Nyoverhala t16.....null oljetrykk
Moderator: Moderatorer
-
- 2.0 bar
Nyoverhala t16.....null oljetrykk
Har et lite problem med min nyoverhala T16 motor...!
Får rett og slett ikke oljetrykk.....!
Motoren har ikke innsprut nå, så jeg skulle bare prøve å koble til starteren å dra den rundt noen ganger helt til det kom olje ut gjennom røret til turboen...! Men det kommer ikke en dråpe....! Er man nødt til å starte motoren å få litt turtall for at oljepumpa skal greie å suge opp oljen i en nyoverhala motor? Motoren har vært i smådeler, så den er nokså tom for olje i kanalene....
Tips?
Og ja, jeg er helt sikker på at oljesila sitter rett...! Med ny o-ring og greier....
Får rett og slett ikke oljetrykk.....!
Motoren har ikke innsprut nå, så jeg skulle bare prøve å koble til starteren å dra den rundt noen ganger helt til det kom olje ut gjennom røret til turboen...! Men det kommer ikke en dråpe....! Er man nødt til å starte motoren å få litt turtall for at oljepumpa skal greie å suge opp oljen i en nyoverhala motor? Motoren har vært i smådeler, så den er nokså tom for olje i kanalene....
Tips?
Og ja, jeg er helt sikker på at oljesila sitter rett...! Med ny o-ring og greier....
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Jeg hadde samme problemet på min etter overhaling, da var det tilbakeslagsventilen i oljepumpen som var feilmontert, slik at oljen kom rett tilbake til pumpen fra filter/kjøler i stedet for å gå ut i kanalene. Jeg ville dobbelsjekket at oljepumpen er riktig montert, siden du sier silen garantert er riktig. Sjekk samtidig for riper i pumpen, det skal ikke være mye riper på drev/vegg før den yter dårlig.
Pumpen skal klare å suge opp olje og fylle kanalene bare med å dra på starteren, det gikk i alle fall bra på min straks jeg fikk tilbakeslagsventilen riktig. Tok en liten stund, min var også så og si oljetørr.
IKKE start motoren før du har olje frem til turboen, uansett hva du finner på!
EDIT: Hvilken motor er det snakk om? B...?
Pumpen skal klare å suge opp olje og fylle kanalene bare med å dra på starteren, det gikk i alle fall bra på min straks jeg fikk tilbakeslagsventilen riktig. Tok en liten stund, min var også så og si oljetørr.
IKKE start motoren før du har olje frem til turboen, uansett hva du finner på!
EDIT: Hvilken motor er det snakk om? B...?
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
-
- 2.0 bar
- EdHunter N815
- MAX BOOST
Hvor mye har du hatt demontert? om du har hatt av dekselet bak pumpen (transmisjonskåpen) så er ventilen løs, og kan ramle ut av seg selv. Denne står nemlig bare løst i dekselet, og holdes på plass av fjæren og butter mot blokken i andre enden, siden oljekanalen er noe mindre enn selve ventilen.Griffin N430 skrev:Tilbakeslagsventilen i pumpa sitter riktig...! Den hadde jeg forresten ikke tatt ut heller....!
Men jeg fylte ikke oljefilteradapteret med olje da jeg sette det sammen....! Det står nemlig at man skal gjøre både i Haynes og Saab verkstedhåndbok...!
Siden det står at adapteren skal fylles opp er det jo mulig at det må være olje her for at pumpen skal klare å bygge seg trykk?
- bjarne n654
- 1.2 bar
- Medlemsnummer: 654
- Navn: Bjarne Økland
- Sted: haugesund
-
- 2.0 bar
Hvis det er denne ventilen (merket 2) du mener, så sitter den som den skal...!EdHunter N815 skrev:Hvor mye har du hatt demontert? om du har hatt av dekselet bak pumpen (transmisjonskåpen) så er ventilen løs, og kan ramle ut av seg selv. Denne står nemlig bare løst i dekselet, og holdes på plass av fjæren og butter mot blokken i andre enden, siden oljekanalen er noe mindre enn selve ventilen.Griffin N430 skrev:Tilbakeslagsventilen i pumpa sitter riktig...! Den hadde jeg forresten ikke tatt ut heller....!
Men jeg fylte ikke oljefilteradapteret med olje da jeg sette det sammen....! Det står nemlig at man skal gjøre både i Haynes og Saab verkstedhåndbok...!
Siden det står at adapteren skal fylles opp er det jo mulig at det må være olje her for at pumpen skal klare å bygge seg trykk?
Hvis pumpa har stått en stund uten olje, og særlig ved en brukt/slitt pumpe så kan det være at den ikke greier dra nok vacuum til at den suger med seg olja opp fra sumpen til å begynne med. Hvis du får skvetta noe olje inn i pumpa så tenker jeg den begynner å dra.
Hvis du ikke engang får olje ut av turborøret så ville jeg begynt der!
Hvis du ikke engang får olje ut av turborøret så ville jeg begynt der!
-
- 2.0 bar
Det er bra 
Husk å dra på starteren til du fårr oljetrykk pluss hvertfall 20 sekunder ekstra før du kobler til tenning. Dette for å sørge for at du får ut all luft og får olje ut i alle kanaler. Veldig viktig å få skikkelig smøring fra start når du har nye lager i motoren !
Lykke til videre.
PS! Mål oljetrykket på motoren etterhvert ( ved varm motor ). Er det ikke all verden så ville jeg byttet pumpen !
Ole Andre

Husk å dra på starteren til du fårr oljetrykk pluss hvertfall 20 sekunder ekstra før du kobler til tenning. Dette for å sørge for at du får ut all luft og får olje ut i alle kanaler. Veldig viktig å få skikkelig smøring fra start når du har nye lager i motoren !
Lykke til videre.
PS! Mål oljetrykket på motoren etterhvert ( ved varm motor ). Er det ikke all verden så ville jeg byttet pumpen !
Ole Andre
- EdHunter N815
- MAX BOOST
Da var nok det vi snakket om riktig da, at det måtte være olje i adapteren til filteret. Fra ventilen renner oljen rett ned dit.Griffin N430 skrev:Fikk ordnet det i dag...! Skrudde ut overtrykksventilen og tømte olje inn der...! Dro den på starteren noen sekunder, og vips så kom det olje ut av røret til turboen og oljekjølerslangen...
Takk for tips folkens

Bra det ordnet seg, vet selv hvor kjedelig det er å stå med slike problemer...