ET 33 til og900 RONAL-felger *haster*
Moderator: Moderatorer
- Saabfan
- 2.0 bar
- Innlegg: 951
- Registrert: 17 feb 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N1227
- Bil: Saab 9-5 AERO Estate
- Sted: Oslo
ET 33 til og900 RONAL-felger *haster*
Tenkte å se på disse
http://finn.no/finn/bap/object?finnkode ... s=4&tot=41
i morgen. De har stått på en 900 fra 89. Men det står ET 33 på dem. Felgene har visst vært på bilen siden den var ny. Har liggende noen andre felger med ET 33 med 195/65/15 og de subbet nedi bak litt for ofte med litt last!
Noen som har disse på og900?? Har det noe å si at det er RONAL eller er ET 33 det samme uansett.?
http://finn.no/finn/bap/object?finnkode ... s=4&tot=41
i morgen. De har stått på en 900 fra 89. Men det står ET 33 på dem. Felgene har visst vært på bilen siden den var ny. Har liggende noen andre felger med ET 33 med 195/65/15 og de subbet nedi bak litt for ofte med litt last!
Noen som har disse på og900?? Har det noe å si at det er RONAL eller er ET 33 det samme uansett.?
9-5 2.0t VECTOR ESTATE MY02 -> NÅ FULLBLODS AERO!
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05
9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05
9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
Re: ET 33 til og900 RONAL-felger *haster*
ET33 er det samme uansett. Tror RONAL laget mange felger for Saab på den tida, står det i de fleste har jeg inntrykk av ihvertfall. Vet ikke om disse vil subbe, men tror du isåfall bør tenke på demper/fjærbytte kanskje? Ellers burde det også gjøre susen å gå litt ned i profil.Saabfan skrev:Tenkte å se på disse
http://finn.no/finn/bap/object?finnkode ... s=4&tot=41
i morgen. De har stått på en 900 fra 89. Men det står ET 33 på dem. Felgene har visst vært på bilen siden den var ny. Har liggende noen andre felger med ET 33 med 195/65/15 og de subbet nedi bak litt for ofte med litt last!
Noen som har disse på og900?? Har det noe å si at det er RONAL eller er ET 33 det samme uansett.?
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
De passer, men det skal være 195/60 15 originalt på og900.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Jørgen N237
- MAX BOOST
- Innlegg: 6464
- Registrert: 05 jun 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N237
- Navn: Jørgen Tveiterås
- Bil: GM
- Sted: Geiranger, sunnmøre
- Kontakt:
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
Ganske sikker på at 185/65-15 er "like originalt" ?Ingvar N629 skrev:De passer, men det skal være 195/60 15 originalt på og900.
Ifølge min instruksjonbok for 900 -88:
Men 195/65-15 er tydeligvis ikke "rett" uansettFelger og dekk
(...)
Dekkdimensjoner:
- 900, 900c 175/70-15
- 900i 185/65-15
- 900 Turbo 8(noen varianter) 185/65-15
- 900 Turbo 8 (noen varianter), 900 Turbo 16, 900 cab 195/60-15
Anbefalte vinterdekk:
- Felg 5,5" *15 175/70-15
185/65-15

Sist redigert av Eirik N396 den 15 apr 2007, 22:36, redigert 1 gang totalt.
- Saabfan
- 2.0 bar
- Innlegg: 951
- Registrert: 17 feb 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N1227
- Bil: Saab 9-5 AERO Estate
- Sted: Oslo
Hmmm, det står i vognkortet at det skal være 185/65/15 eller 185/60/15, husker ikke helt....
Men jeg kjørte jo som sagt med 195/60/15 og det subba, så nå at jeg skrev 195/65/15 istad. Tallet i midten er avstand fra felg til dekket slutter i radiell retning?
Men jeg kjørte jo som sagt med 195/60/15 og det subba, så nå at jeg skrev 195/65/15 istad. Tallet i midten er avstand fra felg til dekket slutter i radiell retning?
9-5 2.0t VECTOR ESTATE MY02 -> NÅ FULLBLODS AERO!
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05
9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05
9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Ok. Er vel på turbo det er 195/60 15, men det har jo ikke noe å si, samme rulleomkrets. Tallet i midten er høyden på dekket ja, i prosent av bredden.Saabfan skrev:Hmmm, det står i vognkortet at det skal være 185/65/15 eller 185/60/15, husker ikke helt....
Men jeg kjørte jo som sagt med 195/60/15 og det subba, så nå at jeg skrev 195/65/15 istad. Tallet i midten er avstand fra felg til dekket slutter i radiell retning?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- KongerudN344
- MAX BOOST
- Innlegg: 2296
- Registrert: 05 aug 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N344
- Navn: Kenneth Kongerud
- Sted: Fetsund
- Jørgen N237
- MAX BOOST
- Innlegg: 6464
- Registrert: 05 jun 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N237
- Navn: Jørgen Tveiterås
- Bil: GM
- Sted: Geiranger, sunnmøre
- Kontakt:
- Saabfan
- 2.0 bar
- Innlegg: 951
- Registrert: 17 feb 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N1227
- Bil: Saab 9-5 AERO Estate
- Sted: Oslo
eehhh var nede å sjekka nå, det var 195/65/15 jeg hadde kjørt med, dekk og felg fra 9000.
Kjøpte de felgene. Litt kantkjørt menmen, det får gå, var jo ikke så dyrt
To av dekkene må kastes. Det er vel slik at det må være like dekk på lik aksel? Er det noen praktisk forskjell på å kjøre med 4 like fremfor forskjellig bak og foran? Har 4 bra sommerdekk på stålfelg, men kunne jo bare legge to av dem på de nye felgene og bruke opp de to gamle først.
Noen som vet om et billig sted å legge om/balansere dekk i Trondheim? Noen som evt har mulighet til å gjøre dette?
Kjøpte de felgene. Litt kantkjørt menmen, det får gå, var jo ikke så dyrt

To av dekkene må kastes. Det er vel slik at det må være like dekk på lik aksel? Er det noen praktisk forskjell på å kjøre med 4 like fremfor forskjellig bak og foran? Har 4 bra sommerdekk på stålfelg, men kunne jo bare legge to av dem på de nye felgene og bruke opp de to gamle først.
Noen som vet om et billig sted å legge om/balansere dekk i Trondheim? Noen som evt har mulighet til å gjøre dette?
9-5 2.0t VECTOR ESTATE MY02 -> NÅ FULLBLODS AERO!
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05
9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05
9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner