828
- Navn: Johan H
- Sted: Bærum
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Jess, bilbatterier er ypperlige sveiseapparater de, skiftenøkler smelter som smørJohanH skrev:Fett at den ble sveiset fast da:P Har akkuratt tatt av batteriet på min og900. Veldig enkelt og fort gjort.


M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
- Johan N828
- MAX BOOST
- Innlegg: 2414
- Registrert: 28 aug 2006, 17:18
- Medlemsnummer: 828
- Navn: Johan H
- Sted: Bærum
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen