Nyoverhala t16.....null oljetrykk

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Griffin N430
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 762
Registrert: 24 mai 2004, 01:00

Nyoverhala t16.....null oljetrykk

Legg inn av Griffin N430 » 16 mai 2007, 23:11

Har et lite problem med min nyoverhala T16 motor...!
Får rett og slett ikke oljetrykk.....!
Motoren har ikke innsprut nå, så jeg skulle bare prøve å koble til starteren å dra den rundt noen ganger helt til det kom olje ut gjennom røret til turboen...! Men det kommer ikke en dråpe....! Er man nødt til å starte motoren å få litt turtall for at oljepumpa skal greie å suge opp oljen i en nyoverhala motor? Motoren har vært i smådeler, så den er nokså tom for olje i kanalene....

Tips?

Og ja, jeg er helt sikker på at oljesila sitter rett...! Med ny o-ring og greier....

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Legg inn av EdHunter N815 » 16 mai 2007, 23:23

Jeg hadde samme problemet på min etter overhaling, da var det tilbakeslagsventilen i oljepumpen som var feilmontert, slik at oljen kom rett tilbake til pumpen fra filter/kjøler i stedet for å gå ut i kanalene. Jeg ville dobbelsjekket at oljepumpen er riktig montert, siden du sier silen garantert er riktig. Sjekk samtidig for riper i pumpen, det skal ikke være mye riper på drev/vegg før den yter dårlig.

Pumpen skal klare å suge opp olje og fylle kanalene bare med å dra på starteren, det gikk i alle fall bra på min straks jeg fikk tilbakeslagsventilen riktig. Tok en liten stund, min var også så og si oljetørr.

IKKE start motoren før du har olje frem til turboen, uansett hva du finner på!

EDIT: Hvilken motor er det snakk om? B...?
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Griffin N430
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 762
Registrert: 24 mai 2004, 01:00

Legg inn av Griffin N430 » 16 mai 2007, 23:27

Tilbakeslagsventilen i pumpa sitter riktig...! Den hadde jeg forresten ikke tatt ut heller....!

Men jeg fylte ikke oljefilteradapteret med olje da jeg sette det sammen....! Det står nemlig at man skal gjøre både i Haynes og Saab verkstedhåndbok...!

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Legg inn av EdHunter N815 » 16 mai 2007, 23:45

Griffin N430 skrev:Tilbakeslagsventilen i pumpa sitter riktig...! Den hadde jeg forresten ikke tatt ut heller....!

Men jeg fylte ikke oljefilteradapteret med olje da jeg sette det sammen....! Det står nemlig at man skal gjøre både i Haynes og Saab verkstedhåndbok...!
Hvor mye har du hatt demontert? om du har hatt av dekselet bak pumpen (transmisjonskåpen) så er ventilen løs, og kan ramle ut av seg selv. Denne står nemlig bare løst i dekselet, og holdes på plass av fjæren og butter mot blokken i andre enden, siden oljekanalen er noe mindre enn selve ventilen.

Siden det står at adapteren skal fylles opp er det jo mulig at det må være olje her for at pumpen skal klare å bygge seg trykk?
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
bjarne n654
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 264
Registrert: 20 mai 2006, 18:32
Medlemsnummer: 654
Navn: Bjarne Økland
Sted: haugesund

Legg inn av bjarne n654 » 17 mai 2007, 00:02

Dreva i pumpa må vel stå rett vei. Hadde selv samme problem, da hadde jeg ikke fått røyren til oljesilen helt inn i oljepumpehuset. Stoppet i en stålkant slik at oringen ikke tettet. :oops:
saab 99 78mod vinterbilen
saab 99t16 77mod prosjekt
saab 99t16 83
saab 900 rally

Griffin N430
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 762
Registrert: 24 mai 2004, 01:00

Legg inn av Griffin N430 » 17 mai 2007, 00:05

EdHunter N815 skrev:
Griffin N430 skrev:Tilbakeslagsventilen i pumpa sitter riktig...! Den hadde jeg forresten ikke tatt ut heller....!

Men jeg fylte ikke oljefilteradapteret med olje da jeg sette det sammen....! Det står nemlig at man skal gjøre både i Haynes og Saab verkstedhåndbok...!
Hvor mye har du hatt demontert? om du har hatt av dekselet bak pumpen (transmisjonskåpen) så er ventilen løs, og kan ramle ut av seg selv. Denne står nemlig bare løst i dekselet, og holdes på plass av fjæren og butter mot blokken i andre enden, siden oljekanalen er noe mindre enn selve ventilen.

Siden det står at adapteren skal fylles opp er det jo mulig at det må være olje her for at pumpen skal klare å bygge seg trykk?
Hvis det er denne ventilen (merket 2) du mener, så sitter den som den skal...!

Bilde

Brukeravatar
noss1
Innlegg: 3
Registrert: 05 mar 2007, 12:39
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg inn av noss1 » 17 mai 2007, 03:03

Hvis pumpa har stått en stund uten olje, og særlig ved en brukt/slitt pumpe så kan det være at den ikke greier dra nok vacuum til at den suger med seg olja opp fra sumpen til å begynne med. Hvis du får skvetta noe olje inn i pumpa så tenker jeg den begynner å dra.

Hvis du ikke engang får olje ut av turborøret så ville jeg begynt der!

Griffin N430
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 762
Registrert: 24 mai 2004, 01:00

Legg inn av Griffin N430 » 17 mai 2007, 14:40

Fikk ordnet det i dag...! Skrudde ut overtrykksventilen og tømte olje inn der...! Dro den på starteren noen sekunder, og vips så kom det olje ut av røret til turboen og oljekjølerslangen...

Takk for tips folkens :)

Brukeravatar
noss1
Innlegg: 3
Registrert: 05 mar 2007, 12:39
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg inn av noss1 » 17 mai 2007, 15:13

Det er bra :)

Husk å dra på starteren til du fårr oljetrykk pluss hvertfall 20 sekunder ekstra før du kobler til tenning. Dette for å sørge for at du får ut all luft og får olje ut i alle kanaler. Veldig viktig å få skikkelig smøring fra start når du har nye lager i motoren !

Lykke til videre.

PS! Mål oljetrykket på motoren etterhvert ( ved varm motor ). Er det ikke all verden så ville jeg byttet pumpen !

Ole Andre

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Legg inn av EdHunter N815 » 18 mai 2007, 01:14

Griffin N430 skrev:Fikk ordnet det i dag...! Skrudde ut overtrykksventilen og tømte olje inn der...! Dro den på starteren noen sekunder, og vips så kom det olje ut av røret til turboen og oljekjølerslangen...

Takk for tips folkens :)
Da var nok det vi snakket om riktig da, at det måtte være olje i adapteren til filteret. Fra ventilen renner oljen rett ned dit. :)
Bra det ordnet seg, vet selv hvor kjedelig det er å stå med slike problemer...
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Svar