ET 33 til og900 RONAL-felger *haster*

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Saabfan
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 951
Registrert: 17 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: N1227
Bil: Saab 9-5 AERO Estate
Sted: Oslo

ET 33 til og900 RONAL-felger *haster*

Legg inn av Saabfan » 15 apr 2007, 22:15

Tenkte å se på disse

http://finn.no/finn/bap/object?finnkode ... s=4&tot=41

i morgen. De har stått på en 900 fra 89. Men det står ET 33 på dem. Felgene har visst vært på bilen siden den var ny. Har liggende noen andre felger med ET 33 med 195/65/15 og de subbet nedi bak litt for ofte med litt last!

Noen som har disse på og900?? Har det noe å si at det er RONAL eller er ET 33 det samme uansett.?
9-5 2.0t VECTOR ESTATE MY02 -> NÅ FULLBLODS AERO!
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05

9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Re: ET 33 til og900 RONAL-felger *haster*

Legg inn av Eirik N396 » 15 apr 2007, 22:22

Saabfan skrev:Tenkte å se på disse

http://finn.no/finn/bap/object?finnkode ... s=4&tot=41

i morgen. De har stått på en 900 fra 89. Men det står ET 33 på dem. Felgene har visst vært på bilen siden den var ny. Har liggende noen andre felger med ET 33 med 195/65/15 og de subbet nedi bak litt for ofte med litt last!

Noen som har disse på og900?? Har det noe å si at det er RONAL eller er ET 33 det samme uansett.?
ET33 er det samme uansett. Tror RONAL laget mange felger for Saab på den tida, står det i de fleste har jeg inntrykk av ihvertfall. Vet ikke om disse vil subbe, men tror du isåfall bør tenke på demper/fjærbytte kanskje? Ellers burde det også gjøre susen å gå litt ned i profil.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 15 apr 2007, 22:26

De passer, men det skal være 195/60 15 originalt på og900.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 15 apr 2007, 22:28

Ingvar N629 skrev:De passer, men det skal være 195/60 15 originalt på og900.
Med den dimensjonen passer det ihvertfall.. Jeg vet..
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 15 apr 2007, 22:35

Ingvar N629 skrev:De passer, men det skal være 195/60 15 originalt på og900.
Ganske sikker på at 185/65-15 er "like originalt" ?

Ifølge min instruksjonbok for 900 -88:
Felger og dekk

(...)

Dekkdimensjoner:

- 900, 900c 175/70-15
- 900i 185/65-15
- 900 Turbo 8(noen varianter) 185/65-15
- 900 Turbo 8 (noen varianter), 900 Turbo 16, 900 cab 195/60-15

Anbefalte vinterdekk:
- Felg 5,5" *15 175/70-15
185/65-15
Men 195/65-15 er tydeligvis ikke "rett" uansett :)
Sist redigert av Eirik N396 den 15 apr 2007, 22:36, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Saabfan
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 951
Registrert: 17 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: N1227
Bil: Saab 9-5 AERO Estate
Sted: Oslo

Legg inn av Saabfan » 15 apr 2007, 22:36

Hmmm, det står i vognkortet at det skal være 185/65/15 eller 185/60/15, husker ikke helt....

Men jeg kjørte jo som sagt med 195/60/15 og det subba, så nå at jeg skrev 195/65/15 istad. Tallet i midten er avstand fra felg til dekket slutter i radiell retning?
9-5 2.0t VECTOR ESTATE MY02 -> NÅ FULLBLODS AERO!
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05

9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 15 apr 2007, 22:40

Saabfan skrev:Hmmm, det står i vognkortet at det skal være 185/65/15 eller 185/60/15, husker ikke helt....

Men jeg kjørte jo som sagt med 195/60/15 og det subba, så nå at jeg skrev 195/65/15 istad. Tallet i midten er avstand fra felg til dekket slutter i radiell retning?
Ok. Er vel på turbo det er 195/60 15, men det har jo ikke noe å si, samme rulleomkrets. Tallet i midten er høyden på dekket ja, i prosent av bredden.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
KongerudN344
MAX BOOST
Innlegg: 2296
Registrert: 05 aug 2004, 01:00
Medlemsnummer: N344
Navn: Kenneth Kongerud
Sted: Fetsund

Legg inn av KongerudN344 » 15 apr 2007, 23:34

Så lenge rulleomkretsen ligger på +/-5 % i forhold til standard så går det bra med dimensjonene :wink:

Trenger du flere sånne felger så er det bare og si i fra :P
2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 16 apr 2007, 00:58

Har aldri hatt problem med subbing med 195/60-15, dette med orginal fjærer og ET33.. Har du lastet bilen spes tungt?
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
Saabfan
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 951
Registrert: 17 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: N1227
Bil: Saab 9-5 AERO Estate
Sted: Oslo

Legg inn av Saabfan » 16 apr 2007, 11:18

eehhh var nede å sjekka nå, det var 195/65/15 jeg hadde kjørt med, dekk og felg fra 9000.

Kjøpte de felgene. Litt kantkjørt menmen, det får gå, var jo ikke så dyrt :lol:

To av dekkene må kastes. Det er vel slik at det må være like dekk på lik aksel? Er det noen praktisk forskjell på å kjøre med 4 like fremfor forskjellig bak og foran? Har 4 bra sommerdekk på stålfelg, men kunne jo bare legge to av dem på de nye felgene og bruke opp de to gamle først.

Noen som vet om et billig sted å legge om/balansere dekk i Trondheim? Noen som evt har mulighet til å gjøre dette?
9-5 2.0t VECTOR ESTATE MY02 -> NÅ FULLBLODS AERO!
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05

9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner

Svar