Noe man kan gjøre for å få varmere vinterbil?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

colombo
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 302
Registrert: 19 aug 2005, 20:16

Legg inn av colombo » 05 nov 2006, 23:53

Er man fingernem kunne man lage en slags persienne rett bak grillen. Med justering slik at bilen ikke blir for varm skulle været slå om.

Aero1990
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 96
Registrert: 18 mar 2006, 23:47
Sted: Bergen

Legg inn av Aero1990 » 06 nov 2006, 02:28

Ingvar N629 skrev:
Vector_95 skrev:Hva med å montere i komplett DEFA VARMER ANLEGG , eller for de som vil ha det litt dyrere.. Webasto eller Eberspracher bensin / diesel varme anlegg? :D:D
Problemet var vel mer at motoren ikke ble varm nok, og du får aldri 80-90 grader i kjølevannet med en motorvarmer!


Som det helt korrekt sies her, jeg har ikke uttalt at jeg ikke får opp varmen i varmeapparater i bilen, jeg skrev følgende:

Men jeg syns motoren holder seg i kaldeste laget når det er kjølig i været.



Jeg tenkte mer på om det kunne være bra for motoren å strupe litt for lufttilførselen når det er kalde vinterdager. Den trenger vel ikke samme mengde lufttilførsel for å holde seg passe varm på kalde vinterdager som på varme sommerdager? At man får mer varme i kupeen, er selvfølgelig også bra på kalde dager.

Tenkte kanskje noen som kjører på de riktig kalde steder i landet hadde erfaring med dette. Selv kjører jeg i Bergensområdet, og der er det sjelden særlig kaldt.

Forresten er varmeapparatet i min bil (T16 1990) bra syns jeg. Forresten har jeg skiftet kjølevæske ofte og renser da systemet som man skal, så det er ingen feil her, det fungerer akkurat slik det skal.

Men jeg syns det var bedre i min forrige bil, en T8 1986, det var en helt utrolig varm bil. Kanskje skyldes det at den hadde termostat på 92 gr mot 89 på den jeg har nå. (Tidligere har jeg nevnt på forumet den klare forskjell jeg merket på å bytte fra termostat på 82 til 89 gr på bilen)

Tror forresten jeg skal eksperimentere litt med å tette litt igjen for luften og se hva jeg finner ut.

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

Legg inn av Petter 900 T » 06 nov 2006, 10:24

Papp-plate foran deler av radiatoren er noe mange har brukt før ja!

Tett litt av gangen, og hold et øye på tempen!

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Brukeravatar
Audun N346
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 447
Registrert: 09 apr 2005, 01:00
Medlemsnummer: 346
Navn: Audun
Bil: 9-3 TiD 2002
Sted: Trondheim

Legg inn av Audun N346 » 06 nov 2006, 11:36

Mener å minnes at min mors gamle totakter hadde ei persienne foran radiatoren, slik at en kunne tette så mye en ville når en ville...
Rett meg viss det er feil!
Audun, N346
- Saab 9-3 TiD '02
X SAAB 900 Jubileum m88 (-84T16 motor) :(
If it aint broke, modify it!

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 06 nov 2006, 15:51

Audun N346 skrev:Mener å minnes at min mors gamle totakter hadde ei persienne foran radiatoren, slik at en kunne tette så mye en ville når en ville...
Rett meg viss det er feil!
Det stemmer ;)

Brukeravatar
Peter
Overload!!!
Innlegg: 1357
Registrert: 07 apr 2006, 18:10
Medlemsnummer: 813
Navn: Peter Strandmoe
Bil: '01 9-3 Aero
Sted: Sandefjord

Legg inn av Peter » 06 nov 2006, 18:51

Alle(?) de gamle totakterene hadde en gardin rett bak grillen som man kan dra opp/slippe ned fra inne i kupeén :D smart ikke sant
N813
'75 96 v4 Rallybil Prosjekt
'80 96 v4 Jubileum Prosjekt
'88 900 Aero Prosjekt
'90 900 Aero Delebil
'96 9000 Aero Grom bilen - solgt
'01 9-3 Aero "Gulingen"

Brukeravatar
matrox N522
MAX BOOST
Innlegg: 2089
Registrert: 14 mar 2005, 01:00
Medlemsnummer: N522
Navn: Eskil Bjerke
Sted: Østre Toten

Legg inn av matrox N522 » 06 nov 2006, 19:51

På en 900GL 79 mod som faren min hadde før, så var alltid papp-plata på plass når det ble vintertid. Funka som bare f det :)
Men ikke klag! I bobla er det ikke varmeapperat :roll:
Saab 9-5 Estate Vector Sport 2005
VW Boble 1200 1963

VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt

Eskil || N522

Brukeravatar
Surbotaab N369
Overload!!!
Innlegg: 1612
Registrert: 01 des 2004, 01:00
Medlemsnummer: 369
Sted:

Legg inn av Surbotaab N369 » 06 nov 2006, 20:17

matrox skrev: Men ikke klag! I bobla er det ikke varmeapperat :roll:
I bobla er det varmeapparat jo :wink: (eneste problemet er at det enten blåser kaldt eller J**** kaldt :twisted: )

Brukeravatar
og900turbo
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 355
Registrert: 18 mai 2006, 23:02
Medlemsnummer: N681
Navn: Karl Otto
Bil: Saab 9-5 Aero
Sted: Bodø

Legg inn av og900turbo » 08 nov 2006, 20:16

På mine forhenværende 99-er byttet jeg bestandig mellom 92 og 88 graders termostater henholdsvis vinter og sommer. Det fungerte fint. Når termostatene begynte å bli trege med å åpne seg, jeg så at temperaturen steg opp mot rødt før den datt langt ned igjen, var det bare å bytte dem. Det kan være på din bil at den termostaten du har ikke er helt tett. Radiatorslangen skal være kald helt til termostaten åpner, det er bare å varmkjøre og kjenne etter underveis. Ellers er det bare å sette i en 92 grader termostat, den vil øke varmen i blokka. Jeg vet ikke på 900-en, men på 99-en gikk motortemperaturen ned når du sto på tomgang med full varme på varmeapparatet. Det ble dratt inn mer varme i kupeen enn motoren produserte.
Saab 9-5 -04 Aero bruksbil
Saab 9-5 -02 Aero (Restaureres, pågående prosjekt)
Saab 900 -91 3-dørs CC T16 (avsluttet prosjekt, avataren var arbeidstegninga)Kondemnert
Saab 900 -92 4-dørs sedan 2,1i 16v opprustet reservebruksbil Donert
Saab 99 -77 GL (1979-1996) og 99 -77 GLE (1996-2005) Begge kondemnert
Saab 96 -68 Sinnataggen (1975-1979) Kondemnert
Medl.nr. N681

Svar