Noe man kan gjøre for å få varmere vinterbil?
Moderator: Moderatorer
Ingvar N629 skrev:Problemet var vel mer at motoren ikke ble varm nok, og du får aldri 80-90 grader i kjølevannet med en motorvarmer!Vector_95 skrev:Hva med å montere i komplett DEFA VARMER ANLEGG , eller for de som vil ha det litt dyrere.. Webasto eller Eberspracher bensin / diesel varme anlegg?:D
Som det helt korrekt sies her, jeg har ikke uttalt at jeg ikke får opp varmen i varmeapparater i bilen, jeg skrev følgende:
Men jeg syns motoren holder seg i kaldeste laget når det er kjølig i været.
Jeg tenkte mer på om det kunne være bra for motoren å strupe litt for lufttilførselen når det er kalde vinterdager. Den trenger vel ikke samme mengde lufttilførsel for å holde seg passe varm på kalde vinterdager som på varme sommerdager? At man får mer varme i kupeen, er selvfølgelig også bra på kalde dager.
Tenkte kanskje noen som kjører på de riktig kalde steder i landet hadde erfaring med dette. Selv kjører jeg i Bergensområdet, og der er det sjelden særlig kaldt.
Forresten er varmeapparatet i min bil (T16 1990) bra syns jeg. Forresten har jeg skiftet kjølevæske ofte og renser da systemet som man skal, så det er ingen feil her, det fungerer akkurat slik det skal.
Men jeg syns det var bedre i min forrige bil, en T8 1986, det var en helt utrolig varm bil. Kanskje skyldes det at den hadde termostat på 92 gr mot 89 på den jeg har nå. (Tidligere har jeg nevnt på forumet den klare forskjell jeg merket på å bytte fra termostat på 82 til 89 gr på bilen)
Tror forresten jeg skal eksperimentere litt med å tette litt igjen for luften og se hva jeg finner ut.
- Petter 900 T
- MAX BOOST
- Innlegg: 2223
- Registrert: 24 aug 2003, 01:00
- Sted: Langhus
- Audun N346
- 1,5 bar
- Innlegg: 447
- Registrert: 09 apr 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 346
- Navn: Audun
- Bil: 9-3 TiD 2002
- Sted: Trondheim
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
- Peter
- Overload!!!
- Innlegg: 1357
- Registrert: 07 apr 2006, 18:10
- Medlemsnummer: 813
- Navn: Peter Strandmoe
- Bil: '01 9-3 Aero
- Sted: Sandefjord
Alle(?) de gamle totakterene hadde en gardin rett bak grillen som man kan dra opp/slippe ned fra inne i kupeén
smart ikke sant

N813
'75 96 v4 Rallybil Prosjekt
'80 96 v4 Jubileum Prosjekt
'88 900 Aero Prosjekt
'90 900 Aero Delebil
'96 9000 Aero Grom bilen - solgt
'01 9-3 Aero "Gulingen"
'75 96 v4 Rallybil Prosjekt
'80 96 v4 Jubileum Prosjekt
'88 900 Aero Prosjekt
'90 900 Aero Delebil
'96 9000 Aero Grom bilen - solgt
'01 9-3 Aero "Gulingen"
- matrox N522
- MAX BOOST
- Innlegg: 2089
- Registrert: 14 mar 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N522
- Navn: Eskil Bjerke
- Sted: Østre Toten
- Surbotaab N369
- Overload!!!
- Innlegg: 1612
- Registrert: 01 des 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 369
- Sted: Bø
- og900turbo
- 1,5 bar
- Innlegg: 355
- Registrert: 18 mai 2006, 23:02
- Medlemsnummer: N681
- Navn: Karl Otto
- Bil: Saab 9-5 Aero
- Sted: Bodø
På mine forhenværende 99-er byttet jeg bestandig mellom 92 og 88 graders termostater henholdsvis vinter og sommer. Det fungerte fint. Når termostatene begynte å bli trege med å åpne seg, jeg så at temperaturen steg opp mot rødt før den datt langt ned igjen, var det bare å bytte dem. Det kan være på din bil at den termostaten du har ikke er helt tett. Radiatorslangen skal være kald helt til termostaten åpner, det er bare å varmkjøre og kjenne etter underveis. Ellers er det bare å sette i en 92 grader termostat, den vil øke varmen i blokka. Jeg vet ikke på 900-en, men på 99-en gikk motortemperaturen ned når du sto på tomgang med full varme på varmeapparatet. Det ble dratt inn mer varme i kupeen enn motoren produserte.
Saab 9-5 -04 Aero bruksbil
Saab 9-5 -02 Aero (Restaureres, pågående prosjekt)
Saab 900 -91 3-dørs CC T16 (avsluttet prosjekt, avataren var arbeidstegninga)Kondemnert
Saab 900 -92 4-dørs sedan 2,1i 16v opprustet reservebruksbil Donert
Saab 99 -77 GL (1979-1996) og 99 -77 GLE (1996-2005) Begge kondemnert
Saab 96 -68 Sinnataggen (1975-1979) Kondemnert
Medl.nr. N681
Saab 9-5 -02 Aero (Restaureres, pågående prosjekt)
Saab 900 -91 3-dørs CC T16 (avsluttet prosjekt, avataren var arbeidstegninga)Kondemnert
Saab 900 -92 4-dørs sedan 2,1i 16v opprustet reservebruksbil Donert
Saab 99 -77 GL (1979-1996) og 99 -77 GLE (1996-2005) Begge kondemnert
Saab 96 -68 Sinnataggen (1975-1979) Kondemnert
Medl.nr. N681